Resume
Esti artículu estudia la obra teatral de Pachín de Melás, considerau pola crítica como’l pá del teatru costumista asturianu. Al traviés de les sos composiciones teatrales, pué esaminase l’asentamientu y la configuración del xéneru, fuertemente marcau pol fenómenu migratoriu a Les Amériques y la creciente industrialización. El sentimientu de crisis y la perda de valores potenciarán la idealización de l’aldea asturiana fasta convertila nuna Arcadia. Asina, los autores asoleyen la transición haza un ñuevu universu de valores que se-yos amuesa como destructor y perversu y alcontrarán n’aldea les costumes y los valores tradicionales a los que s’ aferren. Por ello, l’espaciu nel qu’asoceden les trames non s’aveza a la ciudá, sinón que caltiense emponderando l’ aldea asturiana y poetizándola pa convertila n’ un elementu tresmisor del sentimientu de murnia poles costumes y los paisaxes. Per contra, l’espaciu urbanu ofrez nueves formes de vida que representen el progresu y la modernidá y que sedrán fuertemente rechazaes pol teatru costumista, creando’l binomiu bondá-aldea frente a maldá-ciudá que reflexará nos personaxes, conectaos dafechamente col espaciu que transiten.
Referencies bibliográfiques
Aceval, N. (1990). El camberu ensín les truches. Los trataos. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana. [Edición facsimilar]
Aduriz, P. (1978). Pachín de Melás. Gijón: La Versal.
Alas, L. «Clarín» (1981). La Regenta. [Edición de Gonzalo Sobejano]. Madrid: Castalia.
Alas, L. «Clarín» (2002). Cuentos. [Edición de José María Martínez Cachero]. Barcelona: Random House Mondadori.
Álvarez Quintero, S. y J. Obras completas (X). Madrid: Espasa Calpe.
Anes Álvarez, R. Cuantificación del movimiento migratorio. En La emigración de Asturias a América (pp.11-36). Colombres: Fundación Archivo de Indianos.
Anónimo. (1996). Relación de un aldeano llamado Francisco Fernández por mote de La Candonga (1837). Cartafueyos de Lliteratura Escaecida, 12. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.
Aramburu y Zuloaga, F. «Sico Xuan de Sucu» (1989). Monografía de Asturias. Barcelona: Romanyá-Valls.
Aristóteles (1974). Poética. [Edición de Valentín García Yebra]. Madrid: Gredos.
Arniches, C. (1922). La heroica villa. Madrid: Prensa Popular.
Cónsul, T. (1996). Entremés. [Edición de Álvaro Arias Cabal]. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.
Díaz, A.C. (2002). El teatru popular asturianu. Notes pa la fixación d’un corpus del Teatru Nacional d’Asturies. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.
Fernández Insuela, A. (1997). El melodrama costumbrista de Perfecto Fernández Usatorre «Nolón». En Alfredo I. Álvarez y Virginia Gil Amate (Eds), Teatro de la emigración asturiana en Cuba. Aproximación lingüística y literaria a la Biblioteca Francisco de Paula Coronado (pp.89-97). Oviedo: Universidad de Oviedo.
Fernández Santa Eulalia. F. (1918). Andresín el de Raíces o una promesa cumplida. Gijón: El Noroeste.
Fernández Usatorre, P. «Nolón» (1899). Manín el güérfanu. En https://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?id=409666 (último acceso: 10/06/2021)
Francés, J. (1909). El teatro asturiano. Conferencia leída por su autor en el Centro Asturiano el día 14 de junio de 1909. Madrid: Imprenta El Trabajo.
García, A. (1994). Lliteratura Asturiana nel tiempo. Oviedo: Serviciu de Publicaciones del Principáu d’Asturies.
García Peláez, J. «Pepín de Pría» (1992). Obres completes (I). [Edición de Miguel Ramos Corrada]. Gijón: Llibros del Pexe.
González Reguera, A. «Antón de Marirreguera» (1997). Fábules, teatru y romances. [Edición de Xulio Viejo]. Oviedo: Alvízoras Llibros.
Guevara, A. (1984) Menosprecio de corte y alabanza de aldea. [Edición de Asunción Rallo Gruss]. Madrid: Cátedra.
Menéndez Peláez, J. (1981). El teatro en Asturias (de la Edad Media al siglo XVIII). Gijón: Noega Ediciones.
Menéndez Peláez, J. (2001). Pachín de Melás y los entamos del teatru costumista asturianu. En VV.AA., Pachín de Melás y el Rexonalismu Asturianu (pp.39-46). Oviedo: Trabe.
Menéndez Peláez, J. (2004). El teatro costumbrista en Asturias. Oviedo: Real Instituto de Estudios Asturianos.
Miralles, E. (2003). Catálogo de teatro del siglo XIX por autores asturianos. Cuadernos para la investigación de la literatura hispánica, 28, 241-328.
Moral, C. del y García Franco, M. (2004). El género chico. Madrid: Alianza Editorial.
Palacio Valdés, A. (2007). La aldea perdida. [Edición de Álvaro Ruiz de la Peña]. Madrid: Espasa Calpe.
Rallo Gruss, A. (1979). Antonio de Guevara en su contexto renacentista. Madrid: Cupsa.
Ramos Corrada, M. (1983). Orígenes y planteamientos del teatro asturiano y de la naturaleza. Lletres Asturianes, 12, 12-19.
Ramos Corrada, M. (1984). Catalogación de la obra lliteraria de G. Peláez (Pepín de Pría). Lletres Vieyes, 19, 123-139.
Ramos Corrada, M. (coord.) (2002). Historia de la Lliteratura Asturiana. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.
Ramos Corrada, M. (2011). Los personaxes femeninos nel teatro asturianu. Lletres Asturianes, 105, 95-110.
Robles Muñiz, E. «Pachín de Melás» (2001). Obra completa. Volume I. [Edición de Ramiro González Delgado]. Oviedo: Trabe.
Ruiz Ramón, F. (1986). Fin de siglo, principio de siglo. En Historia del Teatro Español. Siglo XX (pp.21-63). Madrid: Cátedra.
Torrente Ballester, G. (1968). Teatro español contemporáneo. Madrid: Ediciones Guadarrama.
Verde, E. (1950). El día de San Mateo o Los forasteros. En http://obraseladioverde.x10host.com/Listado.html (último acceso: 13/07/2021).
Verde, E. (1957). La musa de Madrid. En http://obraseladioverde.x10host.com/Listado.html (último acceso: 13/07/2021).
Verde, E. (1964). La venganza de la Xana. En http://obraseladioverde.x10host.com/Listado.html (último acceso: 13/07/2021).
Vigil, F. (1926). Costumbres asturianas. Los sidros de Siero. Boletín del Centro de Estudios Asturianos, 3, 173-196.
Virgilio (1990). Bucólicas. [Edición de J.L. Vidal, Tomás de la Ascención Recio García y Arturo Soler Ruiz]. Madrid: Gredos.
Williams, R. (2001). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós.