The portraiture of Juana I of Castile through the lead seals
PDF (Español (España))

Keywords

Juana I of Castile
Sigillography and Heraldry
lead seals
queens Trastámara
marian woman Juana I de Castilla
Sigilografía y Heráldica
sellos de plomo
reinas Trastámara
mujer mariana

How to Cite

García Alfonso, M. Ángel. (2024). The portraiture of Juana I of Castile through the lead seals. Liño, 30(30), 21–34. https://doi.org/10.17811/li.30.2024.21-34

Abstract

This article aims to make known the image of queen Juana I of Castile through the analysis of the lead seals, which are a great iconographic source that will allow us to approach her figure from three points of view: au-thority, power, and representation. Through this sigilographic analysis it is possible to deduce, for all intents and purposes, how the last Trastámara queens were represented, always taking Isabel la Católica as an example and model. As will be seen, her image corresponds to what is expected of her as a queen and as a woman. Although her effigy does not exude as much power or magnificence as that of Isabel la Católica athe representations on the leads shows a sovereing with the attributes of power and perception of a marian woman, that is, linked to the image of the Virgin Mary.

https://doi.org/10.17811/li.30.2024.21-34
PDF (Español (España))

References

Álvarez, Elba (2018): “La construcción de la locura de una reina en el cine español: aportaciones contemporáneas al desarrollo del personaje cinematográfico de Juana la Loca”. En: Clio. History and History teaching, 44, pp. 267-299.

Amador, José/ Rada, Juan de Dios/ Rosell, Cayetano (1860): “Historia de la Villa y Corte de Madrid. Vol III.” Madrid: Librería Americana.

Aram, Bethany (2001): “La reina Juana. Gobierno, piedad y dinastía”. Madrid: Marcial Pons.

Arribas, Filemón (1941): “Sellos reales castellanos de placa”. Madrid: Universidad de Madrid.

Bravo, Pilar/ García López, Consuelo/ Pedrero, Almudena (1997): “Catálogo sigilográfico del Archivo Ducal de Frías: sellos pendientes”. Sección Nobleza del Archivo Histórico Nacional: Toledo.

Calderón, Mónica (2020): “La construcción de la imagen de la reina Juana I de Castilla a través de su guardarropa”. En: Las mujeres y el universo de las artes. (coord.). Concha Lomba Serrano, M. Carmen Morte García y Mónica Vázquez Astorga, pp. 225-236.

Carmona, María (1996): “Manual de Sigilografía”. Madrid: Didot, S.A. Ministerio de Educación y Cultura, AHN.

Carrasco, María Teresa (2012): “El sello real en Castilla: tipos y uso del sellado en la legislación y en la práctica documental (siglos XII-XV)”. En: De sellos y blasones: miscelánea científica: Madrid: Cersa, pp. 63-169.

Crespo, Carmen (1987): “Cofre sigilográfico”. Madrid: Centro Nacional de Conservación y Microfilmación Documental y Bibliográfica, Ministerio de Cultura y Dirección General de Bellas Artes, Subdirección General de Archivos.

Estepa, Carlos (2007): “La monarquía castellana en los siglos XIII-XIV. Algunas consideraciones”. En: Edad Media: revista de historia, 8, pp. 79-98.

De Francisco, José María (2016): “Estudio histórico y emblemático de los sellos de las últimas reinas de Aragón: Isabel la Católica y Germana de Foix”. En: Anales de la Real Academia Matritense de Heráldica y Genealogía, 19, pp. 7-64.

De Francisco, José María/Novoa, Feliciano (2008): “Historia y evolución del sello de plomo. La colección sigilográfica del Museo Cerralbo”. Madrid: Real Academia Matritense de Heráldica y Genealogía.

Fernández Merino, Eduardo (2012): “La virgen de luto: indumentaria de las dolorosas castellanas”. Madrid: Vision Libros.

García Alfonso, Miguel Ángel (2023): “Simbología y mecanismos del ejercicio del poder de la reina consorte castellana Doña María de Portugal (1313-1357)”. En: Espacio, Tiempo, Forma. Serie III. Historia Medieval, 36, pp. 511-546. DOI: https://doi.org/10.5944/etfiii.36.2023.36277

García Alfonso, Miguel Ángel (2020): “María de Molina (1260-1321): el modelo de reina consorte castellana”. En: Estudios sobre Patrimonio, Cultura y Ciencias Medievales, 21, pp. 297-334.

García Durán, Laura (2016): “La mujer y la proyección del poder: el sello de Blanca de Castilla”. En: Estudios Medievales Hispánicos, 5, pp. 173-192.

García Melero, José Enrique (1999): “Lugar de encuentros de tópicos románticos: Doña Juana la Loca de Pradilla”. En: Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Hª del Arte, 12, pp. 317-342.

García Luján, José Antonio/Marsilla, Francisco (1994): “Catálogo Sigilográfico del Archivo Municipal de Córdoba”. Córdoba: Universidad de Córdoba.

García Sánchez, Antonio José (2014): “Reinar sobre el papel: sellos de placa de Juana I de Castilla durante la primera regencia de Fernando el Católico”. En: Revista de Humanidades, 22, pp. 129-152. DOI: https://doi.org/10.5944/rdh.22.2014.14293

Geoffrey, Parker (2019): “Carlos V. Una nueva vida del emperador”. Barcelona: Planeta.

Gómez, María (2015): “La locura de Juana I al servicio de las circunstancias. La recreación de su comportamiento en la ficción contemporánea”. En: Locas: escritoras y personajes femeninos cuestionando las normas, pp. 721-735.

Guglieri, Araceli (1974): “Catálogo de sellos de la sección de Sigilografía del Archivo Histórico Nacional. Vol. I. Sellos Reales”. Madrid: Dirección General de Archivos y Bibliotecas. Archivo Histórico Nacional.

Jasperse, Jitske (2018): “Manly Minds in Female Bodies: three women in their power through coins and seals”. En: Arenal, 25, pp. 295-321.

Lynch, John (1992): “Los Austrias”. Crítica: Barcelona.

Menéndez Pidal, Juan (1918): “Sellos españoles de la Edad Media”. Madrid: Archivo Histórico Nacional. Sección de Sigilografía-Instrumentos de descripción.

Menéndez Pidal de Navascués, Faustino (1993): “Apuntes de Sigilografía Española”. Guadalajara: Scripta Academiae.

Silleras, Nuria (2003): “Queenship en la Corona de Aragón en la Baja Edad Media. Estudio y propuesta terminológica”. En: La Corónica: A Journal of Medieval Hispanic Languages Literatures & Cultures, 32, 1, pp. 119-133.

Pelaz, Diana (2018): “Reynante(s) en vno”. Fundamentacion teórica del poder de la pareja regia en la Corona de Castilla durante la Baja Edad Media”. En: Anuario de Estudios Medievales, 48, 2, pp. 845-869. DOI: https://doi.org/10.3989/aem.2018.48.2.11

Pelaz, Diana (2017): “Reinas consortes. Las reinas de Castilla entre los siglos XI-XV”. Madrid: Sílex.

Pelaz, Diana/Val, María Isabel (2015): “La Historia de las Mujeres en el siglo XXI a través del estudio de la Reginalidad medieval”. En: Revista de Historiografía, 22, pp. 101-127. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/REVHISTO/article/view/2648

Pezzi, Pilar (2013): “Visiones cinematográficas de las Mujeres en el poder: la reina Juana de Castilla”. En: Universidad de Málaga, pp. 1-12. http://hdl.handle.net/10630/5677

Reyes, María (2017): “La representación de la maternidad en la literatura italiana: el caso de Juana, Semíramis y Erzsbeth Bathory”. En: Revista de estudios filológicos, 32, pp. 1-16. http://hdl.handle.net/10201/51942

Riesco, Ángel (2000): “Simbolismo y tipología en los escudos, sellos y monedas del rey-emperador Carlos I de España y V de Alemania (a. 1517-1556)”. En: Hidalguía, 278, pp. 149-169.

Riesco, Ángel (1978): “Introducción a la Sigilografía”. Madrid: Instituto Salazar y Castro (CSIC).

Segura, Cristina (2005): “Juana I de Princesa a Reina de Castilla, 1502-1509”. En: Acta historica et arcaheologica medievalia, 26, pp. 1107-1122.

Segura, Cristina (2004): “Isabel I y Juana I de Castilla. Formación de un modelo y de su contramodelo. Influencias recíprocas entre Historia y Literatura”. En: Arenal, 11(1), pp. 29-57.

Segura, Cristina (2003): “Utilización política de la imagen de la reina Juana I de Castilla”. En: Representación, construcción e interpretación de la imagen visual de las mujeres: coloquio internacional de la AEIHM. (coord.). María Pilar Amador Carretero y María del Rosario Ruiz Franco, pp. 173-189.

Serrano, Marta (2006): “Iconografía de género: los sellos de las reinas de Aragón en la Edad Media (siglos XII-XVI)”. En: Emblemata, 12, pp. 15-52.

Soler, Melania (2022): “Retratos de piedad, retratos de poder: las representaciones devocionales de Isabel I de Castilla y de su heredera, Juana I, y su simbología pública”. En: Potestas, 20, pp. 25-49. DOI: https://doi.org/10.6035/potestas.5828

Soler, Melania (2017a): “El brillo del olvido: la colección de joyas de Juana I”. En: Coleccionismo, Mecenazgo y Mercado artístico en España e Iberoamérica. I Congreso Internacional de Jóvenes Investigadores, pp. 264-276.

Soler, Melania (2017b): “Platería de una reina. Objetos de plata en el inventario de Juana I de Castilla”. En: Estudios de Platería: San Eloy. (coord.). Jesús Rivas Carmona e Ignacio José García Zapata, pp. 687-698.

Strosetzki, Christoph (2019): “De lo exterior a lo interior. Las imágenes y la contemplación jesuita mística”. En: Hipogrifo, 7.2., pp. 605-617. DOI: http://dx.doi.org/10.13035/H.2019.07.02.45

Zalama, Miguel Ángel (2010): “Juana I en Tordesillas: su mundo, su entorno”. Valladolid.

Zalama, Miguel Ángel (2006): “Juana I de Castilla, 1504-1555. De su reclusión en Tordesillas al olvido de la Historia”. Tordesillas: Ayuntamiento de Tordesillas.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.