New considerations about the main altarpiece of Santo Tomás de Aquino’s monastery (Madrid)
PDF (Español (España))

Keywords

Santo Tomas’ monastery
altarpiece
Manuel Martín de Aguilar
Francisco Pérez
Miguel de Irazusta Convento de Santo Tomás
retablo mayor
Manuel Martín de Aguilar
Francisco Pérez
Miguel de Irazusta

How to Cite

Ortega Jiménez, J. M. (2024). New considerations about the main altarpiece of Santo Tomás de Aquino’s monastery (Madrid). Liño, 30(30), 69–78. https://doi.org/10.17811/li.30.2024.69-78

Abstract

This article touches upon the altarpiece of Santo Tomas’ monastery (Madrid). Several documents about the gilding of this masterpiece, localized in the Archivo Histórico Nacional, will be analyzed. Through the documents, we will be able to discover the characteristics of the structure and its iconography. Besides, some descriptions from the 18th century will be kept in mind in order to appreciate who this altarpiece was like. Likewise, an artist ‘s name is suggested as the author of design of this altarpiece: Miguel de Irazusta, an artist who followed the characteristics established by José Benito de Churriguera in Madrid. Finally, this paper adds new names to the list of gilders who worked in Madrid in the first half of the 18th century.

https://doi.org/10.17811/li.30.2024.69-78
PDF (Español (España))

References

Belda, Cristóbal (1998): “Metodología para el estudio del retablo barroco”. En: Imafronte, nº. 12-13, Murcia, pp. 9-24.

Calvo, José Ignacio (2017): “Dos pinturas de Francisco Bayeu en Vergara”. En: Archivo Español de Arte, nº. 90, Madrid, pp. 311-318.

Crespo, Daniel (2012): Un viaje para la Ilustración. El Viaje de España (1772-1794) de Antonio Ponz. Sevilla: Marcial Pons.

Cruz, Juan María (2023): “Miscelánea de escultura cortesana del siglo XVIII”. En: Boletín del Museo Arqueológico Nacional, nº. 42, pp. 433-443.

Delenda, Odile (2008): “El mecenazgo y la propaganda de los dominicos en la obra de Zurbarán”. En Cabañas, Miguel/López-Yarto, Amelia/Rincón, Wifredo (coords.): Arte, poder y sociedad en la España de los siglos XV a XX. Madrid: CSIC, pp. 507-522.

Echevarría, Pedro/Vélez, José Javier (2003): “Arte Moderno”. En: Castañer, Xesqui (ed.): Arte y arquitectura en el País Vasco. El patrimonio del Románico al siglo XX. San Sebastián: Nerea, pp. 53-100.

Fernández, María Antonia (1984): “Datos para la biografía de Humberto Dumandré”. En: Boletín de Estudios del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología (BSAA), nº. 50, Valladolid, pp. 447-452.

González, Javier (2014): “La sillería del coro del desaparecido convento de Santo Tomás de Aquino (Madrid): un trabajo germinal y olvidado de José Benito Churriguera”. En: Archivo Español de Arte, nº. 87, Madrid, pp. 45-64.

Iturbe, Antonio (2007): “Patrimonio artístico de tres conventos agustinos en Madrid antes y después de la desamortización de Mendizábal”. En: Campos, Francisco Javier (coord.): La Desamortización: el expolio del patrimonio artístico y cultural de la Iglesia en España. Madrid: Ediciones Escurialenses, pp. 335-368.

Martín, Juan José (1983): Escultura barroca en España, 1600-1770. Madrid: Cátedra.

— (1987-1989): “Avance de una tipología del retablo barroco”. En: Imafronte, nº. 3-5, Murcia, pp. 111-156.

— (1990): Luis Salvador Carmona: escultor y académico. Madrid: Edición Alpuerto.

— (1998): “Sagrario y manifestador en el retablo barroco español”. En: Imafronte, nº. 12, Murcia, pp. 25-50.

Martínez, Antonio/Viñals, Francisco (ed.) (1900): Historia del convento de Santo Tomás de Madrid del Orden de Predicadores. Madrid.

Méndez, Vicente (2016): “Luis Salvador Carmona y la escultura de san Francisco para la Venerable Orden Tercera de Plasencia (Cáceres)”. En: De Arte, nº. 15, León, pp. 195-207.

Mesonero, Ramón (1881): El antiguo Madrid, paseos histórico-anecdóticos por las calles y casas de esta villa. Madrid: Oficinas de la Ilustración Española y Americana.

Pascacio, Bertha (2022): “Ornamentar para evangelizar. El análisis de cinco retablos franciscanos elaborados en el Yucatán colonial”. En: Itinerantes: revista de Historia y Religión, nº. 17, Argentina, pp. 68-96.

Ponz, Antonio (1782): Viage de España, Madrid: Joaquín Ibarra, Impresor de Cámara de S.M.

Rebollar, Alba (2012): “El colegio dominico de Atocha en Madrid. Una propuesta para su reconstrucción”. En: Boletín. Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, nº. 47, Valladolid, pp. 67-92.

Rodríguez, Alfonso (1971): Los Churriguera, Madrid: CSIC.

Tovar, Virginia (1975): Arquitectos madrileños de la segunda mitad del siglo XVII. Madrid: Instituto de Estudios Madrileños.

— (2002): “El retablo madrileño del siglo XVIII”. En: Cámara, Alicia/Camacho, Santiago (coords.): Retablos de la Comunidad de Madrid. Madrid: Dirección General del Patrimonio Histórico, pp. 77-95.

Tovar, Virginia/Marín, Cristóbal (2009): El Palacio Parcent. Madrid: Ministerio de Justicia.

Urrea, Jesús (1983): “Revisión a la vida y obra de Luis Salvador Carmona”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, nº. 49, Valladolid, pp. 441-454.

— (2013): “La obra del escultor Luis Salvador Carmona en el País Vasco, Navarra y Castilla León”. En: Cuadernos de Estepa, nº. 2, Estepa, pp.57-60.

Zorrozúa, Julen (2011): “Las trazas de Domingo Martínez de Arce para los retablos de la Iglesia de San Nicolás (Bilbao)”. En: Ars Bilduma, nº. 1, Bilbao, pp. 107-120.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.