Mathematical knowledge of Nursery School teachers (0-3 years): effect on the design of spaces to develop informal mathematics
PDF (Español (España))

Keywords

Conocimiento matemático del profesorado
enseñanza de las matemáticas
espacios y materiales
Escuela Infantil
matemáticas informales Teachers' mathematical knowledge
mathematics teaching
spaces and materials
infant school
informal mathematics

How to Cite

Olmos Martínez, G., & Alsina, Ángel. (2021). Mathematical knowledge of Nursery School teachers (0-3 years): effect on the design of spaces to develop informal mathematics. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 33(1), 59–73. https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.59-73

Abstract

This study analyses the mathematical knowledge of nursery school teachers in order to promote the development of the first intuitive and informal mathematical knowledge of children under 3 years of age, through the design of spaces and materials. A quasi-experimental study (Pre-Post) was designed, where before and after a training activity, the questionnaire "Didactic-Mathematical Knowledge in Nursery School" (CDM 0-3) was administered to 28 professionals. The results obtained show significant changes in mathematical knowledge and, consequently, in the design of spaces and materials offered to children under 3 years of age, increasing mathematical content and meaning. It is concluded that it is essential to provide initial and continuous quality training to ensure that nursery school professionals have the necessary mathematical knowledge to design spaces that are rich from a mathematical point of view.

https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.59-73
PDF (Español (España))

References

Abad, J. (2006). La escuela como ámbito estético según la pedagogía reggiana. Revista Aula de Infantil, 1, 10-16.

Alsina, Á. (2006). Cómo desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 años. Editorial Octaedro-Eumo.

Alsina, Á. (2012). Más allá de los contenidos, los procesos matemáticos en Educación Infantil. EDMA 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 1(1), 1-14.

Alsina, Á. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años: Elementos para empezar bien. Narcea Ediciones.

Alsina, Á. (2019). La educación matemática infantil en España: ¿qué falta por hacer? NÚMEROS. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 100, 187-192.

Alsina, Á. (2020a). La Matemática y su didáctica en la formación de maestros de Educación Infantil en España: crónica de una ausencia anunciada. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 23(2), 373-387

Alsina, Á. (2020b). Revisando la educación matemática infantil: una contribución al Libro Blanco de las Matemáticas. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 9(2), 1-20.

Alsina, Á. y Berciano, A. (2018). Developing informal mathematics in Early Childhood Education. Early Child Development and Care, 190(13). https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1555823

Alsina, Á. y Delgado, R. (2021). Identificando los conocimientos para enseñar matemáticas en educación infantil: un primer paso para el desarrollo profesional. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 6(2), 1-23. https://doi.org/10.34179/revisem.v6i2.16003

Alsina, Á. y Martínez, M. (2016). La adquisición de conocimientos matemáticos intuitivos e informales en la Escuela Infantil: el papel de los materiales manipulativos. RELAdEI, Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 5(2), 127-136.

Alsina, Á., y León, N. (2016). Acciones matemáticas de 0 a 3 años a partir de instalaciones artísticas. Educatio Siglo XXI, 34, 33-62. https://doi.org/10.6018/j/263801

Azkona, J. M., y Hoyuelos, A. (2011). Reflexiones sobre la calidad en las escuelas infantiles. Tarbiya, revista de Investigación e Innovación Educativa, 42, 157-186.

Ball, D., Thames, M. H., y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Baroody, A. (1987). Children’s Mathematical Thinking. A developmental framework for preschool, primary, and special education teachers. Teachers College Press.

Bassedas, E., Huguet, T. y Solé, I. (2006). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Graó Editorial.

Björklund, C., y Barendregt, W. (2016). Teachers’ pedagogical mathematical awareness in Swedish early childhood education. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(3), 359-377. https://doi.org/10.1080/00313831.2015.1066426

Bueno, D. (2019). Neurociencia para educadores. Ediciones Octaedro.

Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, Á., Ribeiro, M., y Muñoz-Catalán, Mª. C. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20, 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Castro, E. y Castro, E. (Eds.) (2016). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Infantil. Pirámide.

Charalambous, C., y Pitta-Pantazi, D. (2016). Perspectives on priority mathematics education: Unpacking and understanding a complex relationship linking teacher knowledge, teaching, and learning. En L. English y D. Kirshner (Eds.), Handbook of International Research in Mathematics Education (pp. 19–59). Routledge.

Clements, H.D., y Sarama J. (2015). El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. El enfoque de las Trayectorias de Aprendizaje. Learning Tools LLC.

Conclusiones del Consejo y de los Representantes de los Gobiernos de los Estados miembros, reunidos en el seno del Consejo, sobre eficiencia y equidad en educación y formación (2006). Diario Oficial de la Unión Europea, C 298/3, 8.12.2006, 3-6. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:42006X1208(01)&from=ES

Conclusiones del Consejo sobre educación infantil y atención a la infancia: ofrecer a todos los niños la mejor preparación para el mundo de mañana (2011). Diario Oficial de la Unión Europea, C 175/03, 15.06.2011, 8-10. http://waece.org/xxxxx.pdf

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE Publications, Inc.

de Castro, C. (2011). Buscando el origen de la actividad matemática: Estudio exploratorio sobre el juego de construcción infantil. Escuela Abierta, 14, 47-65.

de Castro, C., Flecha, G., y Ramírez, M. (2015). Matemáticas con dos años: buscando teorías para interpretar la actividad infantil y las prácticas docentes. Tendencias Pedagógicas, 26, 89-108.

de Castro, C., González, A., y Escorial, B. (2009). El aprendizaje de las matemáticas a los tres años: Narración reflexiva sobre la construcción de un mercado medieval. Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 70, 53-65.

de Castro, C., y Quiles, Ó. (2014). Construcciones simétricas con 2 y 3 años: La actividad matemática emergente del juego infantil. Aula de Infantil, 77, 32-36.

Edo, M. (2012). Ahí empieza todo. Las matemáticas de cero a tres años. Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 80, 71-84.

Galardini, A. L. (2010). Entrevista a Anna Lia Galardini. Cuadernos de Pedagogía, 397, 61-64.

Geist, E. (2014). Children are born mathematicians: supporting mathematical development, birth to age 8. Pearson.

Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., y Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05

Goldschmied, E., y Jackson, S. (2007). La educación infantil de 0 a 3 años. Morata.

Hoyuelos, A. (2010). La identidad de la educación infantil. Educação, 35(1), 15-23.

Jubete, M. (Ed.). (2004). Espais i temps per al joc. Rosa Sensat.

Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. National Council of Teachers of Mathematics (traducción de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática THALES).

Rinaldi, C. (2009). In dialogo con Reggio Emilia: ascoltare, ricercare e apprendere: discorsi e interventi 1984-2007. Reggio Children.

UNICEF (2017). La primera infancia importa para cada niño. Recuperado de https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/2019-01/La_primera_infancia_importa_para_cada_nino_UNICEF.pdf

Varol, F., Farran, D. C., Bilbrey, C., Vorhaus, E. A., y Hofer, K. G. (2012). Improving mathematics instruction for early childhood teachers: Professional development components that work. NHSA Dialog, 15(1), 24-40. https://doi.org/10.1080/15240754.2011.636488

Vila, B. (2018). Amb els infants i per als infants. Infància: educar de 0 a 6 anys, 223, 4-8.

Downloads

Download data is not yet available.