Juan Simón Gutiérrez, intérprete de la persuasión murillesca
PDF (Español (España))

Keywords

Juan Simón Gutiérrez
Bartolomé Esteban Murillo
private devotion
Sevillian painting
Bernardo L. Lorente Germán Juan Simón Gutiérrez
Bartolomé Esteban Murillo
devoción particular
pintura sevillana
Bernardo L. Lorente Germán

How to Cite

Muñoz Nieto, E. (2023). Juan Simón Gutiérrez, intérprete de la persuasión murillesca: Juan Simón Gutiérrez as an interpreter of the Murillesque persuasion: on the Santa Bárbara of the Museo del Greco. Liño, 29(29), 51–62. https://doi.org/10.17811/li.29.2023.51-62

Abstract

The Greco Museum in Toledo has among its artistic collections a painting representing Santa Barbara, from the Sevillian school. Recognized by María Elena Gómez-Moreno as belonging to Murillo's circle, the current knowledge about the Sevillian pictorial panorama regarding disciples, successors and imitators of the master allows us to ascribe the work to Juan Simón Gutiérrez (1634-1718). This attribution serves as a pretext for an analysis of the representation of feminine sanctity in Sevillian Baroque painting, mainly within the context of Murillo. 

https://doi.org/10.17811/li.29.2023.51-62
PDF (Español (España))

References

Angulo, Diego (1981a): Murillo. Catálogo crítico. Madrid: Espasa-Calvé.

Angulo, Diego (1981b): Murillo. Láminas. Madrid: Espasa-Calvé.

Anónimo (1866): Catálogo de los cuadros y esculturas pertenecientes a la galería de SS.AA.RR. los Serenísimos Señores Infantes de España, duques de Montpensier. Sevilla: Imprenta de D. Francisco Álvarez y Cía.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las bellas artes en España. Tomo II. Madrid: Viuda de Ibarra, Hijos y Compañía.

Cherry, Peter (2013): “¿Retratos a lo divino? Reflexiones sobre las santas de Zurbarán”. En: Navarrete Prieto, Benito (coord.): Santas de Zurbarán: devoción y persuasión. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla e ICAS, pp. 37-52

García Felguera, María de los Santos (2017): La fortuna de Murillo. Sevilla: Diputación e ICAS.

Gómez-Moreno, María Elena (1968): Catálogo de las pinturas del Museo y Casa del Greco en Toledo. Madrid: Fundaciones Vega-Inclán.

Leonardi, Claudio/ Riccardi, Andrea/ Zarri, Gabriella (2000a): Diccionario de los santos. Volumen I. Madrid: San Pablo.

Leonardi, Claudio/ Riccardi, Andrea/ Zarri, Gabriella (2000a): Diccionario de los santos. Volumen II. Madrid: San Pablo.

Macdonald, James (2019): “La estimación de Murillo en el mercado internacional”. En: Navarrete Prieto, Benito (ed.): Murillo ante su IV

Centenario: perspectivas historiográficas y culturales. Sevilla: Universidad de Sevilla e ICAS, pp. 389-402.

Martínez Plaza, Pedro J. (2019): “El coleccionismo de Murillo e España durante el siglo XIX”. En: Navarrete Prieto, Benito (ed.): Murillo ante su IV Centenario: perspectivas historiográficas y culturales. Sevilla: Universidad de Sevilla e Icas, pp. 371-380.

Menéndez Robles, María Luisa (2008): La huella del Marqués de la Vega Inclán. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Muñoz Nieto, Enrique (2022): “A propósito de un reencuentro. Sobre el modelo y procedencia de una pintura atribuida a Juan Simón Gutiérrez (1634-1718)”. En: Philostrato. Revista de Historia y Arte, 11, Madrid, pp. 29-49.

Museo del Greco (1912): Catálogo del Museo del Greco de Toledo. Madrid: Imprenta artística e José Blass y Cía. Madrid, 1912.

Navarrete Prieto, Benito (2013): “Santas de Zurbarán: Devoción y persuasión”. En: Navarrete Prieto, Benito (coord): Santas de Zurbarán: devoción y persuasión. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla e ICAS. pp. 17-34.

Navarrete Prieto, Benito (2017): Murillo y las metáforas de la imagen. Madrid: Cátedra.

Peña Velasco, Concepción de la (2012): “La imagen del mártir en el barroco; el ánimo invencible”. En: Archivo Español de Arte, LXXXV, 338, Madrid, pp. 147-164.

Portús Pérez, Javier (2016): “15-16. Bartolomé Esteban Murillo. Santa Justa. Santa Rufina”. En: Finaldi, Gabriel: Velázquez / Murillo. Sevilla. Sevilla: Fundación FOCUS.

Quiles García, Fernando (1988): “Apuntes para una biografía de Juan Simón Gutiérrez”. En: Atrio, 0, Sevilla, pp. 103-113.

Quiles García, Fernando (2017): “La alargada sombra de Murillo “1617-1867”. En: Navarrete Prieto, Benito (dir. cient.): Murillo y su estela en Sevilla. Sevilla: ICAS, pp. 43-73.

Quiles García, Fernando (2018): Santidad Barroca. Roma, Sevilla y América hispana. Sevilla: Universidad Pablo Olavide.

Quiles García, Fernando/ Cano Rivero, Ignacio (2006): Bernardo Lorente Germán y la pintura sevillana de su tiempo (1680-1759). Madrid: Fernando Villaverde ediciones.

Ripa, Cesare (2007a): Iconología. Tomo I. Madrid: Akal.

Ripa, Cesare (2007b): Iconología. Tomo II. Madrid: Akal.

Rodríguez Rebollo, Ángel (2005): Las colecciones de pintura de los Duques de Montpensier en Sevilla (1866-1892). Madrid: Fundación universitaria española.

Ruiz Gómez, Leticia (2013): Museo Del Greco. Guía. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Valdivieso, Enrique (2003): Pintura barroca sevillana. Sevilla: Guadalquivir.

Valdivieso, Enrique (2015a): “Nuevas aportaciones al catálogo pictórico de Juan Simón Gutiérrez”. En: Archivo Hispalense, 297-299, Sevilla, pp. 187-199.

Valdivieso, Enrique (2015b): “Juan Simón Gutiérrez, a la sombra de Murillo”. En: Ars Magazine, 25, Madrid, pp. 110-119.

Vicent-Cassy, Cécile (2020): “El retrato a lo divino: intención y realices de una forma híbrida”. En: e-Spania [En Línea], 35, París, pp. 1-27.

Zuriaga Senent, Vicent F. (2012): “El dolor como triunfo. Sacrificio, tortura y liberación en las mártires cristianas”. En: Dossiers Feministes, 16, Castellón de la Plana, pp. 157-177.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Enrique Muñoz Nieto

Downloads

Download data is not yet available.