A school for all. The educational legacy of the Second Spanish Republic
PDF (Español (España))

Keywords

Segunda República
bienio progresista
igualdad
sistema educativo Spanish Second Republic
progressive biennium
equality
education system

How to Cite

Parra-Nieto, G., & del Castillo Encinar, B. (2022). A school for all. The educational legacy of the Second Spanish Republic. Magister. Journal of Teacher Training and Educational Innovation, 34(1), 9–16. https://doi.org/10.17811/msg.34.1.2022.9-16

Abstract

The transforming drive of the Second Spanish Republic rose from the idea that equality and education were the first steps to take in order to build a fairer society. Thus, regenerationism, Spanish Krausism and socialism permeated the new education system. To assess the impact of their measures, we collected an evaluation of the republican educational contributions and their current level of development, from 40 education professionals, through a survey that combined Likert and open questions. The answers point out that the Republic was more invested in the extension of the educative system, mixed-sex education and the pedagogic missions, while the best level of development has been reached, nowadays, in the access to basic education. Despite the universalization of education, the matters worrying our republican forebears are still being debated today. The implementation of measures they marked and the development of a truly equal educations is still not complete, so that we must keep working in that direction.  

https://doi.org/10.17811/msg.34.1.2022.9-16
PDF (Español (España))

References

Benedí, L. (2012). La lucha por la escuela mixta. La coeducación durante la II República. En G. Vicente y Guerrero (Coord.), Estudios sobre la historia de la Enseñanza Secundaria en Aragón (pp. 319-328). IFC.

Cabrera, L. (2020). ¿Es la educación un problema personal y/o social en España? Is education a personal and/or social concern in Spain? Revista de Educación, 388, 193-228. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-388-452

De Gabriel, N. (1997). Alfabetización, semialfabelización y analfabetismo en España (1860-1991). Revista complutense de educación, 8(1), 199.

Díez de Velasco, F. (2016). La enseñanza de las religiones en la escuela en España: avatares del modelo de aula segregada. Historia y Memoria de la Educación, 4, 277-306. https://doi.org/10.5944/hme.4.2016.15484

Escolano, A. (2002). La educación en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Biblioteca Nueva.

Espinosa, J. (2017). Escuela segregada y coeducación en España: polémicas y experiencias en torno a la escuela mixta (1868-1939) [Trabajo de Fin de Máster, Universidad de Cantabria. Facultad de Educación].

Fernández-Enguita, M. (2014). Del derecho incompleto a la educación: gratuidad escolar, costes indirectos y política educativa. Avances en Supervisión Educativa, 22, 1-27. https://doi.org/10.23824/ase.v0i22.47

Fernández-Riera, M. (2006). Mujeres de Gijón (1898-1941). KFK Ediciones.

Fernández-Soria, J. M. (2017). Dos Españas en guerra, dos educaciones. Educació i Història: revista d'història de l'educació, 30, 47-76. https://doi.org/10.2436/20.3009.01.192

Flecha, C. (2014). Desequilibrios de género en educación en la España Contemporánea: causas, indicadores y consecuencias. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 33, 49-60.

Galera, A. D. (2019). Escuela pública durante la II República (1931-1939): Aspectos administrativos y curriculares. Cabás, 21, 46-79.

García, F. (2017). ¿Es posible un acuerdo educativo en España? Acontecimiento: órgano de expresión del Instituto Emmanuel Mounier, 125, 29-32.

González, T. (2009). Itinerario de la Educación Especial en el sistema educativo: de la Ley Moyano a la Ley General de Educación. En M.R. Reyes y S. Conejero (Coords.), El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona-Iruñea, 29, 30 de junio y 1 de julio de 2009 (pp. 249-260). Universidad Pública de Navarra.

Guereña, J. L. (2019). Obligatoriedad escolar, trabajo infantil y gratuidad de la escuela en la España contemporánea (segunda mitad del siglo XIX-principios del siglo XX). Plurais Revista Multidisciplinar, 4(1), 13-44. https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2019.v4.n1.13-44

Gudín, E. (2013). Maestros cántabros en la Guerra Civil: La represión en cascada. Cabás, 9, 61-77.

Hernández, J. C. (2008). Política y educación en la transición democrática española. Foro de educación, 6(10), 57-92.

Herrero, C. (2015). Notas sobre la educación en la segunda república española. Didácticas Específicas, 13, 186-191.

Instituto Asturiano de la Mujer (2020). La Coeducación en la LOMLOE. Recuperado de https://iam.asturias.es/-/coeducacion-en-la-nuevaley-de-educacion-lomloe?redirect=%2Finicio

Lara, L. (2013). Laicismo y Guerra escolar durante la Segunda República Española. En S. Giménez Rodríguez y G. Tardivo (Coords.), Proyectos sociales, creativos y sostenibles (pp. 36-50). Asociación Castellano-manchega de Sociología.

Martín, B., Ramos, I., y Álvarez, P. (2019). La cultura escolar de la Segunda República española. Legislación, teoría y praxis escolar. Educatio Siglo XXI, 37, 111-132. https://doi.org/10.6018/educatio.399191

Molero, A. (2009). La Segunda República y la formación de los maestros. Tendencias Pedagógicas, 14, 85-94.

Moreno, M. (2003). La política religiosa y la educación laica en la Segunda República. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 2, 83-106. https://doi.org/10.14198/PASADO2003.2.04

Narváez, E. (2006). Una mirada a la escuela nueva. Educere, 10(35), 629-636.

Otero, E. (2021). Tres cartas de Lorenzo Luzuriaga a Manuel Bartolomé Cossío. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 25, 325-334. https://doi.org/10.17979/srgphe.2021.25.0.8618

Patronato de Misiones Pedagógicas. (1934). Memoria, septiembre de 1931 – diciembre de 1933. S. Aguirre.

Pérez, M. (2000). La enseñanza en la Segunda República. Revista de educación, número extraordinario 1, 317-332.

Pérez, M. (2011). La Enseñanza en la Segunda República. Biblioteca Nueva.

del Pozo, M. del M., y Braster, S. (2012). El movimiento de la Escuela Nueva en la España franquista (España, 1936-1976): repudio, reconstrucción y recuerdo. Revista Brasileira de História de Educação, 12(3), 15-44. https://doi.org/10.4322/rbhe.2013.002

Rodríguez, F. J. (2014). Pero, ¿cuántas escuelas construyó realmente la República? Parte primera: 1936-1939. VI Jornadas Científicas de la Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico Educativo. Universidad de Salamanca.

Sebastiá, R. (2018). Las escuelas normales de magisterio en la provincia de Alicante (1898-1975): Contribución a la memoria democrática del magisterio. Universidad de Alicante.

Suárez, M. (2016). Democracia liberal y regeneración en la España de entre siglos. Aportes. Revista de Historia Contemporánea, 31(92), 98-120.

Tapia, G. (7 de mayo de 2011). Misiones pedagógicas 1931-1936. República española [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/tYmfcvXqUBM

Tiana, A. (2021). Las misiones pedagógicas: educación popular en la Segunda República. Los Libros de la Catarata.

Vaquerizo, A. (2017). La Iglesia en el Madrid en guerra. Información y propaganda (1936-1939) [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid. Facultad de ciencias de la información, departamento de historia de la comunicación social].

Vicente, H. (2017). La secularización de la enseñanza primaria durante la Segunda República. Bordón, Revista de Pedagogía. 69(2), 131-146. https://doi.org/10.14201/hedu201736301320

Viñao A. (2004) Escuela para todos. Marcial Pons.

Yuste, R. (2019). Coeducación como sistema educativo: Cooperación intercentros como nueva forma de enseñanza. [Trabajo de fin de Máster, Universidad de Valladolid].

Downloads

Download data is not yet available.