The contribution of the education technical assistant (ATE) for the development of full inclusion
PDF (Español (España))

How to Cite

Verger Gelabert, S., Chover, L., & Rosselló Ramón, M. R. (2020). The contribution of the education technical assistant (ATE) for the development of full inclusion. Aula Abierta, 49(2), 171–176. https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.171-176

Abstract

This study focuses on a professional group which has been ignored until now: education technical assistant. Through a mixed design that combines the application of the SACIE-R questionnaire and the in-depth interview, in which 32 subjects participated, the profile and the work carried out by this professional group are analyzed, with the aim of describing and assessing which function assumes in school, as well as its contribution to the inclusion of students with special educational needs. The Office Excel program was used to analyze the quantitative data; instead, qualitative data were processed using the Atlas.ti software.
The data collected support the conclusion that we are facing a poorly known professional profile, whose task does not always meet the demands and realities of the social needs of students with disabilities, which means missing valuable support for inclusion. The need to move towards the creation of multidisciplinary teams that work from cooperation to achieve higher quality educational goals is emphasized. Inclusive community policies and educational innovation initiatives should be very aware of this group, since it acts as a true bridge between the social and educational fields.


Key words: Inclusive education; social inclusion; educational technical assistant; collaborative support

https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.171-176
PDF (Español (España))

References

Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista Educación Inclusiva, 5 (1), 39-49.

Ainscow, M. (2015). The Index for Inclusion. En Struggles for Equity in Education (pp. 95-105). Routledge. doi: 10.3102/0091732X030001065

Angelides, P., Constantinou, C. y Leigh, J. (2009). The role of paraprofessionals in developing inclusive education in Cyprus. European Journal of Special Needs Education, 24 (1), 75-89. doi: https://doi.org/10.1080/08856250802596741

Bair, M. A. (2013). Restricted professionalism of teachers: Implications for collaboration. En S. Conley and B. Cooper (Eds.), Moving from teacher isolation to collaboration (pp. 17-34). Lanham, Maryland: Rowman y Littlefield Education.

Berasategi, N. y Orcasitas, J.R. (2015). Buenas prácticas inclusivas: desde la escolarización de alumnado con EERR hacia la Escuela Inclusiva para toda la ciudadanía. En Z. Gaintza, I. Arostegui, N. Berasategi, N. Ozerinjauregi, L. Darretxe, J.R. Orcasitas, y J. Monzón (Eds.). La innovación escolar desde la perspectiva de personas con enfermedades raras en el País Vasco: historias de vida, prácticas escolares, necesidades del sistema educativo y propuestas de mejora para una escuela y sociedad inclusiva (pp. 111-138). Bilbao: FEDER Euskadi.

Blanco, R. (2008). Marco conceptual sobre educación inclusiva. En R. Blanco, I. Aguerrondo, A. Ouane y S. Shaeffer (Eds.). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro (pp. 5-14.). Ginebra: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Resolución del director general de Trabajo mediante la cual se dispone el registro y la publicación oficial del Acuerdo de la Comisión Negociadora del Convenio Colectivo del personal laboral de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares. (14 de mayo de 2009). Boletín Oficial de las Islas Baleares (BOIB), número 70. Palma de Mallorca-Gobiernos de las Islas Baleares.

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Index for inclusion: developing learning and participation in schools (3r Ed.). Bristol: CSIE.

Cansino, P. A. P. (2017). Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 10(2), 213-226.

Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.

Escudero, J.M. y Martínez, B. (2012). Las políticas de lucha contra el fracaso escolar: ¿programas especiales o cambios profundos del sistema y la educación? Revista de Educación, número extraordinario, 174-193. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-211

Forlin, C., Earle, C., Loreman, T. y Sharma, U. (2011). The Sentiments, Attitudes and Concerns about Inclusive Education Revised (sacie-r). Scale for Measuring Pre-Service Teachers’ Perceptions about Inclusion. Exceptionality Education International, 21 (1), 50-65.

Friend, M. y Cook, L. (2017). Interactions: Collaboration skills for school professionals. (8th ed.). Boston, MA: Pearson Education Inc.

Gaintza, Z., Arostegui, I., Berasategi, N., Ozerinjauregi, N., Darretxe, L., Orcasitas, J.R. y Monzón, J. (2015). La innovación escolar desde la perspectiva de personas con enfermedades raras en el País Vasco: historias de vida, prácticas escolares, necesidades del sistema educativo y propuestas de mejora para una escuela y sociedad inclusiva. Bilbao: FEDER Euskadi.

Gallego, C. (2011). El apoyo inclusivo desde la perspectiva comunitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, (70), 93-110.

Huguet, T. (2009). El trabajo colaborativo entre el profesorado como estrategia para la inclusión. En C. Giné (Coord.), La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado (pp.81-94). Barcelona: ICE, Universitat de Barcelona.

Irazabal, M., Pastor, C. y Molina, M.C. (2016). Family impact of care and respite service: life experiences of mothers of adult children with intellectual disability and mental disorders. Revista de cercetare si interventie sociala, 55, 7-18.

Luque-Parra, D.J. y Luque-Rojas, M.J. (2015). Alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo: aspectos psicopedagógicos en un marco inclusivo. Perspectiva Educacional, 54 (2), 59-73. doi: 10.4151/07189729-Vol.54-Iss.2-Art.333

OECD (2015). Education Policy Outlook 2015: Making reforms happen. París: OECD Publishing. doi: http://dx.doi.org/10.1787/9789264225442-en

Opertti, R. (2009). La Educación Inclusiva, perspectiva internacional y retos de futuro. El largo camino hacia una educación inclusiva. Aportaciones desde la historia de la educación, 117-138.

Programa Marco de la Unión Europea Horizonte 2020, H2020. Recuperado de https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/sites/horizon2020/files/H2020_ES_KI0213413ESN.pdf . doi:10.2777/80075

Rytivaara, A. (2012). Collaborative classroom management in a co-taught primary school classroom. International Journal of Educational Research 53, 182-191. doi: 10.1016/j.ijer.2012.03.008

Sapon-Shevin, M. (2013). La inclusión real: una perspectiva de justicia social. Revista de Investigación en Educación, 3 (11), 71-85.

Soldevilla, J., Llanos, M. N. y Muntaner, J. J. M. (2017). Inclusive practices: the role of the support teacher. Aula abierta, 46, 49-56. doi: https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.49-56

Susinos, T. y Parilla, A. (2008). Dar la voz en la investigación inclusiva. Debates sobre inclusión y exclusión desde un enfoque biográfico-narrativo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 157-171.

Teixidó, J. y Brucart, R. (2009). Perfils professionals emergents a l’escola: una mirada organitzativa. Guix: elements d’acció educativa, (355), 57-64.

UNESCO (2000). Marco de acción de Dakar. Educacion para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. París: UNESCO.

UNESCO Institute for Statistics y UNICEF (2015). Fixing the broken promise of education for all. Finding from the Global Initiative on Out-of-School Children. Montreal: UIS. doi: http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-162-7-en

Downloads

Download data is not yet available.