Abstract
The present research systematizes the conceptions of teachers-tutors about tutoring in Normals, in order to identify the notions of teachers about this accompaniment and its possibility of developing as a transdisciplinary space. The case study was used, instrumented by an interview applied in two moments: at the beginning of the research and after an intervention of five sessions. The systematization of the information was processed through ATLAS ti coding the speech and recovering the conceptual incidents more frequently.
In the first interview, the teachers focused their discourse on the curriculum as an axis of training and, after the intervention, they focused on transdiscipline as a training space for possible subjects to be trained.
References
Biacioli, M. (2019) “Orientación y tutoría”. Ministerio de Educación y ciencia.
Blaxter, M. (2005) Cómo se hace una investigación. Gedisa
Bloom, B. (1997) Taxonomía de los objetivos de la educación. Cambio Educación.
González, J. (2000) La exigencia de un proyecto de poiésis transdiciplinaria para la construcción de una globalización alternativa. Departamento de Estudios Ibéricos y Latinoamericanos
Maturana, H. y Valera F. (1994). De maquinas y seres vivos: autopoiesis, la organización de lo vivo. Editorial Universitaria
Morín, E. (1995). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Morin, Edgar, (1996). Sobre la interdisciplinariedad, Sociología y Política. Departamento de Ciencias Sociales y Políticas, Universidad Iberoamericana, Nueva Época.
Morín, E. (1999). La cabeza bien puesta. Nueva visión.
Morin, E. (2002) La identidad humana. El método V. La humanidad de la humanidad. Cátedra.
Müller, M. (2007) “Docentes tutores” Bonum.
Nicolescu, Basarab, (2006). La transdisciplinariedad y la Multiversidad. Mundo Real
Nicolescu, B. (2002), Manifesto of trandisciplinarity, Suny.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Riaices