Task-Based Learning in University Classrooms: Proposal for an Instrument
PDF (Español (España))

Keywords

student
university
teaching practice
learning strategy estudiante
universidad
práctica pedagógica
estrategia de aprendizaje

How to Cite

Mendoza Carretero, M. del R., & Jurado de los Santos, P. (2025). Task-Based Learning in University Classrooms: Proposal for an Instrument. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 37, 25–33. Retrieved from https://reunido.uniovi.es/index.php/MSG/article/view/21563

Abstract

Learning involves acquiring and/or transforming knowledge, skills, attitudes and values through an internal dialogue between what is already known and what is being incorporated, in relation to the environment and concrete experiences. Task-based learning, articulated around tasks concerning a real problem with different levels of difficulty, allows students to solve them in order to acquire competences. The aim of this research is to design a questionnaire based on task-based learning in university classrooms, in order to identify the opportunities that university teachers provide for students to experiment and explore while performing their tasks, as well as to find out how task-based learning is developed in university classrooms. The instrument is divided into two dimensions (1. Socio-demographic data; 2. Task-based learning) and consists of 44 single, multiple and open-ended items. It has been validated by 7 experts from different academic disciplines (education, psychology and philology). The instrument presented here will make it possible to find out how learning takes place in university classrooms, to detect needs and to establish actions that contribute to quality education.

PDF (Español (España))

References

Álvarez, C., González, L. y Larrinaga, A. (2013). Aprendizaje dialógico: una apuesta de centro educativo para la inclusión. TABANQUE Revista pedagógica, 26, 209-224. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/11986

Amber, D. y Martínez-Valdivia, E. (2018). La formación en Educación Superior. Retos y propuestas en docencia universitaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(3), 1-8. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7987

Arman, M. S. (2018). Student-centered approach to teaching: It takes two to tango. The Ahfad Journal, 35(2), 64-71. https://www.proquest.com/docview/2220696024/fulltextPDF/4E46339A71564FEEPQ/1?accountid=14514&sourcetype=Scholarly%20Journals

Ayuste, A. y Trilla, J. (2020). Un sexto principio para el “Manifiesto por una pedagogía post-crítica”. Teoría de la Educación, 32(2), 25-36. https://doi.org/10.14201/teri.22384

Barr, R. B. y Tagg, J. (1995). From Teaching to Learning. A New Paradigm for Undergraduate Education. Change, 27(6), 13-25. https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544672

Barboyon, L. y Gallardo, B. (2022). Métodos centrados en el estudiante. Sus efectos en las estrategias y los enfoques de aprendizaje de los universitarios. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 215-237. https://doi.org/10.14201/teri.25600

Basurto-Mendoza, S.T., Moreira-Cedeño, J.A., Velásqez-Espinales, A.N. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). Autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926891

Emaliana, I. (2017). Teacher-centered or student-centered learning approach to promote learning? Journal Social Humaniora, 10 (2), 59-70. https://oaji.net/articles/2017/5501-1519102561.pdf

Esquincha, A. (2018). Aprendizaje basado en tareas en un entorno virtual de aprendizaje para el desarrollo de producción escrita en alemán, niveles A1 y A2 MCER, en la educación superior. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 61-78. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53/04Esquicha

Falcón, R.M., Torregosa, A. y Peterson, S. (2022). Pensamientos convergentes y procesos creativos. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 7, 10-19. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2022.i07.01

Feixas, M. y Zellweger, F. (2019). Formación e innovación docente universitaria para una educación transformadora: la investigación e indagación reflexiva como requisito. El Guiniguada, 28, 42-58. https://doi.org/10.20420/elguiniguada.2019.265

Freire, P. (1997). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI

Gargallo, B., Morera, I., Ibarra, S., Climent, M.J., Navalón, S. y García, E. (2014). Metodología centrada en el aprendizaje. Su impacto en las estrategias de aprendizaje y en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 72, 415-435. https://www.revistadepedagogia.org/cgi/viewcontent.cgi?article=2612&context=rep

Gómez, M. y Quesada, V. (2017). Coevaluación o Evaluación Compartida en el Contexto Universitario: La Percepción del Alumnado de Primer Curso. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(2), 9-30. https://doi.org/10.15366/riee2017.10.2.001

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunitaria. Taurus

Ibarra, M., Rodríguez, G. y Gómez, R. (2012). La evaluación entre iguales: beneficios y estrategias para su práctica en la universidad. Revista de Educación, 359(2), 1-19. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/gl/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2012/re359/re359-11.html

Imbernon, F. y Medina, J.L. (2008). Metodología participativa en el aula universitaria. La participación del alumnado. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2020/07/16504.pdf

Jiménez, D., González, J.J. y Tornel, M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 76-94. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8173

Jurado, P. (2007). Condicionamientos en el proceso de enseñanza-aprendizaje. En J. Tejada y V. Giménez (Coords), Formación de formadores. Escenario Aula (pp. 429-487). Thomson.

Johnson, D.W. y Johnson, R.T. (1994). Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. Allyn & Bacon.

Johnson, D.W., Johnson, R.T. y Holubec, E.J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós

Jonassen, D. H. (1997) Instructional design models for well-structured and ill-structured problem-solving learning outcomes. Educational Technology: Research and Development, 42(2), 31–39. http://www.davidlewisphd.com/courses/EDD8121/readings/1997-Jonassen.pdf

Littlewood, W. (2014). Communication-oriented Language Teaching: Where are we now? Where do we go from here? Language Teaching, 47(3), 349-362. https://doi.10.1017/S0261444812000134

Martín-Gutiérrez, Á., Conde-Jiménez, J. y Mayor-Ruiz, C. (2014). La identidad profeisomnal docente del profesorado novel universitario. Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 141-160. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5618/5610

Motjolopane, I. (2021). Teaching research methodology: student-centerd approach computina education undergraduate course. Emerging Science Journal, 5(1), 34-43. https://ijournalse.org/index.php/ESJ/article/view/365

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

López, A. (2021). ¿Es la universidad un lugar de encuentro? Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(1), 191-200. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.11648

Pegalajar, M. C. y Martínez-Valdivia, E. (2021). Implicaciones de las tertulias pedagógicas dialógicas para una educación superior sostenible de calidad. Publicaciones, 51(1), 175-209. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i1.16002

Rancière, J. (2022). El maestro ignorante. Libros del Zorzal

Rodríguez-Rodríguez, M.Á. y Parreño-Castellano, J.M. (2023). Aprendizaje activo en el aula universitaria actual: una experiencia de aprender haciendo. Didáctica Geográfica, 24, 39-61. https://doi.org/10.21138/DG.663

Sánchez, P., Aguilar, I., Fuentelsaz, C., Moreno, M.T. e Hidalgo, R. (2005). Fiabilidad de los instrumentos de medición en ciencias de la salud. Enfermería Clínica,15(4), 227-236.https://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-clinica-35-articulo-fiabilidad-instrumentos-medicion-ciencias-salud-13078676.

Serin, H. (2018). A comparison of teacher-centered and student-centered approaches in educational settings. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 5(1), 164-167. https://doi.org/10.23918/ijsses.v5i1p164

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), 105-117. https://doi.org/10.1016/S2007-2872(14)71945-6

Van Weert, T. (2001). Co-operative ICT supported learning. A practical approach to design. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=29b2902b5b7f85ab8786571828470bb22485dc8e

Van Weert, T. J. y Pilot, A. (2003). Task-Based Team Learning with ICT, Design and Development of New Learning. Education and Information Technologies, 8(2). 195-214. https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/29463

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society. The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wells, G. (2001). Indagación dialógica. Hacia una teoría y una práctica sociocilturales de la educación. Paidós

Willis, J. (1996). A framework for task-based learning. Long

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 María del Rosario Mendoza Carretero, Pedro Jurado de los Santos

Downloads

Download data is not yet available.