Analysis of student teachers’ knowledge when elaborating educational videos: a didactic experience
PDF (Español (España))

Keywords

Educación Primaria
conocimiento especializado
formación inicial del profesorado
transposición didáctica
matemáticas
vídeos educativos primary education
specialized knowledge
initial teacher training
didactic transposition
mathematics
educational videos

How to Cite

Rodríguez-Muñiz, L. J., Alonso-Castaño, M., & Muñiz-Rodríguez, L. (2021). Analysis of student teachers’ knowledge when elaborating educational videos: a didactic experience. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 33(1), 75–84. https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.75-84

Abstract

Educational videos are proving to be a didactic resource with a remarkable potential to improve learning. Therefore, the implementation of strategies that allow future teachers to elaborate quality educational videos should be present in initial training programs. For its elaboration, teachers must mobilize their specialized knowledge, whose suitability highly influences the educational quality of the video. This work presents a formative task based on the elaboration by student teachers of an educational video on statistics, probability or problem solving aimed at primary school students. Based on this experience, two research goals are proposed: to assess the designed educational videos using a rubric, and to analyze the interest of the formative task for the professional future of the student teachers through an online questionnaire. The results showed, on the one hand, a high representation of expository methods and deductive explanations, often accompanied by examples or contextualized situations. On the other hand, the student teachers showed a high interest in the task given its usefulness in terms of its applicability in their future teaching practice.

 

https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.75-84
PDF (Español (España))

References

Arteaga, P., Gea, M.M., y Batanero, C. (2017). La componente mediacional del conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores sobre Estadística: un estudio de evaluación exploratorio. Educação Matemática Debate, 1(1), 54-75. http://dx.doi.org/10.24116/emd25266136v1n12017a03

Awidi, I.T., y Paynter, M. (2019). The impact of a flipped classroom approach on student learning experience. Computers & Education, 128, 269-283. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.013

Ball, D.L., Thames, M.H., y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Batanero, C., y Godino, J. D. (2002). Estocástica y su didáctica para maestros. Departamento de Didáctica de la Matemática.Universidad de Granada.

Beltrán-Pellicer, P., Giacomone, B., y Burgos, M. (2018). Online educational videos according to specific didactics: the case of mathematics. Cultura y Educación, 30(4), 633-662. https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1524651

Beltrán-Pellicer, P., y Giacomone, B. (2021). Una primera aproximación al análisis de vídeos educativos de estadística: el caso de la mediana. Números, 106, 53-61.

Blanco Nieto, L.J., Cárdenas Lizarazo, J.A., y Caballero Carrasco, A. (2015). La resolución de problemas de Matemáticas en la formación inicial de profesores de Primaria. Universidad de Extremadura.

Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional. Estudios sobre Educación, 12, 13-30. https://hdl.handle.net/10171/8987

Burgos, M., Beltrán-Pellicer, P., y Godino, J.D. (2020). La cuestión de la idoneidad de los vídeos educativos de matemáticas: una experiencia de análisis con futuros maestros de educación primaria. Revista Española de Pedagogía, 78(275), 27-49. https://doi.org/10.22550/rep78-1-2020-07

Carrillo-Yáñez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L.C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, Á., Ribeiro, M. y Muñoz-Catalán, M.C. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique; du savoir savant au savoir enseigné. La Pensée Sauvage.

Comisión Europea (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes. Comisión Europea.

Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314. https://doi.org/10.1177/0022487105285962

De Faoite, D. (2014). Getting more out of PowerPoint®. Medical Writing, 23(1), 22-24. https://doi.org/10.1179/2047480613Z.000000000180

Efklides, A., y Tsiora, A. (2002). Metacognitive experiences, self-concept, and self-regulation. Psychologia, 45(4), 222-236. https://doi.org/10.2117/psysoc.2002.222

Fernández-Río, J. (2018). Creación de vídeos educativos en la formación docente: un estudio de caso. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 21(1), 115-127. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.293121

Freudenthal, H. (2002). Revisiting mathematics education: China lecture. Kluwer.

Gil, M.J., Martínez, M.B., y Cordero, S. (2017). Grabaciones de situaciones de aula para la formación del profesorado. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1), 58-73. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2005

Godino, J.D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos de profesor de matemáticas. UNIÓN, 20, 13-31.

Godino, J.D. (2013). Indicadores de idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11, 111-132.

Gurrie, C., y Fair, B. (2010). PowerPoint--from fabulous to boring: The misuse of PowerPoint in higher education classrooms. Journal of the Communication, Speech, and Theatre Association of North Dakota, 23, 23-30.

Herrera, M. A., Fernández, D. C., y Seguel, R. C. (2018). Percepción de los profesores sobre integración de TIC en las prácticas de enseñanza en relación a los marcos normativos para la profesión docente en Chile. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(98) 163-184. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362017002501119

Hidalgo-Moncada, D., Díez-Palomar, J., y Vanegas Muñoz, Y. (2020). Formación de maestros de educación primaria en el contexto de confinamiento. La importancia del aprendizaje autorregulado en las matemáticas. Magister 32, 40–48. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.40-48

Hill, H.C., Ball, D.L., y Schilling, S.G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.39.4.0372

Jordan, L. A., y Papp, R. (2014). Powerpoint®: It's Not" Yes" or" No"--It's" When" and" How". Research in Higher Education Journal, 22. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1064139.pdf

Kirmizi, Ö. (2015). The interplay among academic self-concept, self-efficacy, self-regulation and academic achievement of higher education L2 learners. Journal of Higher Education and Science, 5(1), 32-40. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61486/918077

Koehler, M.J. y Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/

Llinares, S., Valls, J., y Roig, A.I. (2008). Aprendizaje y diseño de entornos de aprendizaje basado en videos en los programas de formación de profesores de matemáticas. Educación Matemática, 20(3), 59-82.

López Beltrán, M., Albarracín, L., Ferrando-Palomares, I., Montejo-Gámez, J., Ramos, P., Serradó, A., Thibaut, E., y Mallavibarrena, R. (2020). La educación matemática en las enseñanzas obligatorias y el Bachillerato. En D. Martín De Diego, T. Chacón, G. Curbera, F. Marcellán y M. Siles (Eds.), Libro Blanco de las Matemáticas (pp. 1-94). Editorial Centro de Estudios Ramón Areces. https://www.fundacionareces.es/fundacionareces/es/publicaciones/libro-blanco-de-las-matematicas.html

Madrid Vivar, D., Mayorga Fernández, M., y Núñez Avilés, F. (2013). Aplicación del m-learning en el aula de primaria: Experiencia práctica y propuesta de formación para docentes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 45, 1-12. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.27

Melguizo-Moreno, E., y Fernández-Plaza, J.A. (2019). La transposición didáctica de contenidos de Lengua Castellana y Literatura y Matemáticas desde la perspectiva de los maestros en formación de Educación Primaria. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 6, 259–274. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1855

Mishra, P. y Koehler, M.J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Muñiz-Rodríguez, L., Alonso, P., Rodríguez-Muñiz, L.J., y Valcke, M. (2017). Developing and validating a competence framework for secondary mathematics student teachers through a Delphi method. Journal of Education for Teaching, 43(4), 383-399. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1296539

Muñiz Rodríguez, L., Alonso, P., Rodríguez-Muñiz, L.J., De Coninck, K., Vanderlinde, R., y Valcke, M. (2018). Exploring the effectiveness of video-vignettes to develop mathematics student teachers’ feedback competence. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 14(11), em1573. https://doi.org/10.29333/ejmste/92022

Muñiz-Rodríguez, L., Aguilar-González, Á. y Rodríguez-Muñiz, L.J. (2020). Perfiles del futuro profesorado de matemáticas a partir de sus competencias profesionales. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 141-161. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3161

Muñiz-Rodríguez, L., Alonso-Castaño, M. y Rodríguez-Muñiz, L.J. (2021). Análisis de la idoneidad didáctica de vídeos educativos sobre probabilidad elaborados por estudiantes para maestro [Comunicación oral]. XXIV Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, Valencia, España. https://seiem2021.uv.es/

Myllykoski, T. (2016). Educational videos and use of tools in mathematics remedial instruction (Trabajo Final de Máster). Tampere University of Technology. https://cutt.ly/JxSLJ6X

Nolla, A., Muñoz, R., Cerisola, A., y Fernández, B. (2021). La formación inicial de los maestros en matemáticas y su didáctica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.1),185-208. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.85882

Ommundsen, Y., Haugen, R., y Lund, T. (2005). Academic self‐concept, implicit theories of ability, and self‐regulation strategies. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(5), 461-474. https://doi.org/10.1080/00313830500267838

Rodríguez-Muñiz, L.J., Muñiz-Rodríguez, L., y Aguilar, Á. (2021). El recuento y las representaciones manipulativas: los primeros pasos de la alfabetización estadística. PNA, Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática. En prensa.

Rowland, T., Huckstep, P., y Thwaites, A. (2005). Elementary teachers’ mathematics subject knowledge: the knowledge quartet and the case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(3), 255-281. https://doi.org/10.1007/s10857-005-0853-5

Rueda-Gómez, K.L. (2020). Estrategia educativa remota en tiempos de pandemia. Magister 32, 93-96. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.93-96

Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Smith, A. C., Stewart, R., Shields, P., Hayes-Klosteridis, J., Robinson, P., y Yuan, R. (2005). Introductory biology courses: a framework to support active learning in large enrollment introductory science courses. Cell Biology Education, 4(2), 143-156. https://doi.org/10.1187/cbe.04-08-0048

Thai, N.T.T., De Wever, B., y Valcke, M. (2017). The impact of a flipped classroom design on learning performance in higher education: Looking for the best “blend” of lectures and guiding questions with feedback. Computers & Education, 107, 113-126. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.003

Van den Heuvel-Panhuizen, M., y Drijvers, P. (2020). Realistic mathematics education. Encyclopedia of mathematics education, 713-717. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15789-0

Vásquez, C., Alsina, Á., Pincheira, N.G., Gea, M. M., y Chandia, E. (2020). Construcción y validación de un instrumento de observación de clases de probabilidad. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 25-43. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2820

Downloads

Download data is not yet available.