The double façade of the Norba Cinema in Cáceres as an icon: the cinematograph designs by architect Ángel Pérez Rodríguez
PDF (Español (España))

Keywords

Leisure Architecture
Cinematographs
Ángel Pérez Rodríguez
Cáceres and his Province
Norba Cinema Arquitectura de ocio
Cinematógrafos
Ángel Pérez Rodríguez
Cáceres y provincia
Cine Norba

How to Cite

García-Manso, A. (2025). The double façade of the Norba Cinema in Cáceres as an icon: the cinematograph designs by architect Ángel Pérez Rodríguez. Liño, 31(31), 109–120. https://doi.org/10.17811/li.31.2025.109-120

Abstract

There are two broadly distinguishable stages in the work of the Riojan-born architect Ángel Pérez Rodríguez,
based in Cáceres, with the Spanish Civil War as the hinge between the two. The first stage, the most creative, is the
Norba Cinema, with its double façade and powerful relief lettering, as well as its original synthesis of ‘nouveau’
and ‘deco’, located in a widening area also designed by the same architect. The second, more conservative, is the
Morán cinema in Malpartida de Cáceres.

https://doi.org/10.17811/li.31.2025.109-120
PDF (Español (España))

References

Acedo Fernández-Pereira, Francisco (2013): Cáceres. Paseo por la eternidad. Cáceres: Editorial Libros y Café.

Arenas Cabello, Francisco Julio (2005): “La titulación de Aparejador. Evolución histórica de sus atribuciones profesionales: desde el Decreto Luján de 1855 hasta la Ley 38/1999 de ordenación de la edificación”. En: Boletín de la Facultad de Derecho de la U.N.E.D., 26, Madrid, pp. 15-31.

Ávila-Gómez, Andrés (2015): “Salas de cine en publicaciones de arquitectura de los años treinta. Una mirada al caso de los CINÉAC”. En: Revista de Arquitectura, 17, Madrid, pp. 44-61. DOI: http://dx.doi.org/10.14718/RevArq.2015.17.1.5

Bacas Leal, Pilar (2016): El último bulevar. Cáceres: CáceresVerde & Ateneo de Cáceres.

Benevolo, Leonardo (1999): Historia de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili.

Box, Zira (2012): “El cuerpo de la nación. Arquitectura, urbanismo y capitalidad en el primer franquismo (1)”. En: Revista de Estudios Políticos, 155, Madrid, pp. 151-181. URL: https://recyt.fecyt.es/index.php/RevEsPol/article/view/40218

Cerrillo Rubio, María Inmaculada (1993): La formación de la ciudad contemporánea: Logroño entre 1850-1936: desarrollo urbanístico y tipologías arquitectónicas. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos.

Collantes Estrada, María Jesús (1979): Arquitectura del llano y pseudo-modernista en Cáceres. Cáceres: Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Cáceres.

Díez González, María del Carmen (1998): “El Cine Sequeira: una reutilización de la capilla del Convento de san Francisco de Plasencia”. En: Ciudades his¬tóricas vivas. Mérida: Editora Regional de Extremadura, vol. 2, pp. 401-405.

Díez González, María del Carmen (2013): “El poder de los franciscanos: ciudad, paisaje y territorio en Plasencia, una ciudad de la Cuenca del Tajo”. En: Mínguez Cornelles, Víctor (ed.), Las artes y la arquitectura del poder. Caste-lló: Universitat Jaume I, pp. 1039-1052.

Domínguez Pedrera, María del Carmen (1993): “La estación de Arroyo-Malpartida como depósito de puestos fijos”. En: Norba. Revista de historia, 13, Cáceres, pp. 163-196.

Fernández Rojo, Laura (2019): La arquitectura escénica en Extremadura: teatros y cines desaparecidos. Mérida: Editora Regional de Extremadura.

García-Manso, Angélica (2011): “Arquitectura de ocio en Extremadura: el ‘Cine Avenida’ de Zorita”. En: Norba: Revista de Arte, 31, Cáceres, pp. 165-179.

García-Manso, Angélica (2018): “Narrativas del paisaje urbano de Plasencia: los cinematógrafos”. En: Amor Gómez, Yolanda (ed.), Memoria histórica de Plasencia y las comarcas. Plasencia, Universidad Popular de Plasencia y Ayuntamiento de Plasencia, pp. 147-166.

García-Manso, Angélica (2019): “Los cinematógrafos diseñados por Fernando Perianes: Una lectura patrimonial en torno a los edificios de ocio en la provincia de Cáceres”. En: Espacio, tiempo y forma VII. Historia del Arte, 7, Madrid, pp. 327-360. DOI: https://doi.org/10.5944/etfvii.7.2019.22453 .

García Manso, Angélica (2023): “Una casa-cuartel de la Guardia Civil de estilo decó: la modernidad arquitectónica en Malpartida de Cáceres en la década de los años 20 del siglo XX”. En: Brocar: Cuadernos de investigación histórica, 47, Logroño, pp. 181-197.

García Morales, Fernando (1995): “Un recuerdo para el cine Norba”. En: García Morales, Fernando (ed.), Ventanas a la ciudad. Cáceres: Cámara Oficial de Comercio e Industria de Cáceres, p. 95.

González González, José Manuel (2011): Arquitectura contemporánea en Extremadura. Mérida: Editora Regional de Extremadura.

Hurtado Urrutia, Miguel (2010): “De nuestra memoria cultural: Ángel Pérez, arquitecto (1897-1977)”. En: Ateneo. Revista científica, literaria y artística del Ateneo de Cáceres, 10, Cáceres, pp. 45-48.

Jiménez Berrocal, Fernando (2018): “El cine Norba”. En: Blog del cronista. Blog [https://cacereshistorica.caceres.es/5archivohistorico/blogdelcronista/fernando/FernandoJiménezNº140.pdf ].

López Calvelo, Pedro Emilio (2021): “El Cine Juventud de Hervás: documentos para conocer su proceso constructivo y primeros años de funcionamiento”. En: Estudios Bejaranos, 25, Béjar, pp. 117-198.

Lozano Bartolozzi, María del Mar (1989-1992): “Pérez Rodríguez, Ángel”. En: Gran Enciclopedia Extremeña, vol. 8. Mérida: Ediciones Extremeñas, pp. 89-90.

Lozano Bartolozzi, María del Mar / Cruz Villalón, María (1995): La arquitectura en Badajoz y Cáceres: Del eclecticismo fin de siglo al racionalismo (1890-1940). Mérida: Asamblea de Extremadura.

Pérez Rojas, Francisco Javier (1990): Art Decó en España. Madrid: Cátedra.

Rina Simón, César (2013): “Las ‘guerras de la memoria’ entre militares y falangistas en Cáceres, 1936-1942”. En: Ruiz Carnicer, Miguel Ángel (ed.), Falange. Las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1936-1975). Zaragoza: Instituto Fernando el Católico & CSIC, vol. 2., pp. 444-462.

Schachel, Roland L. (1970): “El metropolitano de OttoWagner”. En: Quaderns d´Arquitectura i Urbanisme, 76-77, Barcelona, pp. 87-96.

Teixidó Domínguez, María Jesús (2014): Conservación, intervenciones y práctica restauradora en el centro histórico de Cáceres (1850-1975), Tesis Doctoral. Cáceres: Universidad de Extremadura.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.