Resume
La Lliteratura Infantil y Xuvenil (LLIX) constitúi ún de los sofitos de la tresmisión de la llingua y la cultura pa neñes y neños. Los currículos vixentes de Llingua Asturiana y Lliteratura d’Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria planteguen, ente los sos saberes básicos, la llectura d’obres que s’afaigan a los intereses de los escolinos y la conocencia del patrimoniu lliterariu asturianu y de la lliteratura actual. Nesti sen, precísase de revisar si los formatos, temátiques y xéneros de los llibros infantiles y xuveniles n’asturianu respuenden a los intereses de los rapacinos y a les tendencies lliteraries actuales. Poro, nesti trabayu ufiértase un percorríu peles obres infantiles y xuveniles nos 25 caberos años. Pa ello, creóse una base de datos con un corpus de 462 obres espublizaes n’asturianu dende l’añu 2000 al 2024. Pa la clasi- ficación de los resultaos estrayíos, aplicóse’l criteriu d’edá, temática, complexidá llingüística y xéneru/subxéneru. L’análisis que s’ufierta faise en función de los xéneros/subxéneros lliterarios, les temátiques y los formatos, rellacionando los resultaos coles tendencies de LLIX nel ámbitu hispánicu y trazando una perspeutiva de futuru pa cola LLIX n’asturianu.
Referencies bibliográfiques
Amo Sánchez-Fortún, J. M. de (2003). Literatura infantil: claves para la formación de la competencia literaria.
Málaga: Aljibe.
Antuña, S. (2003). Literatura infantil y Juvenil en asturiano. Período de formación [Intervención]. Encuentro XIX: La literatura infantil y juvenil en la actualidad. Casona de Verines, Pendueles.
Antuña, S. & Fernández, J. E. (2003). A la gueta del canon na lliteratura infantil n’asturiano. Actes del I Conceyu In- ternacional de Lliteratura Asturiana (CILLA. Uviéu, 5-6-7- y 8 de payares 2001), pp. 31-47. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana.
Bartolomé-Pérez, N. (2024). Crónica llexislativa d’Asturies. Primer semestre del añu 2024. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law 82, pp. 452-466. https://doi.org/10.58992/rld.i82.2024.4347
Cerrillo, P. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura.
Barcelona: Octaedro.
Cervera, J. (1992). Teoría de la Literatura Infantil. Bilbao: Ediciones Mensajero, Universidad de Deusto. Colomer, T. (2010). Introducción a la Literatura Infantil y Juvenil actual (2º edición ampliada). Madrid: Síntesis.
Colomer, T. (2015). La literatura infantil y juvenil. En Mata-Anaya, J., Núñez-Delgado, M. P. & Rienda-Polo, J. Didác- tica de la lengua y la literatura, pp. 203-224. Madrid: Pirámide.
Conseyería d’Educación. Decretu 57/2022, de 30 de agosto, pol que se regula la ordenación y s’establez el currículu de la Educación Primaria nel Principáu d’Asturies, Boletín Oficial del Principado de Asturias (BOPA), del 1 de setiembre de 2022a. https://sede.asturias.es/bopa/2022/09/01/2022-06713.pdf
Conseyería d’Educación. Decretu 59/2022, de 30 d’agostu, pol que se regula la ordenación y s’establez el currículu de la Educación Secundaria nel Principáu d’Asturies, Boletín Oficial del Principado de Asturias (BOPA), del 1 de setiembre de 2022b. https://sede.asturias.es/bopa/2022/09/01/2022-06713.pdf
Díaz, B. (2002). La lliteratura asturiana de posguerra (1939-1974). En Ramos-Corrada, M. (Coord.). Historia de la
Lliteratura Asturiana, pp. 365-506. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana.
García-Oliva, V. (2010). Apuntes pa una Historia de la Lliteratura Infantil y Xuvenil n’asturianu. Lletres Asturianes
, pp. 85-92.
García-Padrino, J. (2018). Historia crítica de la Literatura Infantil y Juvenil en la España actual (1939-2015). Madrid:
Marcial Pons Historia.
Lluch, G. (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Gijón: Trea.
Lumbreras-Martínez, D. (2023). Los mundos posibles de la ucronía: una proposición de subgéneros. Impossibilia.
Revista Internacional De Estudios Literarios 25, pp. 19-31. https://doi.org/10.30827/impossibilia.252023.27118
Mendes, T. (2020).Aportaciones teóricas y conceptuales en la didáctica de la Literatura Infantil y Juvenil. En Moli- na-Moreno, M. (Coord.). Didáctica de la Literatura Infantil y Juvenil. Educación Infantil y Primaria, pp. 1-16. Madrid: Paraninfo.
Menéndez-Fernández, C. E., Rodríguez-Prieto, M., Valduvieco-García, P. & Bas-Costales, X. F. (2018). Propuesta de canon de la lliteratura xuvenil n’asturianu. Lliteratura. Revista lliteraria asturiana 34, pp. 91-97.
Neira-Piñeiro, R. (2012). Poesía e imágenes. Una nueva modalidad de álbum ilustrado. Lenguaje y Textos 35, pp. 131-138. Propp, V. (1928). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos [14.ª ed. revisada, 2020].
Pena-Presas, M. (2022). La literatura infantil y juvenil gallega en los albores del s. XXI. Insula 912, pp. 9-13. Rodari, G. (1973). La Grammatica della Fantasía. Turín: Einaudi.
Roig-Rechou, B. A. (2011). La Literatura Infantil y Juvenil gallega en el siglo XXI. Seis llaves para «entenderla mejor» [Disponible en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes] https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-literatu- ra-infantil-y-juvenil-gallega-en-el-siglo-xxi-seis-llaves-para-entenderla-mejor/html/189994ae-2706-11e1-b1fb- 00163ebf5e63_12.html.
Sampériz, M., Tabernero, R., Colón, M. J. & Manrique, N. (2021). El libro de no ficción para prelectores. Análisis de las claves de construcción del discurso. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación 124, pp. 73-90.
Van der Linden, S. (2015). Álbum[es]. Barcelona: Ekaré.
Fontes del corpus
Antuña, S. (2000). Asturias: «Ta impielgao». CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 131, pp. 72-76. Antuña, S. (2001). Asturias: ¡ya estamos en la Red! CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 142, pp. 65-69. Antuña, S. (2002). Asturias: crecer y renovarse. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 153, pp. 70-74.
Antuña, S. (2003b). Asturias: gotas de esencia. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 164, pp. 73-76. Antuña, S. (2004). Asturias: entre la confianza y el recelo. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil, y Juvenil 175, pp.
-73.
Antuña, S. (2005). Asturias: la fuente de crece y mengua. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 186, pp.
-75.
Antuña, S. (2006). Asturias: en busca de lectoras y lectores. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 197, pp. 71-75. Antuña, S. (2007). Asturias: un nuevo proyecto lector. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 208, pp. 72-76.
Antuña, S. (2008). Asturias: literatura autóctona en estado puro. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 219, pp.
-77.
Antuña, S. (2009). La LIJ en asturiano disminuye: ¿dónde está el relevo generacional? CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 230, pp. 73-77.
Antuña, S. (2010). Asturias. Contra la crisis, literatura de calidad. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 237,
pp. 60-65.
Antuña, S. (2011). Asturias: el pulso editorial se debilita. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 243, pp. 57-61. Antuña, S. (2012). Asturias: Testimonio de calidad. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 249, pp. 59-62.
Antuña, S. (2013). Asturias: Ye lo qu’hai. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 255, pp. 50-53. Antuña, S. (2014). Asturias: resistir. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 261, pp. 42-45.
Antuña, S. (2015). Asturias: pocas novedades y traducciones ejemplares. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil
, pp. 52-56.
Antuña, S. (2016). Asturias: Bajo mínimos. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 273, pp. 50-55.
Antuña, S. (2017). Asturias: renovación académica, estancamiento político y un poco de literatura. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 279, pp. 62-67.
Antuña, S. (2018). Asturias: Rellumos d’enfotu. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 285, pp. 65-59.
Antuña, S. (2019). Asturias: compás de espera optimizando recursos. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 291,
pp. 66-71.
Antuña, S. (2020b). Asturias: reinventarse para ser, crecer y mantenerse en forma. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil
y Juvenil 297, pp. 68-73.
Antuña, S. (2021). Asturias: Monumentos a la normalidad. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 303, pp. 68-71. Antuña, S. (2022). Asturias: ¿poco probable? CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 309, pp. 58-62.
Antuña, S. (2023). Asturias: una espera amenizada por lecturas. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 315, pp.
-79.
Antuña, S. (2024). Asturias: espléndida celebración social y literaria. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 321,
pp. 76-81.
Dirección Xeneral de Política Llingüística del Principáu d’Asturies (11 de xineru de 2025). Catálogu bibliográficu. https:// politicallinguistica.asturias.es/catalogu-bibliograficu
Piquero, J. L. (2001). Llibros 2000: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura. Piquero, J. L. (2002). Llibros 2001: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura. Piquero, J. L. (2003). Llibros 2002: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura. Piquero, J. L. (2004). Llibros 2003: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura.
Piquero, J. L. (2005). Llibros 2004: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura, Comunicación Social y Turismu.
Piquero, J. L. (2006). Llibros 2005: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura, Comunicación Social y Turismu.
Piquero, J. L. (2007). Llibros 2006: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Turismu. Piquero, J. L. (2008). Llibros 2007: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Turismu. Rodríguez-Valdés, R. (2009). Llibros 2008: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Turismu.
Rodríguez-Valdés, R. (2011). Llibros 2009-2010: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Deporte. Rodríguez-Valdés, R. (2012). Llibros 2011: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación, Cultura y Deporte.

