Abstract
This article examines and empirically illustrate the personalized education conceived as a sum of different strategies, actuations and resources to promotes learners’ sense-making in the teaching and learning process. Six principles or elements involved in personalized education are suggested: starting from recognizing students’ identities, fostering reflexive practices, facilitating the learner’s agency, developing learning pathways, promoting the multiple linking-bridging, and implementing socio-educative supports and scaffolds. After describing those principles, the project “¡Cápsulas! Itinerarios de aprendizaje” allow us to illustrate the elements previously described. This project was designed and implemented during the third semester of the course 2019-2020, within confinement circumstances caused by Covid-19 pandemic. It is concluded by considering three challenges and opportunities of virtual education or remote teaching from the empirical example examined here.
References
Álvarez-Arregui, E. (2019). Evolución de la universidad en la sociedad del aprendizaje y la enseñanza. El valor de las competencias en el desarrollo profesional y personal. Aula Abierta, 48(4), 349-359. https://doi.org/10.17811/rifie.48.4.2019.349-372
Álvarez-Arregui, E. y Arreguit, X. (2019). El futuro de la universidad y la universidad del futuro. Ecosistemas de formación continua para una sociedad de aprendizaje y enseñanza sostenible y responsable. Aula Abierta, 48(4), 447-480. https://doi.org/10.17811/rifie.48.4.2019.447-480
Argüelles, V. (2020). Sociedad, universidad, empresa y talento en momentos de cambio. Aprender y desaparender para volver a emprender. Aula Abierta, 49(3), 332-338. https://doi.org/10.17811/rifie.49.3.2020.325-331
Barron, B. (2006). Interest and self-sustained learning as catalysts of development: A learning ecology perspective. Human Development, 49(4), 193.224. https://doi.org/10.1159/000094368
Bronfenbrenner, U. (1985). Contextos de crianza del niño. Problemas y prospectiva. Infancia y Aprendizaje, 29, 45-55. https://doi.org/10.1080/02103702.1985.10822058
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.
Chen, C. M. (2008). Intelligent web-based learning system with personalized learning path guidance. Computers & Education, 51(2), 787-814. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.08.004
Coll, C. (2009). Enseñar y aprender en el siglo XXI: el sentido de los aprendizajes escolares. Dentro de A. Marchesi, J. C. Tedesco y C. Coll (coord.), Reformas educativas y calidad de la educación (pp. 101-112). Madrid: OEI-Santillana.
Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 219, 31-36.
Coll, C. (2014). El sentido del aprendizaje hoy: un reto para la innovación educativa. Aula de Innovación Educativa, 232, 12-17.
Coll, C. (2018). La personalización del aprendizaje escolar, una exigencia de la nueva ecología del aprendizaje. Dosier Graó: La personalización del aprendizaje, 3, 5-11.
Coll, C., Esteban-Guitart, M. e Iglesias, E. (2020). Aprenentatge amb sentit i valor personal. Estratègies, recursos i experiències de per-sonaltizació educativa. Barcelona: Graó.
DiGiacomo, D. K., Van Horne, K., Van Steenis, E. y Penuel, W. (2018). The material and social constitution of interest. Learning, Culture and Social Interaction, 19, 51-60. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.04.010
Esteban-Guitart, M. (2016). Funds of identity. Connecting meaningful learning experiences in and out of school. New York; NY: Cambridge University Press.
Esteban-Guitart, M. (2019). Identity in education and education in identities: Connecting curriculum and school practice to students’ lives and identities. En P. Hviid y M. Martsin (Eds.), Culture in education and education in culture (pp. 159-175). Switzerland: Springer.
Esteban-Guitart, M. (2020). Covid-19 y educación: Más allá de nuestra zona de desarrollo real. Cultural Praxis. Recuperado de http://culturalpraxis.net/wordpress1/2020/04/11/covid-19-y-educacion-mas-alla-de-nuestra-zona-de-desarrollo-real/
Esteban-Guitart, M. y Llopart, M. (2019). La creación y utilización educativa de artefactos identitarios. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(2), 321-334. https://doi.org/10.30827/profesroado.v23i2.9687
Esteban-Guitart, M. y Moll, L. (2014). Funds of identity. A new concept based on Funds of knowledge approach. Culture & Psychology, 20(1), 31-48. https://doi.org/10.1177/1354067X13515934
Esteban-Guitart, M. y Gee, J. P. (2020). “Inside the head and out in the world.” An approach to deep teaching and learning. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(1), 1-25. https://doi.org/10.447/remie.2020.4868
Esteban-Guitart, M., Serra, J. M. y Vila, I. (2017). Informationalism and informalization of learning in 21st century. A qualitative study on meaningful learning experiences. Social and Education History, 6(1), 1-25. https://doi.org/10.17583/hse.2017.2111
Esteban-Guitart, M., Coll, C. y Penuel, W. (2018). Learning across settings and time in the Digital Age. Digital Education Review, 33, 1-16. https://doi.org/10.1344/der.2018.33.%25p
Esteban-Guitart, M., DiGiacomo, D., Penuel, W. y Ito, M. (2020). Principios, aplicaciones y retos del aprendizaje conectado. Contextos Educativos, 26, 157-176. https://doi.org/10.18172/con.3966
Gee, J. y Esteban-Guitart, M. (2019). Designing for Deep learning in the context of digital and social media. Comunicar, 58, 9-18. https://doi.org/10.3916/C58-2019-01
González-Patiño, J. (2018). Learn, Teach and Share, Participation in Expanded Educational Communities: Madrid Pikler Seminar as a Practice of Continuing Education between Childhood Professionals. Digital Education Review, 33, 203-216. https://doi.org/10.1344/der.2018.33.203-216
González-Patiño, J. y Esteban-Guitart, M. (2014). Some of the challenges and experiences of formal education in a Mobile-Centric Society. Digital Education Review, 25, 64-86. https://doi.org/10.1344/der.2014.25.64-86
González-Patiño, J. y Esteban-Guitart, M. (2019). Affinity online: How connection and shared interest fuel learning. Mind, Culture and Activity, 26(4), 383-386. https://doi.org/10.1080/107 49039.2019.1680695
Grant, P. y Basye, D. (2014). Perzonalized learning: A guide to engaging students with technology. Arlington, VA: Internaitonal Society for Technology in Education.
Iglesias, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L. y Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en tiempos de pandemia: Por una educación crítica, intergeneracional, sostenible y comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Jovés, P., Siqués, C. y Esteban-Guitart, M. (2015). The incorporation of funds of knowledge and funds of identity of students and their families into educational practice. A case study from Catalonia, Spain. Teaching and Teacher Education, 49, 68-77. https://doi.org/10.1016/jtate.2015.03.001
Jubany, J. (2012). Aprendizaje social y personalizado: conectarse para aprender. Barcelona: Editorial UOC.
Martinez, M. (2001). Key design considerations for personalized learning on the web. Educational Technology & Society, 4(1), 26-40.
Minguillón, J., Mor, E., Santanach, F. y Guàrdia, L. (2005). Personalización del proceso de aprendizaje usando learning objects reutilizables. Revista de Educación a Distancia (RED), Núm Monográfico IV, 1-14.
Moravec, J. et al. (2015). Manifiesto 15. Aprendizaje en evolución. Recuperado de https://manifesto15.org/es/
Moronta, I., Rodríguez-Fernández, A. y Fernández-Lasarte, O. (2019). Autoconcepto académico, motivación escolar e implicación escolar del alumnado universitario de República Dominicana y España. Aula Abierta, 48(3), 271-278. https://doi.org/10.17811/rifie.48.3.2019.271-278
Nasir, N. S., de Royston, M. M., Barron, B., Bell, P., Pea, R., Stevens, R. y Goldman, S. (2020). Learning pathways. En N. S. Nasir, C. D. Lee, R. Pea, y M. M. de Royston (Eds.), Handbook of the Cultural Foundations of Learning (pp. 201-218). New York: Routledge.
Oliveira, A. M. C. y Coelho, C. M. M. (2020). Subjective development process as a path to school learning: the classroom as a dialogic relational context. Studies in Psychology, 41(1). https://doi.org/10.1080/02109395.2019.1710803
Pardo, H. y Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School.
Penuel, W. y Johnson, R (2016). Review of continued progress. Promising evidence on personalized learning. Boulder, CO: National Education Policy Center.
Pérez Guerrero, J. y Ahedo Ruiz, J. (2020). La educación personalizada según García Hoz. Revista Complutense De Educación, 31(2), 153-161. https://doi.org/10.5209/rced.61992
Perin, D. (2011). Facilitating student learning through contextualization. A review of evidence. Community College Review, 29(3), 268-295.
Reimers, F. M., y Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del Covid-19. Miraflores, Perú: Enseña Perú.
Rodríguez-Ruiz, B., Álvarez-Blanco, L., Martínez-González, R. A. y Epstein, J. L. (2019). Presentación del número relación entre centros educativos, familias y entidades comunitarias. Aula Abierta, 48(1), 7-10. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019
Solari, M. y Martín, E. (2020). Teachers’ professional identity construction: A sociocultural approach to its definition and research. Journal of Constructivist Psychology. https://doi.org/10.1080/10720537.2020.1852987
Subero, D. y Esteban-Guitart, M. (2020). Más allá del aprendizaje escolar: El rol de la subjetividad en el enfoque de los fondos de identidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 213-236. https://doi.org/10.14201/teri.20955
Subero, D., Llopart, M., Siqués, C. y Esteban-Guitart, M. (2018). The mediation of teaching and learning processes through identity artefacts. A vygotskian perspective. Oxford Review of Education, 44(2), 156-170. https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1352501
Status, N. L., Falk, J. H., Penuel, W., Dierking, L., Wyld, J. y Bailey, D. (2020). Interested, desinterested, or neutral: Exploring STEM interest profiles and pathways in a low-income urban community. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(6), em 1853. https://doi.org/10.29333/ejmste/7927
Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135
Tedesco, J. C. (2001). Educación y hegemonía en el nuevo capitalismo: algunas notas e hipótesis de trabajo. Revista de Educación, Nº Extra 1, 91-100.
Trust, T. (2020). The 3 biggest remote teaching concerns we nned to solve now. Edsurge. Recuperado de https://www.edsurge.com/news/2020-04-02-the-3-biggest-remote-teaching-concerns-we-need-to-solve-now
Vila, I. y Esteban-Guitart, M. (2017). Familia, escuela y comunidad en las sociedades del siglo XXI. Barcelona: Editorial Horsori.
Vygotsky, L. S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 28, 105-116. https://doi.org/10.1080/02103702.1984.10822045
Walkington, C. y Hayate, C. A. (2017). Designing learning personalized to students’ interests: Balancing rich experiences with mathematical goals. ZDM Mathematics Education, 49(4), 519- 530. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0842-z Vygotsky, L. S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 28, 105-116. https://doi.org/10.1080/02103702.1984.10822045
Walkington, C. y Hayate, C. A. (2017). Designing learning personalized to students’ interests: Balancing rich experiences with mathematical goals. ZDM Mathematics Education, 49(4), 519- 530. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0842-z
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Aula Abierta