Opportunities for change in initial teacher training from feminist pedagogies: training in sexuality and equality for teachers in training
PDF (Español (España))

Keywords

educación
sexualidad
pedagogía feminista
formación profesorado
igualdad education
sexuality
feminist pedagogy teacher training
equality

How to Cite

Martinez Martín, I., Téllez Delgado, V., & Bejarano Franco, M. T. (2021). Opportunities for change in initial teacher training from feminist pedagogies: training in sexuality and equality for teachers in training. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 33(1), 3–9. https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.3-9

Abstract

Feminist pedagogies positioned in critical and post-critical paradigms of education seek to transform the structures that generate inequality and exclusion in the teaching and learning processes. This paper focuses on education in sexuality and equality and to propose feminist pedagogies. It is framed in a research carried out at the UCLM and in which the triangulation of three techniques has been applied: documentary analysis of study plans and legislation, questionnaires for students in the last years of education degrees and interviews with expert teachers in the main topics. Results highlighted the lack of quality sexuality education in teacher training, the reproduction of roles, stereotypes, and myths in relation to sexuality and the obstacles and challenges in the inclusion of sexuality in university scientific and academic dimensions. The main proposals seek to respond from feminist pedagogies to the construction of a model of education in sexuality and equality for teacher training.

https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.3-9
PDF (Español (España))

References

Ballarín, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 7-31. https://doi.org/ 10.17979/arief.2017.2.1.18652017

Bakare-Yusuf, B. (2013). Thinking with pleasure. danger, sexuality and agency. En S. Jolly, A. Cornwall y K. Hawkins (ed.), Women, sexuality and the political power of pleasure (pp. 28- 57). Zed Book.

Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Mckinsey y Company. Preal.

Benítez, E. (Coord.)(2016) LGBT-fobia en las aulas 2015. ¿Educamos en la diversidad afectivo sexual? Grupo de Educación de COGAM.

Bejarano M. T. y García, B. (2016). La educación afectivo-sexual en España. Análisis de las leyes educativas en el periodo 1990-2016. Opción, 32 (13), 756-789.

Bejarano, M.T y Marí, R. (2019). Educación en sexualidad e igualdad. Dykinson.

Bejarano, M. T. y Martinez, I. (2020). Propuestas desde las pedagogías feministas para despatriarcalizar la educación. Revista Diversidade e Educaçao, 8 (especial), 1-9. https://doi.org/10.14295/de.v8iEspeciam.11044

Bejarano, M.T; Martinez, I. y Blanco, M. (2019). Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del curriculum. Revista Tendencias Pedagógicas, 34, 37-50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004

Bejarano, M.T.; Martínez, I. y Téllez, V. (2021). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Revista Athenea Digital, 21 (3), e3041-e3041.

Butler, J. (2004). Deshacer el género. Paidós.

Castaño, C. (2016). La nueva gestión pública y las políticas de igualdad de género en las universidades. Investigaciones feministas, 7(2), 225-245.

Eisenstein, Z. R. (2007). Sexual Decoys. Gender, race and war. Zed books.

Enguix, B. y González, A.M. (2018). Cuerpos, mujeres y narrativas: imaginando corporalidades y género. Revista Athenea digital, 18(2), 1-31. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1956

Fallas, M.; Atarvia, C. y Gamboa, A. (2012). Educación sexual: Orientadores y orientadoras desde el modelo biográfico y profesional. Revista Electrónica Educare, 16 (Especial), 53-71.

García-Pérez R.; Rebollo Á.; Vega, L.; Barragán-Sánchez, R.; Buzón, O. y Piedra J. (2011). El patriarcado no es transparente: Competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397.

Freire, P. (1967). Pedagogía como práctica de la libertad. Siglo XXI.

Martínez, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de educación, 20, 129-151. https://10.14516/fde.2016.014.020.008

Martínez, I. (2018). Pedagogías feministas: estrategias para una educación emancipadora y decolonial. Revista Momento- Diálogos em Educaçao, 27(3), 350-365. https://doi.org/10.14295/momento.v27i3.8687

Martínez, I. y Bejarano, M.T. (2021). Educación en sexualidad e igualdad: conocimientos y desafíos en la formación docente. Revista Humanidades e innovaçao, 7(27), 134-148. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5161

Martínez, I., Bejarano, M.T., Marí, R. y Téllez, V. (2017). ¿Qué formación en sexualidad e igualdad tienen las y los estudiantes de educación en Castilla la Mancha? En J. Serrano, R. Moreno y S. Gutierrez (Coord..),Nuevos escenarios y retos socioeconómicos tras la crisis. Una perspectiva comparada de España y Europa (pp. 175-186). Dykinson.

Martínez, I. y Ramírez, G. (2017). Des-patriarcalizar y des-colonizar la educación: Experiencias para una formación feminista del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(2), 81-95. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.005.

Organización Mundial de la Salud. (2008). La salud sexual y su relación con la salud reproductiva: un enfoque operativo. OMS

Pastor, I. y Acosta, A. (2016). La institucionalización de las políticas de igualdad de género en la Universidad española. Avances y retos. Investigaciones Feministas, 7(2), 247-271.

Platero, L. (2014). Trans sexualidades. Acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Bellaterra.

Ramos, F., Martínez, I., Blanco, M. (2020). Sentido de la educación para la ciudadanía desde pedagogías feministas, críticas y decoloniales. Una propuesta para la formación del profesorado. Revista Izquierdas, 49, 2103-2116. https://izquierdas.cl/ediciones/2020/numero-49

Sánchez, M., Penna, M. y de la Rosa, B. (2016). Somos como somos. Deconstruyendo y transformando la escuela. La Catarata.

Sánchez, M. (2020). Pedagogías queer. La Catarata.

Sánchez, M. (2018). Estudio integral de la violencia de género. Tirant.

Sánchez, R.; Buzón, O.; Piedra J. (2014). El patriarcado no es transparente: Competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397. https://doi.org/10.1174/113564011797330298

Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo.

Subirats, M. (2017). Coeducación. Apuesta por la libertad. Octaedro.

Teixeira, F. y Marques, F. (2016). Sexualidad y Género en la formación inicial de los docentes. En A. Mateos y A. Manzanares (Coord.), Mejores maestros, mejores educadores. Innovación y propuestas en educación (pp. 341- 356). Aljibe.

UNESCO. (2014). Educación integral de la sexualidad. Conceptos, enfoques y competencias. Unesco

Veiga, L., Teixeira, F., Martinez, I. y Meliço‐Silvestre, A. (2006). Sexuality and human reproduction: a study of scientific knowledge, behaviours and beliefs of Portuguese future elementary school teachers, Sex Education, 6(1), 17-29. http://doi.org/10.1080/14681810500508915

Downloads

Download data is not yet available.