The material legacy of the immaterial: the case of the Selección de Euskadi de Arte de Concepto (1994 - 1998)
PDF (Español (España))

Keywords

participatory art
ephemeral
material
SEAC
basque art arte participativo
ef´ímero
material
SEAC
arte vasco

How to Cite

Portilla Prado, S. (2025). The material legacy of the immaterial: the case of the Selección de Euskadi de Arte de Concepto (1994 - 1998). Liño, 31(31), 131–142. https://doi.org/10.17811/li.31.2025.131-142

Abstract

This article proposes an analysis of the material legacy of the Basque collective Selección de Euskadi de Arte
de Concepto (SEAC), which is stored in the Artium museum (Vitoria), but has hardly been studied or exhibited.
In addition to the relevance of the collective’s production and trajectory, the importance of the vestige will also
be analyzed in order to investigate these works of an ephemeral nature that are included in what is called participatory
art.

https://doi.org/10.17811/li.31.2025.131-142
PDF (Español (España))

References

Aguilar, Guadalupe (2012): El arte participativo. Culiacán: Ayuntamiento de Culiacán.

Alzuri, Miriam/González, Begoña/Zugaza, Miguel/Sagredo Ezquerra, Nerea/Balenciaga, Marina/Aguirre, Peio (2018). Después del 68: Arte y prácticas artísticas en el País Vasco, 1968-2018. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao.

Arrazola-Oñate, Txaro (2012). Creación colectiva: Teorías sobre la noción de autoría, modelos colaborativos de creación e implicaciones para la práctica y la educación del arte contemporáneo. Universidad del País Vasco: Departamento de Pintura.

Bishop, Claire (2006). Participation. Londres: Whitechapel.

Blasco, Selina/Carrillo, Jesús/Crespo, David/ Insúa, Lila (2016). Glosario imposible: Obra. Madrid: Hablarenarte.

Bonet, Lluís/Négrier, Emmanuel (eds.) (2018). Breaking the Fourth Wall: Proactive Audiences in the Performing Arts. Elverum: Kunnskapsverket.

Bourriaud, Nicolas (2006). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Castillo Villapudua, Karla (Septiembre – Diciembre 2016). “El net-art como arte normal”, en Sociearts. Revista de Artes – Facultad de Artes UABC, I [Vol.], Nº3.

Claramonte, Jordi (2010). Arte de contexto. Donostia: Nerea.

Elorza, Kontxa/Martínez Goikoetxea, Enrique/Sáenz De Gorbea, Xabier (2019). Suturak: Cerca a lo próximo. Donostia: San Telmo Museoa.

Fidalgo Alday, Iker (Diciembre 2020). “El archivo de la Fundación Rodríguez. Análisis, potencia y gestión del legado”, en Arte y políticas de identidad, 23 [Vol], pp. 36 – 57.

Lacy, Suzanne (1995). Mapping The Terrain: New Genre Public Art. Washington: Bay.

López Landabaso, Patricia (2016). La performance como medio de expresión artística. Expresiones actuales en el País Vasco. País Vasco: Universidad del País Vasco.

Marzo, Jorge Luis/San Martín, Francisco Javier/SEAC (2019). SEAC: 1994 – 1998, Vitoria: Artium.

Matarasso, François (2019). A Restless Art: How Participation Won, and Why it Matters. Londres: Calouste Gulbenkian Foundation.

Milicua, Pablo/Mintegi Areitioaurtena, Mikel (1998). Mutantes del Paraíso. Vitoria: Diputación Foral de Álava.

San Martín, Francisco Javier (2019). Guía para el arte del siglo XXI. Bilbao: BilbaoArte.

Villota, Gabriel (1997). “Una PICCA en la SEAC”, en Zehar, [Nº 33] pp. 39-43.

Zafra, Remedios (2015). “El instante invisible del net.art”, en Aleph. Net Art. Net Critique.

Zafra, Remedios (2020). “El arte después de internet (contradecirnos o erosionar los límites)”, en Revista de Occidente, Nº465, pp. 26 – 47.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.