Austrian architectural Art Nouveau in the Spanish Fin-de-siècle
PDF (Español (España))

Keywords

Art Nouveua
Jugendstil
Vienna
20th Century
Spanish Modernity Modernismo
Jugendstil
Viena
Siglo XX

How to Cite

Mestre-Martí, M., & Gómez-Gil, A. (2025). Austrian architectural Art Nouveau in the Spanish Fin-de-siècle. Liño, 31(31), 73–86. https://doi.org/10.17811/li.31.2025.73-86

Abstract

This paper deals with the appropriation of Jugendstil architecture from Vienna by some Spanish architects at the beginning of the 20th century. Starting from the historical context, it analyses to what extent the stricter, geometric and constructive version of Jugendstil developed in Austro-Hungarian Emprire was an option for defining Spanish modern architecture at the beginning of the century. Spanish society, committed to national renewal and disinclined to import exotic styles, nevertheless embraced Viennese models as an expression of modernity. However, with the exception of some pioneering achievements in the history of Spanish architecture, the adoption of the Viennese style remained somewhat epidermal, as the modernity brought by the Jugendstil in Vienna (both constructive and spatial) was not perceived in Spain.

https://doi.org/10.17811/li.31.2025.73-86
PDF (Español (España))

References

A.A.V.V. (2003): Anasagasti. Obra completa. Madrid: Ministerio de Fomento.

A.A.V.V. (1987): Arquitectura madrileña de la primera mitad de siglo. Palacios-Otameni, Arbós, Anasagasti. Madrid: Catálogo de la Exposición.

Aguilar, I. (1989): “L'arquitectura modernista valenciana. Un pretés desig de renovación”. En: SAÓ Monografíes 2. El modernisme al País Valencià, (18).

Anasagasti, Teodoro (Junio, 1914): “Arquitectura Moderna. Notas de viaje”. En: La Construcción Moderna, Madrid, pp.163-164.

Anguiano de Miguel, Aida (2007): “Publicaciones, revistas, viajes y congresos de arquitectura. Caminos de penetración del Modernismo en la Arquitectura de La Coruña”. Los caminos y el arte: VI Congreso Nacional de Historia del Arte, Santiago de Compostela, 16-20 de junio, 1986, (2), 2007 (El arte en los caminos), pp. 492-500.

Benito Goerlich, Daniel (1992): La arquitectura del eclecticismo en Valencia. Vertientes de la arquitectura valenciana entre 1875 y 1928, Ayuntamiento de Valencia, Valencia.

Blasco Rodríguez, C. (2003): “Anasagasti. Obra completa”. En: A.A.V.V., Catálogo de la exposicón Anasagasti. Obra completa. Madrid: Ministerio de Fomento.

Bohigas, Oriol (1974): “El modernismo y la arquitectura española del siglo XIX”. En: Arquitectura Bis, (13).

Bohigas, Oriol (1973): Reseña y Catálogo de Arquitectura Modernista. Barcelona: Lumen.

Donosty, José María (1915): La Construcción Moderna. Madrid, p. 167

Etlin, Richard A. (1989): “Turin 1902: The search for a modern Italian architecture”. En: The Journal of Decorative and Propaganda Arts, Vol. 13, Stile Floreale Theme Issue (Summer, 1989), pp. 94-109,

Freixa, Mireia (1986): El Modernismo en España. Madrid: Cátedra. Cuadernos de Arte.

Freixa, Mireia (1982): Las vanguardias del siglo XIX. Barcelona.

Gallego, Eduardo (1908): “Zaragoza y la Exposición Hispano francesa de 1908”. En: La Construcción Moderna, (21), pp. 401-405

González Morales, José Carlos (2005):“La comisión nacional de turismo y las primeras iniciativas para el fomento del turismo: la industria de los forasteros (1905-1911)”. En: Estudios Turísticos, (163-164), pp. 17-30

Gutiérrez Soto, Luis. (1970): “Una entrevista con Luis Gutiérrez Soto”. En: Nueva Forma, (70), (3).

Gutiérrez, Ramón (2008): “El pabellón español en la exposición del centenario argentino”. En: Quintana, (7), pp. 45-47

Hernández Martínez, Ascensión y Poblador Muga, María Pilar (2006): “La Exposición Hispano-Francesa de 1908: balance de una experiencia arquitectónica singular a la luz de un siglo”. En: Artigrama, (21), pp. 147-168.

Hernández Pezzi, (2004): “Capítulo 1. El período de formación 1880-1915.” En el Catálogo de la exposición organizada por el Ministerio de Fomento entre el 2 de diciembre del 2003 y el 26 de enero del 2004, en Madrid. Anasagasti. Obra completa.

Isac, Ángel (1987): Eclecticismo y pensamiento arquitectónico en España. Discursos, revistas, congresos 1846-1919. Granada: Diputación Provincial de Granada.

Lampérez (1914): “Orientaciones para el resurgimiento de una Arquitectura Nacional” (1914), pp. 125-128; pp. 139-144; pp. 155-160; pp. 175-176

Mallgrave, Francis (1993): “From Realism to Sachlichkeit. The polemics of architectural modernity in the 1890s”. En: Otto Wagner. Reflections of Modernity (p. 283). Canadá: Getty Center of the History of Art and Humanities.

Navascués Palacio, Pedro (1997): “La arquitectura en torno a 1900: nacionalismo, regionalismo y arquitectura”. En: Navascués Palacio, Pedro: Arquitectura española 1808- 1914. Madrid, pp. 668-682.

Palacio, N. (1923): Introducción. Enseñanza de la Arquitectura. Cultura moderna técnico artista. Madrid: Reedición 1995. Instituto Juan de Herrera.

Pellicer Cirici, Alexandre (1951): El arte modernista catalán. Barcelona: Ayma.

Pérez Rojas, Javier (1987): “Influencia de Palacios en la arquitectura de su época”. En: Catálogo de la exposición Arquitectura madrileña de la primera mitad del siglo XX. Palacios-Otamendi, Arbós, Anasagasti. Madrid.

Pérez Rojas, Javier (1987): “Antonio Palacios y Joaquin Otamendi”. En: Catálogo de la exposición Arquitectura madrileña de la primera mitad del siglo XX. Palacios-Otameni, Arbós, Anasagasti. Madrid.

Pérez Rojas, Javier (1990): Art Déco en España. Madrid, Cátedra.

Poblador Muga, María Pilar (2004): “El modernismo en la arquitectura y en las artes”. En: Argensola: Revista de Ciencias Sociales del Instituto de Estudios Altoaragoneses, (114), pp. 13-62.

Pozzetto, Marco (1979): Die Schule Otto Wagners. 1894-1912. Trieste:Verlag Anton Schroll & Co. Wien und München.

Rafols, Josep (1949): Modernisme i Modernistes. Barcelona: Ediciones Destino.

Sainz de los Terreros, Luis (1906): “El estilo moderno de arquitectura en España”. En: La Construcción Moderna, pp. 45-46

Salvador y Carreras, Amós (1908). “Los dos Ottos”. En: Arquitectura y Construcción, p. 134

Sambricio, Carlos (1981): Influencia en España. En: A.A.V.V., Arquitectura austriaca 1860-1930 dibujos de la Secesión Vienesa y su influencia en España (p. 14). Madrid: Ministerio de Cultura.

Sánchez Romero, Miguel Ángel (2009): Tesis doctoral: La Industria Valenciana en torno a la Exposición Regional de 1909. Gómez-Senent Martínez, E. y González Cruz, M.C. (dirs.) Departamento de Proyectos de Ingeniería, Universidad Politécnica de Valencia.

Sembach, Klaus (1991): Modernismo. La utopía de la reconciliación. Köln: Benedikt Taschen.

Solaz Albert, Rafael (2009): La exposición regional valenciana de 1909. Valencia: Ajuntament de Valencia.

Vigas (1972): “L’arquitectura a Catalunya (1911-1939)”. En: Jardi, E: L’Art Catalá Contemporani.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.