Learning English in Higher Education at a distance: a teaching experience
PDF (Español (España))

Keywords

distance education
English (second language)
higher education
evaluation methods
teaching experience. educación a distancia
inglés como lengua extranjera
educación superior
métodos de evaluación
experiencia en el aula.

How to Cite

Fischer, H., & Rodríguez Martínez, M. C. (2020). Learning English in Higher Education at a distance: a teaching experience. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 32(1), 87–92. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.87-92

Abstract

Spanish universities are based on face-to-face teaching. However, the COVID-19 pandemic has forced the classes to get restructured and get their teaching methodologies adapted to other methodologies that would ensure a proper learning process. This article provides a description of the academic context and the activities carried out to adjust the face-to-face English teaching to a distance teaching, analyzing the courses Inglés II (384 students) and Inglés IV (218 students). The present teaching experience here presented shows good performance with more gamified, more interactive, and less conventional exercises. These results are related to the transversal nature of the courses within the different studies offered by the University, given that these activities mentioned previously lead to greater motivation among the students.
https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.87-92
PDF (Español (España))

References

Ardilla, M. E. y Bedoya, J. R. (2006). La inclusión de la plataforma de aprendizaje en línea Moodle en un curso de gramática contrastiva español-inglés. Íkala, 11(17), 181-205.

Arkorful, V. y Abaidoo, N. (2015). The role of e-learning, advantages and disadvantages of its adoption in higher education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 12(1), 29-42.

Cáceres, M. C. (2016). Diseño de un curso online de Inglés (nivel B2) (Tesis doctoral).

Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Magni, P. y Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning and Teaching, 3(1), 1-20.

Delfín, B. (2007). Actitud de los estudiantes universitarios hacia el aprendizaje del inglés. REDHECS, 2(2), 1-35.

Garrison, D. R. y Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105.

Gilboy, M. B., Heinerichs, S. y Pazzaglia, G. (2015). Enhancing student engagement using the flipped classroom. Journal of nutrition education and behavior, 47(1), 109-114.

Gómez, I., Hernández, E. y Rico, M. (2009). Moodle en la enseñanza presencial y mixta del inglés en contextos universitarios. RIED, 12(1), 169-193.

Halbach, A., Lázaro, A. y Pérez, J. (2013). La lengua inglesa en la nueva universidad española del EEES: The role of the English language in postBologna Spanish universities. Ministerio de Educación.

Luque, G. (2011). Cómo explotar textos para trabajar la lectura en el aula de lengua extranjera (inglés). Ejercicios para fomentar la creatividad e imaginación. Porta Linguarum, 15, 233-245.

Polo, F. C., Aguayo, A. M., de la Fuente, M. C. y Rufián, E. C. (2012). En el camino del EEES: La competencia del inglés en los universitarios de empresa. Un análisis en la Universidad de Jaén. Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas, 3, 23-45.

Portillo, W. B. (2015). Una aproximación reflexiva al proceso de enseñanza y aprendizaje del inglés instrumental en la educación universitaria. Ensayos arbitrados, 2(3), 35-47.

Ramírez, A., Casillas, M. A. y Contreras, C. C. (2014). La incorporación de las TIC a la enseñanza universitaria de los idiomas. Debate Universitario, 5, 123138.

Rodríguez, M. C. y Urbano, A. (2019). La gamificación para el desarrollo de la competencia documental en el alumnado universitario. En J. A. Marín, G. Gómez, M. Ramos y M. N. Campos (Eds.), Inclusión, Tecnología y Sociedad: investigación e innovación en educación (pp. 762-770). Madrid: Dykinson.

Sharma, P. y Barrett, B. (2011). Blended learning: Using technology in and beyond the language classroom. Oxford: Macmillan.

Yamkate, K. y Intratat, C. (2012). Using Video Recordings to Facilitate Student Development of Oral Presentation Skills. Language Education in Asia, 3(21), 146-158.

Zhang, D. (2009). The Application of Blog in English Writing. Journal of Cambridge Studies, 4(1), 64-72.

Downloads

Download data is not yet available.