Economy and teamwork as a source of competitive advantage in Secondary classrooms
PDF (Español (España))

Keywords

Education;
Economy
Motivation
Team work; educacion
economia
motivacion
trabajo en equipo

How to Cite

Díaz de la Buelga, P. (2021). Economy and teamwork as a source of competitive advantage in Secondary classrooms. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 32(2), 23–30. https://doi.org/10.17811/msg.32.2.2020.23-30

Abstract

Nowadays, teamwork is a widely used term in organizations, and it derives from multiple economic theories that have been studied for years by various economists, sociologists and philosophers. Its benefits are supported by numerous field investigations
that prove the effectiveness of these techniques in the workplace and the benefits it brings in terms of productivity. Although most of the studies are carried out in the
field of business and organizations, in recent years, these theories have been applied in other areas, including education. Teamwork is a competition that is increasingly present
in our lives and in the workplace around us. Therefore, students must begin to enhance their teamwork skills from an early age and at all stages of the education system. Fostering
autonomous and collaborative work as well as creating activities that can strengthen the competence of teamwork, is a task that as teachers we have an obligation to pursue.
For this reason, in this work an educational proposal is made to stimulate class sessions, with the intention of teaching students to learn to learn through teamwork.

https://doi.org/10.17811/msg.32.2.2020.23-30
PDF (Español (España))

References

Arís, N. (2009). El síndrome de Burnout en los docentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(2), 829-848.

Barraycoa, J. y Lasaga, O. (2010). La competencia de trabajo en equipo: más allá del corta y pega. Universidad de La Rioja. Vivat Academia, 111, 65-69.

Cardona, P. y Wilkinson, H. (2006). Trabajo en Equipo. Recupera do de: https://media.iese.edu/research/pdfs/OP-07-10-E.pdf

Chicharro, J.M., Jerez, O. y López, M. (2015). Experiencias de innovación docente en enseñanza superior de Castilla y La Mancha. Recuperado de: HYPERLINK “https://ruidera.uclm.es/ xmlui/bitstream/handle/10578/7352/Experiencias_de_innovaci%C3%B3n_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=yCiudad%20Real.” https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/7352/Experiencias_de_innovaci%C3%B3n_2015. pdf?sequence=1&isAllowed=yCiudad Real.

Defoe, D. (1863). Aventuras de Robinson Crusoe. Murcia y Marti Editores.

Ferrán, P., González, M., García, Y., Malo, S., y Casas, F. (2015). Los estilos y estrategias de afrontamiento y su relación con el bienestar personal en una muestra de adolescentes. Anales de la Psicología, 31(1), 226-233

Gavilán, P. (s.f.). El trabajo cooperativo: una alternativa eficaz para atender a la diversidad. Recuperado de: http://conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2017/09/El-trabajo-cooperativo-una-alternativa-eficaz-para-entender-la-diversidad.pdf

Gil, P.R. (2005). El síndrome de quemarse por el trabajo (burnout). Una enfermedad laboral en la sociedad del bienestar. Ediciones Pirámide.

Guitert, M., Romeu, T. y Pérez-Mateo, M. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(1), 1-12. http://dx.doi. org/10.7238/rusc.v4i1.289

Gutiérrez, D. (2009). El síndrome de Burnout en alumnos de educación secundaria. Investigación Educativa Duranguense, 10, 1-10. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2941614

Hernández, L.C. y Hernández, E.H. (2015). La motivación y el trabajo en equipo. República de Cuba. Recuperado de: https://www. academia.edu/21085889/LA_MOTIVACI%C3%93N_Y_EL_ TRABAJO_EN_EQUIPO

Herrazo, J. y Moriana, J.A. (2004). Estrés y Burnout en profesores. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(3), 597-621.

Marín, J.A. y Zarate, M.E. (2008). Propuesta de un modelo integrador entre la gestión del conocimiento y el trabajo en equipo. Intangible Capital, 4(4), 255-280.

Mejía, A., Pastrana, J.J. y Mejía, J. (2011). La autoestima, factor fundamental para el desarrollo de la autonomía personal y profesional. XII Congreso Internacional de la Teoría de la Educación CITE 2011. Recuperado de: https://www.cite2011.com/Comunicaciones/A+R/103.pdf

Palomo, R., Ruiz, J. y Sánchez, J. (2006). Las TIC como agentes de innovación educativa. Recuperado de: https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=1112

Pérez, G., Al Pineda, U. y Arango, M. D. (2011). La capacitación a través de algunas teorías de aprendizaje y su influencia en la gestión de la empresa. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 33, 1-22

Poy, R., Mendaña, C. y González, B. (2015). Diseño y evaluación de un juego serio para la formación de estudiantes universitarios en habilidades de trabajo en equipo. RISTI – Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informaçao, 3, 71-83. http:// 10.17013/risti.e3.71-83.

Quintero, J.R. (2007). Teoría de las Necesidades de Maslow. Recuperado de: https://paradigmaseducativosuft.blogspot.com/search?q=maslow

Ricoy, C.J. (2005). La Teoría del Crecimiento Económico de Adam Smith. Universidad de La Habana. La Habana: Economía y Desarrollo, 138(1), 11-47.

Suárez, J., Maiz, F. y Meza, M. (2010). Inteligencias Múltiples: Una innovación pedagógica para potenciar el proceso enseñanza aprendizaje. Investigación y Posgrado, 25(1), 81-94.

Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, F.X., Paris, G. y Cela, J.M (2011). Competencia de trabajo en equipo: Definición y Categorización. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 5(3), 330-344.

Vélez, F. (2017). La pirámide de Maslow en el mundo digital. Recuperado de: https://www.linkedin.com/pulse/la-pir%- C3%A1mide-de-maslow-en-el-mundo-digital-felipe-v%- C3%A9lez-gonz%C3%A1lez/?originalSubdomain=es

Viñas, F., González, M., García, Y., Malo, S. y Casas, F. (2014). Los estilos y estrategias de afrontamiento y su relación con el bienestar personal en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 31(1), 226-233. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163681

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Magister. Journal of Teacher training and Educational Innovation

Downloads

Download data is not yet available.