The use of picturebook as a tool to improve inclusion in early childhood education
PDF (Español (España))

Keywords

Inclusive education
Picturebook;
Children literature
Literary discussion
Early childhood education;
Literary responses Educación inclusiva
álbum ilustrado
literatura infantil y juvenil
conversación literaria
Educación infantil
respuestas lectoras.

How to Cite

Larriet Suárez, Y. (2021). The use of picturebook as a tool to improve inclusion in early childhood education. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 32(2), 9–16. https://doi.org/10.17811/msg.32.2.2020.9-16

Abstract

Inclusive education tries to attend all the diversity of our society, offering education
to every student and enhancing the full development of everyone among their peers.
One effective tool for that could be literary discussion, talking about books, sharing opinions
and ideas, as it allows to work taking a multi-disciplinary approach. To test this,
the investigation tries to improve literary competence and inclusion based on picturebook
reading and literary discussion. So it is an exploratory study, based on a case study
by the design, application and analysis of the literary responses of a literary discussion
through “Tell me” method with a sample of 34 pupils, aged three to five years old, in
a school of the Principality of Asturias. Participant observation, field diary, interviews
with teachers and audio recording have been used to collect data. Atlas Ti software has
been used to analyse data. The results reflect that literary discussion allows the creation
of a comfortable atmosphere in which every student contributes, interacts and exchanges
opinions based on respect and tolerance.

https://doi.org/10.17811/msg.32.2.2020.9-16
PDF (Español (España))

References

Ainscow, M. & Booth, T. (2011). Index for Inclusion: Developing learming and participation in schools. CSIE.

Alba, C., Sánchez, J. M. & Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje. Pautas para su introducción en el currículo [en línea]. Edelvives. https://www.educadua.es/doc/dua/dua_ pautas_intro_cv.pdf

Amo, J. M. de & Ruiz, M. (2011). Identificación de las facetas metaliterarias en la recepción del álbum ilustrado. En A. M. Ramos e I. Mociño (Eds.), Crítica e Investigación en Literatura Infantil y Juvenil (pp. 237-257). ANILIJ/ Universidade do Minho.

Arnaiz, P. (2000). La diversidad como valor educativo. En I. Martín (Coord.), El valor educativo de la diversidad (pp. 87-103). Grupo Editorial Universitario.

Ballester, J. & Ibarra, N. (2015). La formación lectora y literaria en contextos multiculturales: Una perspectiva educativa e inclusiva. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 22, 161-183. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2015272161183

Blanco, R. (Coord.). (2010). El derecho de todos a una educación de calidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(2), 25-153.

Bosch, E. (2007). Hacia una definición de álbum. Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil, 5, 25-46. https://somiari. files.wordpress.com/2011/07/2007_bosch_haciadefinicionalbum_pet.pdf

Calvo, V. (2019). El diario de lectura en los procesos de acogida de familias inmigrantes. Ocnos, 18(1), 41-51. https://doi. org/10.18239/ocnos_2019.18.1.1789

Calvo, V. & Tabernero, R. (2015). El álbum ilustrado en contextos inclusivos: Estudio de casos en niños con trastorno del espectro autista. Revista nacional e internacional de educación inclusiva,8(3), 47-66.

Cerrillo, P. (Dir.). (2006). La motivación a la lectura a través de la literatura infantil. Ministerio de Educación y Ciencia, Subdirección General de Información y Publicaciones.

Cerrillo, P. C. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Octaedro.

Cerrillo, P. C. (2016). La importancia de la literatura infantil y juvenil en la educación literaria. En A. Díez, V. Brotons, D. Escandell y J. Rovira (Eds.), Aprendizajes plurilingües y literarios: Nuevos enfoques didácticos (pp. 32-41). http://rua.ua.es/dspace/ handle/10045/64749

Cerrillo, P. C. & Yubero, S. (1996). Qué leer y en qué momento. En P.C. Cerrillo y J. Padrino (Coords.), Hábitos lectores y animación a la lectura (pp. 47-58). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Chambers, A. (2007). Dime: los niños, la lectura y la conversación. Fondo de Cultura Económica.

Chaves, A., Do Nascimento, L. & Castellar, S. (2018). Imágenes de la educación inclusiva: algunos apuntes acerca del espacio y del tiempo escolares. Anenkumeme, 1 (3), 42-51. https://revistas. pedagogica.edu.co/index.php/anekumene/article/view/7349

Chillón, G. D. (2004). Los valores en la educación infantil. La Muralla.

Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (2005). Las funciones de la literatura infantil y el contexto actual. En M. Abril (Coord.), Lectura y literatura infantil y juvenil: claves (pp. 25-48). Aljibe.

Colomer, T., Manresa, M., Ramada Prieto, L & Reyes López, L. (2018). Narrativas literarias en educación infantil y primaria. Síntesis.

Correa, A.D., Correa, T. & Pérez, D. (2011). Comunicación aumentativa: Una introducción conceptual y práctica. Universidad de la Laguna.

Decreto 85/2008, de 3 de septiembre, por el que se establece el currículo del segundo ciclo de Educación Infantil. Boletín Oficial del Principado de Asturias, 212, (11/09/2008).

Díaz-Plaja, A. & Prats, M. (2016). Conversar sobre libros. En M. Fons Esteve y J. PalouSangrà (Coords.), Didáctica de la lengua y la literatura en Educación Infantil (pp. 65-74). Síntesis.

Duran, D. (2007). Llegim en parella, un programa de tutoria entre iguals, ambalumnes i famílies, per a la millora de la com petència lectora. Articles de didàctica de la llengua i de la literatura, 42, 85-99.

Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión. Educación sin exclusiones. Narcea.

Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión: Voz y quebranto. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 9-18.

González-Gil, F, Martín-Pastor, E. & Orgaz Baz, B. (2017). ¿Están los futuros profesores formados en inclusión?: Validación de un cuestionario de evaluación. Aula Abierta, 46(2), 33-40.

Jiménez, M., Rodríguez, H., Sánchez, S., & Rodríguez, J. (2018). Construcción del discurso en torno a la Educación Inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21 (1), 185-217. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.305771

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, 106, (04/05/2006).

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, (10/12/2013).

Lewis, D. (2001). Reading Contemporary Picturebooks: Picturing Text. Routledge/Falmer.

Lluch, G. (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Los comités de valoración en las bibliotecas escolares y públicas. Trea.

Marchesi, A. (2001). La práctica de las escuelas inclusivas. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Comp.), Desarrollo psicológico y educación: Trastornos del desarrollo y necesidades educativas espe ciales (pp. 45-74). Alianza.

McMillan, J. & Schumacher, S. (2001). Research in Education. A conceptual introduction. Longman.

Mendoza, A. (1998). Tu lector. Aspectos de la interacción texto-lector en el proceso de lectura. Octaedro.

Mendoza (1999). Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia literaria. En Cerrillo, P. C. y García Padrino, J. (Coords.), Literatura infantil y su didáctica (pp.11-53). Universidad de Castilla-La Mancha.

Mendoza, A. (2008). El canon formativo y la educación lecto-literaria. En A. Mendoza (Coord.), Didáctica de la lengua y la literatura (pp. 349-378). Pearson Education

Mercer, N. & Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of Children´s Thinking: A sociocultural Approach. Routledge.

Nikolajeva, M. (2005). Aesthetic Approaches to Children’s Literature. An Introduction. The Scarecrow Press Inc.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2004). Una Educación de Calidad para Todos los Jóvenes: Desafíos, Tendencias y Prioridades. En Oficina Internacional de Educación de la UNESCO. Conferencia Internacional de Educación, 47 reunión. https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000140735_spa

Pantaleo, S. (2007). Scieszka’s The Stinky Cheese Man: A Tossed Salad of Parodic Reversions. Children’s Literature in Education, 38, 277-295.

Pantaleo, S. (2010). Mutinous Fiction: Narrative and Illustrative Metalepsis in Three Postmodern Picturebooks. Children´s Literature in Education, 41, 12-27.

Petit, M. (2001). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. FCE. Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. La Muralla.

Ruillier, J. (2014). Por cuatro esquinitas de nada. Juventud.

Ruíz-Domínguez, M. (2014). Estrategias metaficcionales y respuestas lectoras: estudio exploratorio. Ocnos, 11, 45-69. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.03

Sandoval, C & Carpena, Á. (2013). Educando para la diversidad a través del cuento. Aula de Innovación Educativa, 221, 48-52.

Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. http://www.tesisenxarxa. net/TDX-0621106-000248/

Sipe, L. R. (2000). The Construction of Literary Understanding by First and Second Graders in Oral Response to Picture Story book Read-Alouds. Reading Research Quarterly, 35 (2), 252-275.

Sipe, L. R. (2008). Storytime. Young Children’s Literary Understanding in the Classroom. Columbia University.

Sipe, L. R., & Pantaleo, S. (2008). Postmodern picturebooks: play, parody, and self-referentiality. Routledge.

Tabernero, R. (2015). ¿De qué sirve un libro sin dibujos ni diálogos? Álbum y formación de lectores literarios. En C. Romea; M. Soledad Muñoz; A. Herrero (Eds), Propuestas y experiencias sobre estructuras hipertextuales literarias en el aula (pp. 28- 34). Octaedro.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Magister. Journal of Teacher training and Educational Innovation

Downloads

Download data is not yet available.