Et in Arcadia ego
PDF (Asturianu)

How to Cite

S. GARCÍA, N. (2022). Et in Arcadia ego: The configuration of space in Asturian Costumbrist Theatre through Pachín de Melás’ work. Lletres Asturianes, (126), 155–187. https://doi.org/10.17811/llaa.126.2022.155-187

Abstract

Pachín de Melás, considered by critics the father of Asturian costumbrista theatre,
develops and fixes in his writing for the stage the features for a genre that is strongly marked by the growing industrialization and migration to America. The feeling of crisis and loss of
values fosters the idealization of the Asturian village, helping it become Arcadia. Thus,
authors show the transition towards a new universe of values, perceived as destructive and perverse, where they find the traditional values they cling to in the Asturian village. Therefore, the space where plots happen does not change to adapt to the city, but it continues
to praise the Asturian village by idealising it, turning it into a transmitter of the yearning
for traditions and landscapes. By contrast, the urban space offers new ways of life which
represent progress and modernity, which are strongly rejected by the costumbrista theater. That creates the oposition between goodness-village and evil-city, which is portrayed on the characters, who are fully connected with the space they move in.

https://doi.org/10.17811/llaa.126.2022.155-187
PDF (Asturianu)

References

Aceval, N. (1990). El camberu ensín les truches. Los trataos. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana. [Edición facsimilar]

Aduriz, P. (1978). Pachín de Melás. Gijón: La Versal.

Alas, L. «Clarín» (1981). La Regenta. [Edición de Gonzalo Sobejano]. Madrid: Castalia.

Alas, L. «Clarín» (2002). Cuentos. [Edición de José María Martínez Cachero]. Barcelona: Random House Mondadori.

Álvarez Quintero, S. y J. Obras completas (X). Madrid: Espasa Calpe.

Anes Álvarez, R. Cuantificación del movimiento migratorio. En La emigración de Asturias a América (pp.11-36). Colombres: Fundación Archivo de Indianos.

Anónimo. (1996). Relación de un aldeano llamado Francisco Fernández por mote de La Candonga (1837). Cartafueyos de Lliteratura Escaecida, 12. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.

Aramburu y Zuloaga, F. «Sico Xuan de Sucu» (1989). Monografía de Asturias. Barcelona: Romanyá-Valls.

Aristóteles (1974). Poética. [Edición de Valentín García Yebra]. Madrid: Gredos.

Arniches, C. (1922). La heroica villa. Madrid: Prensa Popular.

Cónsul, T. (1996). Entremés. [Edición de Álvaro Arias Cabal]. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.

Díaz, A.C. (2002). El teatru popular asturianu. Notes pa la fixación d’un corpus del Teatru Nacional d’Asturies. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.

Fernández Insuela, A. (1997). El melodrama costumbrista de Perfecto Fernández Usatorre «Nolón». En Alfredo I. Álvarez y Virginia Gil Amate (Eds), Teatro de la emigración asturiana en Cuba. Aproximación lingüística y literaria a la Biblioteca Francisco de Paula Coronado (pp.89-97). Oviedo: Universidad de Oviedo.

Fernández Santa Eulalia. F. (1918). Andresín el de Raíces o una promesa cumplida. Gijón: El Noroeste.

Fernández Usatorre, P. «Nolón» (1899). Manín el güérfanu. En https://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?id=409666 (último acceso: 10/06/2021)

Francés, J. (1909). El teatro asturiano. Conferencia leída por su autor en el Centro Asturiano el día 14 de junio de 1909. Madrid: Imprenta El Trabajo.

García, A. (1994). Lliteratura Asturiana nel tiempo. Oviedo: Serviciu de Publicaciones del Principáu d’Asturies.

García Peláez, J. «Pepín de Pría» (1992). Obres completes (I). [Edición de Miguel Ramos Corrada]. Gijón: Llibros del Pexe.

González Reguera, A. «Antón de Marirreguera» (1997). Fábules, teatru y romances. [Edición de Xulio Viejo]. Oviedo: Alvízoras Llibros.

Guevara, A. (1984) Menosprecio de corte y alabanza de aldea. [Edición de Asunción Rallo Gruss]. Madrid: Cátedra.

Menéndez Peláez, J. (1981). El teatro en Asturias (de la Edad Media al siglo XVIII). Gijón: Noega Ediciones.

Menéndez Peláez, J. (2001). Pachín de Melás y los entamos del teatru costumista asturianu. En VV.AA., Pachín de Melás y el Rexonalismu Asturianu (pp.39-46). Oviedo: Trabe.

Menéndez Peláez, J. (2004). El teatro costumbrista en Asturias. Oviedo: Real Instituto de Estudios Asturianos.

Miralles, E. (2003). Catálogo de teatro del siglo XIX por autores asturianos. Cuadernos para la investigación de la literatura hispánica, 28, 241-328.

Moral, C. del y García Franco, M. (2004). El género chico. Madrid: Alianza Editorial.

Palacio Valdés, A. (2007). La aldea perdida. [Edición de Álvaro Ruiz de la Peña]. Madrid: Espasa Calpe.

Rallo Gruss, A. (1979). Antonio de Guevara en su contexto renacentista. Madrid: Cupsa.

Ramos Corrada, M. (1983). Orígenes y planteamientos del teatro asturiano y de la naturaleza. Lletres Asturianes, 12, 12-19.

Ramos Corrada, M. (1984). Catalogación de la obra lliteraria de G. Peláez (Pepín de Pría). Lletres Vieyes, 19, 123-139.

Ramos Corrada, M. (coord.) (2002). Historia de la Lliteratura Asturiana. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.

Ramos Corrada, M. (2011). Los personaxes femeninos nel teatro asturianu. Lletres Asturianes, 105, 95-110.

Robles Muñiz, E. «Pachín de Melás» (2001). Obra completa. Volume I. [Edición de Ramiro González Delgado]. Oviedo: Trabe.

Ruiz Ramón, F. (1986). Fin de siglo, principio de siglo. En Historia del Teatro Español. Siglo XX (pp.21-63). Madrid: Cátedra.

Torrente Ballester, G. (1968). Teatro español contemporáneo. Madrid: Ediciones Guadarrama.

Verde, E. (1950). El día de San Mateo o Los forasteros. En http://obraseladioverde.x10host.com/Listado.html (último acceso: 13/07/2021).

Verde, E. (1957). La musa de Madrid. En http://obraseladioverde.x10host.com/Listado.html (último acceso: 13/07/2021).

Verde, E. (1964). La venganza de la Xana. En http://obraseladioverde.x10host.com/Listado.html (último acceso: 13/07/2021).

Vigil, F. (1926). Costumbres asturianas. Los sidros de Siero. Boletín del Centro de Estudios Asturianos, 3, 173-196.

Virgilio (1990). Bucólicas. [Edición de J.L. Vidal, Tomás de la Ascención Recio García y Arturo Soler Ruiz]. Madrid: Gredos.

Williams, R. (2001). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós.