Validation of the OCDUMA scale to analyze teachers´ conceptions, opinions and perceptions towards active methodologies
PDF (Español (España))

Keywords

Método de enseñanza
validación
fiabilidad
enseñanza no universitaria Teaching method
validation
Reliability
non-University teaching

How to Cite

Arias-Gago, A. R., & Rodríguez-García, A. (2020). Validation of the OCDUMA scale to analyze teachers´ conceptions, opinions and perceptions towards active methodologies. Aula Abierta, 49(4), 403–412. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.403-412

Abstract

Nowadays active methodologies are becoming increasingly relevant in the educative system as consequence of the educational paradigm shift motivated by the pedagogical renewal movements promoted from both university and non-university teaching. This work deals with the design and validation of an instrument that will determine the Spanish non-university teachers´ population opinions, conceptions and perceptions towards these active methodologies. The instrument is an observation scale composed of 18 items grouped into 5 categories, whose reliability, validity and goodness fit were tested in a sample of 12490 teachers. The results show suitable psychometric properties, which demonstrate consistency and coherence of the model with the theoretical starting constructs, which gives great utility to this instrument, constructed, validated and directed towards non-university teachers, an area where the instruments are characterized by their scarce nature.

https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.403-412
PDF (Español (España))

References

Alaminos, A., & Castejón, J. L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Alcoy: Marfil.

Aparicio-Ting, F. E., Slater, D. M., & Kurz, E. U. (2019). Inquiry-Based Learning (IBL) as a Driver of Curriculum: A Staged Approach. Papers on Postsecondary Learning and Teaching, 3(1), 44- 51. https://bit.ly/2UnLF42

Arias, B. (2008). Desarrollo de un ejemplo de análisis factorial confirmatorio con LISREL, AMOS y SAS. En M. A. Verdugo, M. Crespo, M. Badía y B. Arias (Eds.), Metodología en la investigación sobre discapacidad. Introducción al uso de ecuaciones estructurales (pp. 75- 124). Salamanca: Publicaciones del INICO. https://bit.ly/3aql8eD

Barbero, M. I., Vila, E., & Holgado, F. P. (2011). Introducción básica al análisis factorial. Madrid: UNED.

Calderón, A., Arias-Estero, J.L., Meroño, L., & Méndez-Giménez, A. (2018). Diseño y Validación del Cuestionario de Percep¬ción del Profesorado de Educación Primaria sobre la Inclusión de las Competencias Básicas. Estudios sobre Educación, 34, 67–97. https://doi.org/10.15581/004.34.67-97

Cantó, J., De Pro, A., & Solbes, J. (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de Educación Infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 25-50. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870

Conde, S., García, F. J., & Delgado-García, M. (2019). Diseño y validación de un instrumento para analizar el trabajo por rincones en Educación Infantil. Estudios sobre Educación, 36, 53-83. https://doi.org/10.15581/004.36.53-83

Crisol, E. (2012). Opinión y percepción del profesorado y de los estudiantes sobre el uso de metodologías activas en la universidad de Granada [Tesis Doctoral. Universidad de Granada]. Granada: Repositorio Universidad de Granada https://bit.ly/2RMfCZz

De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el marco del EEES. Oviedo: Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56. http://bit.ly/2WR4L2N

Fernández-de-Álava, M., & Quesada-Pallarés, C. (2017). Estrategias de aprendizaje del profesorado Europeo: género y etapa educativa. Bordón, 69(1), 67-81. https://doi.org/10.13042/ Bordon.2016.38597

Fernández-Jiménez, C., Fernández, M., & Polo, Mª. T. (2017). Aplicación de la autoevaluación en una experiencia de aprendizaje basado en problemas con alumnado de educación en asignaturas relacionadas con la discapacidad. Estudios sobre Educación, 32, 73-93. https://doi.org/10.15581/004.32.73-93

Fuad, N. M., Zubaidah, S., Mahanal, S., & Suarsini, E. (2017). Improving Junior High Schools’ Critical Thinking Skills Based on Test Three Different Models of Learning. International Journal of Instruction, 10(1), 101-116. https://bit.ly/3fTr5B1

Gamazo, A., Martínez-Abad, F., Olmos-Miguelañez S., & Rodríguez-Conde M. J. (2018). Evaluación de los factores relacionados con la eficacia escolar en PISA. Un análisis multinivel. Revista de Educación, 379, 56-84. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-369

García-Valcárcel, A., & Tejedor, F. J. (2018). Valoración del trabajo colaborativo en los procesos de enseñanza-aprendizaje en entornos escolares con alto nivel TIC. Estudios sobre Educación, 34, 155-175. https://doi.org/10.15581/004.34.155-175

George, D., & Mallery, M. P. (2001). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn & Bacon.

Gil, M., Cordero, J. M., & Cristóbal, V. (2018). Las estrategias docentes y los resultados en PISA 2015. Revista de Educación, 379, 32-55. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-368

Gil-Flores, J. (2017). Rasgos del profesorado asociados al uso de diferentes estrategias metodológicas en las clases de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 175-192. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1970

Gómez, C. J., Chaparro, A., Felices, M. M., & Cózar, R. (2020). Estrategias metodológicas y uso de recursos digitales para la enseñanza de la historia. Análisis de recuerdos y opiniones del profesorado en formación inicial. Aula Abierta, 49(1), 65-74. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.65-74

Hativa, N., & Birenbaum, M. (2000). Who prefers what? Disciplinary differences in student´s preferred approaches to teaching and learning styles. Research in Higher Education, 41(2), 209- 235. https://doi.org/10.1023/A:1007095205308

Hynes, M. (2017). Students-as-producers: Developing valuable student-centered research and learning opportunities. International Journal of Research Studies in Education, 7(4), 1-13. https://doi.org/10.5861/ijrse.2017.1858

Jiménez-Hernández, D., González-Ortiz, J. J., & Tornel-Abellán, M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 76-94. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8173

Labrador-Piquer, M. J., & Andreu-Andrés, M. A. (2008). Metodologías Activas. Grupo de innovación en metodologías activas. Valencia: Servicio de publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia. https://bit.ly/2WbHcC8

León, M. J., & Crisol, E. (2011). Diseño de cuestionarios (OPPOMAUGR Y OPEUMAUGR): La opinión y percepción del profesorado y de los estudiantes sobre el uso de metodologías activas en la universidad. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(2), 272-298. https://bit.ly/2Qd1Y06

López, M., & Pantoja, A. (2018). Escala para valorar la per¬cepción y grado de satisfacción del profesorado de Educación Primaria de la Comunidad Autónoma de Andalucía respecto a los procesos tutoriales. Revista Complutense de Educación, 29(1), 287-306. https://doi.org/10.5209/RCED.52286

MEFP (2006). Propuestas para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad. Madrid: Secretaría General Técnica del MEFP. http://bit.ly/3e5YqH9

MEFP (2020, septiembre 25). Educabase. https://bit.ly/2GbWelN

Merino-Soto, C. (2016). Diferencias entre coeficientes alfa de Cronbach, con muestras y partes pequeñas: Un programa VB. Anales de Psicología, 32(2), 587-588. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.2.203841

Nieto, J. M., & Alfageme-González, M. B. (2017). Enfoques, metodologías y actividades de formación docente. Profesora¬do. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(3), 63-81. http://bit.ly/3nYbFz1

Nurash, P., Kasevayuth, K., & Intarakamhang, U. (2020). Learning programmes and teaching techniques to enhance oral health literacy or patient-centred communication for healthcare providers: A systematic review. European Journal of Dental Educa¬tion, 24(1), 134–144. https://doi.org/10.1111/eje.12477

OCDE (2019). PISA 2018. Technical report. París: OCDE Pub¬lishing. https://bit.ly/2HPszws

Oliver, M., McConney, A., & Woods-McConney, A. (2019). The efficacy of inquiry based instruction in Science: a comparative analysis of six countries using PISA 2015. Research in Science education. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09901-0

Pérez, R., García, J. L., Gil, J. A., & Galán, A. (2009). Estadística aplicada a la Educación. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Pérez-Pueyo, A., & Hortigüela, D. (2020). ¿Y si toda la innovación educativa no es positiva en Educación Física? Reflexiones y consideraciones prácticas. Retos, 37, 579-587. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74176

Rodríguez-García, A., & Arias-Gago, A.R. (2019). Uso de metodologías activas. Un estudio comparativo entre profesores y maestros. Brazilian Journal of Development, 5(6), 5098-5111. http://bit.ly/37CvDKs

Sánchez-Cortés, I., & Suárez, J. M. (2019). Métodos de enseñanza, compromiso y metas del profesorado en modalidad b-learning. Aula Abierta, 48(3), 311-320. https://doi.org/10.17811/rifie.48.3.2019.311-320

Sander, P., Stevenson, K., King, M., & Coates, D. (2000). University Student´s Expectations of Teaching. Studies in Higher Education, 25(3), 309-323. https://doi.org/10.1080/03075070050193433

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education.

Teig, N., Scherer, R., & Nilsen, T. (2018). More isn’t always better: the curvilinear relationship between inquiry based teaching and student achievement in science. Learning and Instruction, 56, 20–29. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.02.006

Trigwell, K., & Prosser, M. (2004). Development and Use of the Approaches to Teaching Inventory. Educational Psychology Review, 16(4), 409–424. https://doi.org/10.1007/s10648-004-0007-9

Vallejo, M., & Molina, J. (2011). Análisis de las metodologías activas en el grado de maestro en educación infantil: la perspectiva del alumnado. REIFOP, 14(1), 207-217. https://bit.ly/35Jvq5n

Williams, B., Onsman, A., & Brown, T. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Journal of Emergency Primary Health Care (JEPHC), 8(3), Article 990399. https://doi.org/10.33151/ajp.8.3.93

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.