Sex education: tutoring or curricular?
PDF (Español (España))

Keywords

sexual education;
adolescents
schools educación sexual
adolescentes
escuela

How to Cite

García-Vázquez, J. (2021). Sex education: tutoring or curricular?. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 33(1), 25–32. https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.25-32

Abstract

Sex education is a right of adolescence that, however, remains voluntary in schools. This study compares two programs with a different application model (tutoring vs. curricular), in order to know which type of intervention is more feasible and realistic. A longitudinal descriptive approach was proposed to compare the process of “Neither ogres nor princesses” –NONP–, tutoring, and “Compulsory Secondary Education for Health” –ExS–, curricular. The indicators were classified into: teacher evaluation, participation, carrying out activities and opinion of coordinators. The information was collected with questionnaires for teachers, follow-up sheets and interviews. The teacher evaluation was similar in both programs, with percentages around 90% of satisfaction and usefulness perceived for the students. NONP achieved higher coverage, especially in public schools (50 vs. 36%). The coordinators valued the continuity of both initiatives and highlighted the quality of the teaching material and the involvement of students and teachers. Both programs were valid proposals, but burdened by volunteerism. Following these results and a broader analysis of rights, norms and evidence, sex education should be curricular and compulsory.

https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.25-32
PDF (Español (España))

References

Aguiar, S., Alonso, J.J., Blanco, A.G., Ceballos, A., Fernández, M.J., Frechilla, A., García, E., García-Vázquez, J., Lena, A., Pérez, M.E., Rodríguez, R., Suárez, C. y Vallina, M. (2014). ESO por la Salud. Material curricular para la coeducación y la salud en Secundaria. Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Principado de Asturias. https://www.astursalud.es/noticias/-/noticias/eso-por-la-salud/

Breuner, C.C. y Mattson, G. (2016). Sexuality Education for Children and Adolescents. Pediatrics, 138, e320161348. https://doi.org/10.1542/peds.2016-1348

Consejería de Salud del Principado de Asturias. (2021). Astursalud. Ni ogros ni princesas. https://www.astursalud.es/noticias/-/noticias/ni-ogros-ni-princesas

Duberstein, L. y Maddow-Zimet, I. (2011). Consequences of sex education on teen and young adult sexual behaviors and outcomes. Journal of Adolescent Health, 51, 332–338. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2011.12.028

Egido, I. y Martínez-Usarralde, M.J. (2019). La educación comparada, hoy. Editorial Síntesis.

EWEC. (2015). The global strategy for women’s, children’s and adolescents’ health (2016– 2030). United Nations. https://www.everywomaneverychild.org/global-strategy/

García-Cabeza, B. y Sánchez, A. (2013). Sex education representations in Spanish combined biology and geology textbooks. International Journal of Science Education, 35, 1725–1755. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.795669

García-Vázquez, J., Lena, A., González, C. y Blanco A.G. (2009). Ni ogros ni princesas. Programa para la educación sexual en la ESO. Gobierno del Principado de Asturias. https://www.astursalud.es/documents/35439/39939/Ni+ogros+ni+princesas%2C+programa+edicion+anterior.pdf/2c586049-cd57-2597-8e43-5c3e28cf4589?t=1621241558184

García-Vázquez, J., Lena, A. y Suárez, O. (2012). Evaluación de proceso del programa de educación afectivo-sexual Ni ogros ni princesas. Global Health Promotion, 28, 109–115. http://dx.doi.org/10.1177/1757975912441224

García-Vázquez, J., Quintó, L. y Agulló-Tomás, E. (2019). Impact of a sex education programme in terms of knowledge, attitudes and sexual behaviour among adolescentes in Asturias (Spain). Global Health Promotion, 27, 122–130. https://doi.org/10.1177/1757975919873621.

García, Y., Aguilera, E.M., Reyero, M. y Martín S. (2016). Deficiencias e inequidad en los servicios de salud sexual y reproductiva en España. Alianza por la Solidaridad et al. https://www.medicosdelmundo.org/file/275/download?token=V9NAISnE

Lameiras, M., Carrera, M.V. y Rodríguez, Y. (2016). Caso abierto: la educación sexual en España, una asignatura pendiente. En V. Gavidia (Ed.), Los ocho ámbitos de la Educación para la Salud en la Escuela (pp. 197-210). Tirant Humanidades.

https://www.uv.es/comsal/pdf/librocomsal.pdf

Larrañaga, I., Martín, U. y Bacigalupe, A. (2014). Salud sexual y reproductiva, y crisis económica en España. Informe SESPAS 2014. Gaceta Sanitaria, 28, 109–115. https://gacetasanitaria.org/es-salud-sexual-reproductiva-crisis-economica-articulo-S0213911114000880

Lena, A., González, A., Fernández, A.B., Blanco, A.G., Fernández, A.I., Suárez, A.M., Silva, E., Rubio, M.D. y Mier, M. (2009). Ni ogros ni princesas. Guía para la educación sexual en la ESO. Gobierno del Principado de Asturias. https://www.astursalud.es/documents/35439/39936/Ni+ogros+ni+princesas%2C+guia+para+el+profesorado.pdf/620fab11-27f4-e377-7dcf-8cdcc4f1a8bd?t=1612361020028

Martínez, J.L., Carcedo, R.J. y Fuertes, A. (2012). Sex education in Spain: Teacher’s views obstacles. Sex Education: Sexuality, society and learning, 12, 425–436. http://dx.doi.org/10.1080/14681811.2012.691876

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2021). Anuario estadístico. Las cifras de la educación en España. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana.html

Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. (2011). Estrategia Nacional de Salud Sexual y Reproductiva. Gobierno de España.

https://www.mscbs.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/pdf/equidad/ENSSR.pdf

OMS. (2016). Estrategia mundial del sector de la salud contra las infecciones de transmisión sexual 2016-2021: Hacia el fin de las ITS. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/rtis/ghss-stis/es/

OMS. (2019). Recomendaciones de la OMS sobre salud y derechos sexuales y reproductivos de los adolescentes. Organización Mundial de la Salud.

https://www.who.int/reproductivehealth/publications/adolescent-srhr-who-recommendations/es/

OPS y OMS. (2000). Promoción de la salud sexual: Recomendaciones para la acción. Organización Panamericana de la Salud y Organización Mundial de la Salud. https://iris.paho.org/handle/10665.2/51672

Oringanje, C., Meremikwu, M.M., Eko, H., Esu, E., Meremikwu, A., y Ehiri, J. (2016). Interventions for preventing unintended pregnancies among adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2, Art. Nº: CD005215. https://doi.org/10.1002/14651858.CD005215.pub3

Rottach, E., Schuler, S.R. y Hardee, K. (2009). Gender perspectives improve reproductive health outcomes: New evidence. US Agency for International Development. https://www.prb.org/wp-content/uploads/2021/01/030520210-genderperspectives.pdf

Salvador, T. (2008). Diagnóstico de situación sobre avances conseguidos, necesidades y retos en promoción y educación para la salud en la escuela en España. Ministerio de Educación y Ministerio de Sanidad y Consumo. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/informe-diagnostico-de-situacion-sobre-avances-conseguidos-necesidades-y-retos-en-promocion-y-educacion-para-la-salud-en-la-escuela-en-espana/educacion-infantil-y-primaria-salud-publica/15121

Starrs, A.M, Ezeh, A.C., Barker, G., Basu, A., Bertrand, J., Blum, R., Coll-Seck, A., Grover, A., Laski, L., Roa, M., Sathar, Z., Say, L., Serour, G., Singh, S., Stenberg, K., Temmerman, M., Biddlecom, A., Popinchalk, A., Summers, C. y Ashford, L. (2018). Accelerate progress–sexual and reproductive health and rights for all: report of the Guttmacher-Lancet Commission. Lancet, 391, 2642–92. https://www.thelancet.com/commissions/sexual-and-reproductive-health-and-rights

UNESCO. (2012). Programas escolares de educación sexual. Análisis de los costos y la relación costo-eficacia en seis países. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/UNESCO-costo_eficacia_educacion_sexual.pdf

UNESCO. (2015). Emerging evidence, lessons and practice in comprehensive sexuality education: a global review. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243106

UNESCO. (2017). Estrategia de la UNESCO sobre la educación para la salud y el bienestar: contribución a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246453_spa

UNESCO. (2018). International technical guidance on sexuality education: an evidence- informed approach. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770_eng

UNFPA. (2014). Operational guidance for comprehensive sexuality education: A focus on human rights and gender. United Nations Population Fund. https://www.unfpa.org/publications/unfpa-operational-guidance-comprehensive-sexuality-education

UN. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations. https://sdgs.un.org/2030agenda

Venegas, M. (2011). El modelo actual de educación afectivo sexual en España. El caso de Andalucía. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 1–10. https://doi.org/10.35362/rie5531592

WHO Regional Office for Europe y BZgA. (2010). Standards for Sexuality Education in Europe: A Framework for Policy Makers, Educational and Health Authorities and Specialists. Federal Centre for Health Education, BZgA. https://www.bzga-whocc.de/en/publications/standards-for-sexuality-education/

WHO. (2017). Leading the realization of human rights to health and through health: report of the high-level working group on the health and human rights of women, children and adolescents. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/255540

Downloads

Download data is not yet available.