Abstract
Children’s and Youth Literature Is one of the key elements in the transmission of lan- guage and culture to children. The current educational legislation of Asturian Language and Literature subject for Primary and Secundary Education (ESO), includes as fundamental knowl- edge the reading of books suited to students’ interests, as well as an understanding of Asturian literary heritage and contemporary literature. In this sense, it is necessary to review whether the formats, topics and genres of Children’s and Young People’s books in Asturian respond to the interests of children and current literary trends. This study provides a comprehensive overview of Children’s and Youth Literature published in the last 25 years. For this purpose, a database was created containing a corpus of 46 books published in the Asturian language between 2000 and 2024. To classify the sources obtained, the criteria of age, topic, linguistic complexity, gender and subgenre were applied. The analysis focuses on literary genres/subgenres, topics, and formats, linking the results to trends in Children’s and Young People’s Literature in the Hispanic sphere and outlining a future perspective for Children’s and Youth Literature in Asturian.
References
Amo Sánchez-Fortún, J. M. de (2003). Literatura infantil: claves para la formación de la competencia literaria.
Málaga: Aljibe.
Antuña, S. (2003). Literatura infantil y Juvenil en asturiano. Período de formación [Intervención]. Encuentro XIX: La literatura infantil y juvenil en la actualidad. Casona de Verines, Pendueles.
Antuña, S. & Fernández, J. E. (2003). A la gueta del canon na lliteratura infantil n’asturiano. Actes del I Conceyu In- ternacional de Lliteratura Asturiana (CILLA. Uviéu, 5-6-7- y 8 de payares 2001), pp. 31-47. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana.
Bartolomé-Pérez, N. (2024). Crónica llexislativa d’Asturies. Primer semestre del añu 2024. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law 82, pp. 452-466. https://doi.org/10.58992/rld.i82.2024.4347
Cerrillo, P. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura.
Barcelona: Octaedro.
Cervera, J. (1992). Teoría de la Literatura Infantil. Bilbao: Ediciones Mensajero, Universidad de Deusto. Colomer, T. (2010). Introducción a la Literatura Infantil y Juvenil actual (2º edición ampliada). Madrid: Síntesis.
Colomer, T. (2015). La literatura infantil y juvenil. En Mata-Anaya, J., Núñez-Delgado, M. P. & Rienda-Polo, J. Didác- tica de la lengua y la literatura, pp. 203-224. Madrid: Pirámide.
Conseyería d’Educación. Decretu 57/2022, de 30 de agosto, pol que se regula la ordenación y s’establez el currículu de la Educación Primaria nel Principáu d’Asturies, Boletín Oficial del Principado de Asturias (BOPA), del 1 de setiembre de 2022a. https://sede.asturias.es/bopa/2022/09/01/2022-06713.pdf
Conseyería d’Educación. Decretu 59/2022, de 30 d’agostu, pol que se regula la ordenación y s’establez el currículu de la Educación Secundaria nel Principáu d’Asturies, Boletín Oficial del Principado de Asturias (BOPA), del 1 de setiembre de 2022b. https://sede.asturias.es/bopa/2022/09/01/2022-06713.pdf
Díaz, B. (2002). La lliteratura asturiana de posguerra (1939-1974). En Ramos-Corrada, M. (Coord.). Historia de la
Lliteratura Asturiana, pp. 365-506. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana.
García-Oliva, V. (2010). Apuntes pa una Historia de la Lliteratura Infantil y Xuvenil n’asturianu. Lletres Asturianes
, pp. 85-92.
García-Padrino, J. (2018). Historia crítica de la Literatura Infantil y Juvenil en la España actual (1939-2015). Madrid:
Marcial Pons Historia.
Lluch, G. (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Gijón: Trea.
Lumbreras-Martínez, D. (2023). Los mundos posibles de la ucronía: una proposición de subgéneros. Impossibilia.
Revista Internacional De Estudios Literarios 25, pp. 19-31. https://doi.org/10.30827/impossibilia.252023.27118
Mendes, T. (2020).Aportaciones teóricas y conceptuales en la didáctica de la Literatura Infantil y Juvenil. En Moli- na-Moreno, M. (Coord.). Didáctica de la Literatura Infantil y Juvenil. Educación Infantil y Primaria, pp. 1-16. Madrid: Paraninfo.
Menéndez-Fernández, C. E., Rodríguez-Prieto, M., Valduvieco-García, P. & Bas-Costales, X. F. (2018). Propuesta de canon de la lliteratura xuvenil n’asturianu. Lliteratura. Revista lliteraria asturiana 34, pp. 91-97.
Neira-Piñeiro, R. (2012). Poesía e imágenes. Una nueva modalidad de álbum ilustrado. Lenguaje y Textos 35, pp. 131-138. Propp, V. (1928). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos [14.ª ed. revisada, 2020].
Pena-Presas, M. (2022). La literatura infantil y juvenil gallega en los albores del s. XXI. Insula 912, pp. 9-13. Rodari, G. (1973). La Grammatica della Fantasía. Turín: Einaudi.
Roig-Rechou, B. A. (2011). La Literatura Infantil y Juvenil gallega en el siglo XXI. Seis llaves para «entenderla mejor» [Disponible en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes] https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-literatu- ra-infantil-y-juvenil-gallega-en-el-siglo-xxi-seis-llaves-para-entenderla-mejor/html/189994ae-2706-11e1-b1fb- 00163ebf5e63_12.html.
Sampériz, M., Tabernero, R., Colón, M. J. & Manrique, N. (2021). El libro de no ficción para prelectores. Análisis de las claves de construcción del discurso. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación 124, pp. 73-90.
Van der Linden, S. (2015). Álbum[es]. Barcelona: Ekaré.
Fontes del corpus
Antuña, S. (2000). Asturias: «Ta impielgao». CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 131, pp. 72-76. Antuña, S. (2001). Asturias: ¡ya estamos en la Red! CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 142, pp. 65-69. Antuña, S. (2002). Asturias: crecer y renovarse. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 153, pp. 70-74.
Antuña, S. (2003b). Asturias: gotas de esencia. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 164, pp. 73-76. Antuña, S. (2004). Asturias: entre la confianza y el recelo. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil, y Juvenil 175, pp.
-73.
Antuña, S. (2005). Asturias: la fuente de crece y mengua. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 186, pp.
-75.
Antuña, S. (2006). Asturias: en busca de lectoras y lectores. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 197, pp. 71-75. Antuña, S. (2007). Asturias: un nuevo proyecto lector. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 208, pp. 72-76.
Antuña, S. (2008). Asturias: literatura autóctona en estado puro. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 219, pp.
-77.
Antuña, S. (2009). La LIJ en asturiano disminuye: ¿dónde está el relevo generacional? CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 230, pp. 73-77.
Antuña, S. (2010). Asturias. Contra la crisis, literatura de calidad. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 237,
pp. 60-65.
Antuña, S. (2011). Asturias: el pulso editorial se debilita. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 243, pp. 57-61. Antuña, S. (2012). Asturias: Testimonio de calidad. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 249, pp. 59-62.
Antuña, S. (2013). Asturias: Ye lo qu’hai. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 255, pp. 50-53. Antuña, S. (2014). Asturias: resistir. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 261, pp. 42-45.
Antuña, S. (2015). Asturias: pocas novedades y traducciones ejemplares. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil
, pp. 52-56.
Antuña, S. (2016). Asturias: Bajo mínimos. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 273, pp. 50-55.
Antuña, S. (2017). Asturias: renovación académica, estancamiento político y un poco de literatura. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 279, pp. 62-67.
Antuña, S. (2018). Asturias: Rellumos d’enfotu. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 285, pp. 65-59.
Antuña, S. (2019). Asturias: compás de espera optimizando recursos. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 291,
pp. 66-71.
Antuña, S. (2020b). Asturias: reinventarse para ser, crecer y mantenerse en forma. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil
y Juvenil 297, pp. 68-73.
Antuña, S. (2021). Asturias: Monumentos a la normalidad. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 303, pp. 68-71. Antuña, S. (2022). Asturias: ¿poco probable? CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 309, pp. 58-62.
Antuña, S. (2023). Asturias: una espera amenizada por lecturas. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 315, pp.
-79.
Antuña, S. (2024). Asturias: espléndida celebración social y literaria. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 321,
pp. 76-81.
Dirección Xeneral de Política Llingüística del Principáu d’Asturies (11 de xineru de 2025). Catálogu bibliográficu. https:// politicallinguistica.asturias.es/catalogu-bibliograficu
Piquero, J. L. (2001). Llibros 2000: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura. Piquero, J. L. (2002). Llibros 2001: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura. Piquero, J. L. (2003). Llibros 2002: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura. Piquero, J. L. (2004). Llibros 2003: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación y Cultura.
Piquero, J. L. (2005). Llibros 2004: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura, Comunicación Social y Turismu.
Piquero, J. L. (2006). Llibros 2005: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura, Comunicación Social y Turismu.
Piquero, J. L. (2007). Llibros 2006: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Turismu. Piquero, J. L. (2008). Llibros 2007: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Turismu. Rodríguez-Valdés, R. (2009). Llibros 2008: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Turismu.
Rodríguez-Valdés, R. (2011). Llibros 2009-2010: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería de Cultura y Deporte. Rodríguez-Valdés, R. (2012). Llibros 2011: catálogu de publicaciones. Uviéu: Conseyería d’Educación, Cultura y Deporte.

