Miguel Viladrich, Juan Eugenio Mingorance, and Teodoro Miciano. Three painters around Mariano Bertuchi in Tétouan
PDF (Español (España))

Keywords

Viladrich
Mingorance
Miciano
Bertuchi
Spanish protectorate in Morocco Viladrich
Mingorance
Miciano
Bertuchi
Protectorado español de Marruecos

How to Cite

Sánchez Izquierdo, P. (2024). Miguel Viladrich, Juan Eugenio Mingorance, and Teodoro Miciano. Three painters around Mariano Bertuchi in Tétouan. Liño, 30(30), 79–90. https://doi.org/10.17811/li.30.2024.79-90

Abstract

In 1933, África magazine published an article on the artworks created by Miguel Viladrich, Juan Eugenio Mingorance and Teodoro Miciano in the Protectorate in Morocco. Shortly thereafter, other press articles began to praise their ability to depict Maghrebi cultural landscapes. Unfortunately, this aspect of Viladrich, Mingorance and Miciano’s work is relatively unknown. Therefore, this paper explores various sources to provide new insights about them. This study also connects their work to the cultural environment of Tétouan and to one of the foremost artistic figures of the Spanish administration in the Rif: Mariano Bertuchi.

https://doi.org/10.17811/li.30.2024.79-90
PDF (Español (España))

References

Abril, Manuel (1935): De la naturaleza al espíritu. Ensayo crítico de pintura contemporánea desde Sorolla a Picasso. Madrid: Espasa-Calpe S.A.

Arqués, Enrique (1938a): Tierra de Moros I. s.n.

Arqués, Enrique (1938b): Tierra de Moros II. s.n.

Ballesteros, Antonio (s.f.): Artistas españoles contemporáneos. Madrid: Mundo Latino.

Bellido, María Luisa (2002): “Promoción turística y configuración de la imagen de Marruecos durante el Protectorado español”. En: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, n.º 33, pp. 221-234.

Bellido, María Luisa (2010): “La promoción de la enseñanza artesanal en Marruecos durante el protectorado español”. En González, José Antonio (ed.): La invención del estilo hispano-magrebí. Presente y futuros del pasado. Barcelona: Anthropos, pp. 261-284.

Beltrán, Luis (1926): M. Viladrich. La obra del artista en ochenta y cuatro grabados. Buenos Aires: Palacio de Cristal.

Bozal, Valeriano (2013): Historia de la pintura y la escultura del siglo XX en España I. 1900-1939. Madrid: La Balsa de la Medusa.

Burucúa, José Emilio (1991): Miguel Viladrich (1887-1956). Un catalán universal. Buenos Aires: Palais de Glace.

Calderwood, Eric (2018): Al Ándalus en Marruecos. Córdoba: Almuzara.

Carbonell, Jordi À. (2005): Orientalisme. L’Al-Maghrib i els pintors del segle XIX. Reus: Pragma Edicions.

Carbonell, Jordi À. (2007). “El viatge a Orient i la pintura del segle XIX. Algunes particularitats de la pràctica pictòrica en terres musulmanes”. En: AAVV: Els camins, els viatges, els artistas. Barcelona: Museu Nacional d’Art de Catalunya, pp. 85-97.

Carbonell, Jordi À. (2016): “L’orientalisme i el mercat de l’art: el cas dels pintors tangerins”. En: Pérez, Yolanda (coord.): Agents i comerç d’art: noves fronteres. Gijón: Ediciones Trea, pp. 103-116.

Castro, Federico (1999): “La búsqueda de una justificación histórica a la presencia española en Marruecos”. En: Castro, Federico: Al-Andalus: una identidad compartida. Arte, ideología y enseñanza en el protectorado español de Marruecos. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid, pp. 59-64.

Coletes, Rocío (2019): La pintura orientalista española a través del Museo Carmen Thyssen Málaga. Málaga: Fundación Palacio de Villalón.

De la Escalera, A.M. (1934): “Revista de libros”. En: África, 1-XII-1934, Ceuta, pp. 235-236.

De V. (1934): “Ecos. La exposición de Mingorance en Tetuán”. En: África, 1-IV-1934, Ceuta, p. 78.

De Villegas, Antonio (1946): El Abencerraje. Barcelona: Ediciones Grafos.

Dizy, Eduardo (1997): Los orientalistas de la escuela española. Paris: ACR Edition.

Dizy, Eduardo (2000): “Bertuchi, maestro de artesanos y artistas. Fidelidad a un patrimonio histórico”. En: Dizy, Eduardo/Vallina, Sonsoles (coord.): Mariano Bertuchi. Pintor de Marruecos. Barcelona: Lunwerg Editores, pp. 103-115.

Dizy, Eduardo/Vallina, Sonsoles (coord.): Mariano Bertuchi. Pintor de Marruecos. Barcelona: Lunwerg Editores.

Fernández de Castro, Rafael (1934): “La leyenda del «Garrom» o de Haddaden Es-Sebt”. En: África, 1-XI-1934, Ceuta, pp. 211-212.

García, Tomás (1934): Cuentos de Yehá. Jerez de la Frontera: Talleres Tipo-Litográficos de la Nueva Litografía Jerezana.

Gkozgkou, Dimitra (2018): “La Sociedad Española de los Amigos del Arte: coleccionismo, exposiciones e intervenciones culturales (1909-1936)”. En: Goya: Revista de Arte, n.º 359, pp. 138-151.

Guasch, Yolanda (2015): “De Jaén a Monterrey: el pintor Juan Eugenio Mingorance”. En: Humanitas Digital, n.º 42, pp. 203-220.

Herrero (1933): “Impresiones del día (por teléfono)”. En: El Cantábrico, n.º 13582, Santander, p. 2.

Hopkins, Claudia (dir.) (2021): La España romántica: David Roberts y Genaro Pérez Villaamil. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Centro de Estudios Europa Hispánica, Instituto Ceán Bermúdez.

Lafuente, Enrique (1982): Teodoro Miciano (1904-1974). Madrid: Adart Galería de Arte.

Lomba, Concha/Tudelilla, Chus (2007): Viladrich. Primitivo y perdurable. Fraga: Ayuntamiento de Fraga.

Miciano, T.N. (1933): “La 5.ª exposición de los artistas del África francesa”. En: África, 1-V-1933, Ceuta, pp. 99-100.

Moreno, Lourdes (2019): “Una fascinación llamada «orientalismo»”. En Moreno, Lourdes/Quílez, Francesc: Fantasía Árabe. Málaga: Fundación Palacio de Villalón, pp. 15-33.

M’Rabet, Khalil (1987): Peinture et identité. L’expérience marocaine. Paris: Editions L’Harmattan.

Olmedilla, Juan G. (1934): “Viladrich, el «primitivo» catalán, en tierra de moros”. En: Crónica, n.º 266, Madrid, pp. 14-15.

Pérez de Ayala, Ramón (1935): Miguel Viladrich. Madrid: J.Poveda.

Quílez, Francesc (2019): “Oriente reinventado. Construcciones pictóricas imaginarias”. En: Moreno, Lourdes/Quílez, Francesc: Fantasía Árabe. Málaga: Fundación Palacio de Villalón, pp. 35-57.

Said, Edward W. (2021): Orientalismo. Barcelona: DeBolsillo.

Sauret, Teresa (2020): “Prensa y arte en el protectorado de España en Marruecos. Noticia versus catálogo”. En: Quiroga, n.º 17, pp. 94-103.

Solache (1933): “La visita del señor Alcalá Zamora al Protectorado”. En: El Debate, n.º 7467, Madrid, p. 3.

Trenas, Julio (1963): El pintor Juan Eugenio Mingorance. Obra plástica y trayectoria humana. Madrid: Editora Arte Universal.

Tudelilla, Chus (2007): “Imágenes sin tiempo”. En: Lomba, Concha/Tudelilla, Chus (2007): Viladrich. Primitivo y perdurable. Fraga: Ayuntamiento de Fraga, pp. 68-129.

Ugarte, Angélica (2016): Extensión y posición del Simbolismo español en las afueras de Modernismo catalán (Tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.