Evaluation in the Heritage Education. 20 years of research and congresses of ICOM
PDF (Español (España))

How to Cite

Calaf Masachs, R., Gutiérrez Berciano, S., & Suárez Suárez, M. Ángel. (2020). Evaluation in the Heritage Education. 20 years of research and congresses of ICOM. Aula Abierta, 49(1), 55–64. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.55-64

Abstract

The efforts to classify are logical mechanisms to understand reality. In Natural Sciences, a taxon specifies its phylogeny (Kingdom), class, order, family, gender and species. In this way, it is intended to discover patterns for formalization. In Social Sciences, saving the distances, the tendency is similar and it is oriented to discover the sociocultural, political, economic codes… for the formalization of schemes or models. The classification character prevails in both fields. With the intention of claiming the importance of phylogenesis, and recovering this idea of ordering, a bibliographical study of the scientific production of Heritage Education is carried out. A documentary review and analysis of the content of specific Doctoral Theses and Congresses organized by ICOM in the last two decades is carried out. From a descriptive approach, the profile of the evaluations developed (purpose, study sample, methodology and techniques used) issues that specify the panoramic vision of the evaluation in this field of knowledge is identified. The results show how the evaluation has had a secondary role in the field of heritage education until recent times, when it seems that the concern for quality has influenced the growing interest in the evaluation.


Keywords: Heritage Education, Evaluation, Bibliographic review, Documentary analysis, Doctoral Thesis.

https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.55-64
PDF (Español (España))

References

Alarcón, R. (2005). Una lectura desde los estudios de públicos. Museo: Revista de la Asociación Profesional de Museólogos de España, 13, 290-295. Obtenido de: https://docplayer.es/7664855-Una-lectura-desde-los-estudios-de-publicos.html

Alarcón, R. (2007). Sociología y estudios de público en los museos españoles. En Museo: Revista de la Asociación Porfesional de Museologos de España, 12, 233-246. Obtenido de: http://bit.ly/2nZM2nj

Angulo, N. (2009). ¿Qué son los observatorios y cuáles son sus funciones?. En Innovación Educativa, 9 (7), 5-17. Obtenido de: http://bit.ly/2oyo8zE

Asensio, M., y Martín, E. (2015). Evaluación (implicativa) de programas (colaborativos) en el museo (participativo): una reflexión de caso sobre el proyecto Conect@ (pp. 175-197). En S. González (Coord.) Un proyecto de colaboración entre personas con diferentes capacidades para promover la plena accesibilidad a la cultura. Obtenido de: http://bit.ly/2Vfgitx

Asensio, M., Pol, E. y Gomis, M. (2001). Estudios de público, evaluación de exposiciones y programas y diseño de áreas expositivas en el Museu Marítim. Drassana: revista del Museu Marítim, 9, 18-31. Obtenido de: http://bit.ly/2XAyHil

Bitgood, S. (2011). Social Design in Museums: The Psychology of Visitor Studies: Collected Essays. Volume One. Edimburgo: Museums.[re-edición]

Bitgood, S. y Shettel, H. (1996). Determining Museum Effectiveness: Visitor Studies Today. The Journal of Museum Education, 3 (21), 6-10 Obtenido de: https://www.jstor.org/stable/40479068

Cordón, J. A., Vaquero Pulido, J. R., y López, J. (2001). Manual de Investigación Bibliográfica y documental. Teoría y Práctica. Madrid: Pirámide

Cuenca, J.M. (2002). El patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales. Análisis de concepciones, dificultades y obstáculos para su integración en la enseñanza obligatoria. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Huelva.

Cuenca, J.M., Estepa, J. y Martín, M. (2013). ¿Qué visión del patrimonio se transmite en los museos andaluces? Imagen e identidad de Andalucía (pp. 105-128). En J. Estepa (Coord.). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias, 105-128.

Daignault, L. (2011). (Ed.). L’évaluation muséale : savoirs et savoir‐faire. Québec: Presses de l’Université du Québec.

De Miguel, M. (2000). La evaluación de programas sociales: Fundamentos y enfoques teóricos. Revista de Investigación Educativa,18 (2), 289‐317.

De Miguel, M. (2015). Ideología y pedagogía empírica: cuestiones para un debate. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 269‐287.

Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: definición de un modelo integral y diseño de sensibilización. Tesis Inédita. Universidad de Oviedo.

Fontal, O. (2014). La educación patrimonial en España necesidades e ilusiones para la próxima década. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 22, 85, 12-14. Obtenido de: http://bit.ly/2nRYDJx

Fontal, O. (2016a). El patrimonio a través de la educación artística en la etapa de primaria. En Arte, Individuo y Sociedad, 28, 105-120. Obtenido de: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n1.47683

Fontal, O. (2016b). The Spanish Heritage Education Observatory/ El Observatorio de Educación Patrimonial en España, Cultura y Educación. En Cultura y Educación, 28, 254-266, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1110374

Fontal, O. y Marín, S. (2011). Enfoques y modelos de educación patrimonial en programas significativos de OEPE. Educación artística y revista de investigación, 2, 91-96, DOI: https://doi.org/10.7203/eari.2.2508

Fontal, O. e Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33, (1), 15‐32.

Fontal, O.; Rodríguez, M. y Macías, I. (2017). Trayectoria y prospectiva estratégica del Observatorio de Educación Patrimonial en España. En

Fontal, O.; Ibáñez-Etxeberria, A.; Domingo, M. y Marín, S. Comunicaciones del III Congreso Internacional de Educación Patrimonial, 62-71. Obtenido de: http://bit.ly/2oyAt6X

Franco, B. (2010). Advocacy for education in museums. In Journal of Museum Education, 35(3), 229-235. Obtenido de: https://doi.org/10.1080/10598650.2010.11510670

ICOM. (1950). Exchange of colletions and conservation personnel; inventory of scientific instruments; museums and education; problems of professional training. London

ICOM. (1971). The museum in the service of man, today and tomorrow: the museum's educational and cultural role. Paris.

ICOM. (1974). The museum and the modern world. Copenhagen.

ICOM. (2001). Managing Change: museums facing economic and social challenges. Barcelona.

ICOM. (2010). Museums for Social Harmony. Shanghai.

ICOM. (2013). Museums (memory + creativity) = social change. Rio de Janeiro.

ICOM-CECA. (1985). L'éducateur de musée et la recherche. Barcelone. Obtenido de: http://bit.ly/2oH3fT7

ICOM-CECA. (1997). Évaluation de l'éducation muséale et de l'action culturelle - Théorie et pratique. Rio de Janeiro. Obtenido de: http://bit.ly/2oH3fT7

ICOM-CECA. (2006). Penser, Évaluer, Repenser. Rome.

ICOM-CECA. (2011). Old Questions, New Answers: Quality Criteria for Museum Education. Zagreb. Obtenido de: http://bit.ly/2oH3fT7

ICOM-CECA. (2012). Museums and Written Communication: Traditions and Innovation.Yerevan. Obtenido de: http://bit.ly/2oH3fT7

ICOM-CECA. (2013). Museums (memory + creativity) = social change. Rio de Janeiro. Obtenido de: http://bit.ly/2oH3fT7

ICOM‐CEA. (2015). Museum Education and Accessibility: Bridging the Gaps. Washington, D.C. Obtenido de: http://bit.ly/2oH3fT7

Llonch, N. y Santacana, J. (2011). Claves de la museografía didáctica. Lleida: Milenio.

Mark, M.M.; Henry, G. T.; Julnes, G. (2000). Evaluation: An Integrated Framework for Understanding, Guiding, and Improving Policies and

Programs. Jossey-Bass: San Francisco.

McManus, P. (1996). Archaeological displays and the public: museology and interpretation. Institute of Archaeology, University College London: London.

McManus, P. (2016). Archaeological displays and the public: museology and interpretation. Routledge

Martín Cáceres, M. (2012). La Educación y la Comunicación Patrimonial. Una mirada desde el Museo de Huelva. Tesis doctoral inédita. Universidad de Huelva.

O´Neill, M.C. y Dufresne-Tassé, C. [2012]. Best practices in museum education and cultural programmes. Planning, developing and evaluating a programme. ICOM-CECA. Obtenido de: http://bit.ly/2I4FmfB

Pérez Santos, E. (2000). Estudio de visitantes en museos: metodología y aplicaciones. Gijón: Trea

Powell, L. H. (1938). A Study of Seasonal Attendance at a Mid-Western Museum of Science. En Museum News, 16(3), 7-8

Romanello,G. (2012). Merci pour votre collaboration. Quelques réflexions sur les modalités d’approche des publics dans les institutions d’art contemporain. In Marges [En ligne], 15. Obtenido de: https://journals.openedition.org/marges/353

San Fabián, J.L. (2014). Evaluar programas socioeducativos en tiempos de crisis. Un enfoque organizacional. Oviedo: Trabe.

Santacana, J. y Serrat, N. (Coords.). (2005). Museografía Ddiáctica. Barcelona: Ariel

Santos Guerra, M.Á. (2003). Una flecha en la diana: la evaluación como aprendizaje. Madrid: Narcea.

Schoutenn, P. (1988). Psicología I disseny de les exposicions. En ICOM-CECA. La investigación del educador de museos. Conferencia ICOM-CECA. Serie de Investigación Museística, 2. Obtenido de: http://bit.ly/2GEQkYt, 39-42

Screven, C. (1988). Exposicions educatives per a visitants sense guia. En ICOM-CECA. La investigación del educador de museos. Conferencia ICOM-CECA. Serie de Investigación Museística, 2. Obtenido de: http://bit.ly/2GEQkYt, 43-64.

Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. En R. W. Tyler, R. M. Gagne y M. Scriven (eds.). Perspectives of curriculum evaluation, 39-83.

Shettel, H. (1973). Exhibits: Art form or educational medium?. In Museum News, 52, (1), 32–41. Obtenido de: http://bit.ly/2UMxh72

Shettel, H. (2001). Do we know how to define exhibit effectiveness?. In Curator The Museum Journal, 44, 4,327-334. http://bit.ly/2oFRaxu

Screven, C. (1976). Exhibit Evaluation. A Goal‐Referenced Approach. In Curator The Museum Journal, 19, (4), 271-290. Obtenido de: http://bit.ly/2nZNZ37

Screven, C. (1990). Uses of Evaluation Before, During and After Exhibit Design. In ILVS Review 1(2), 36-66. Obtenido de: http://bit.ly/2Ut47Vu

Downloads

Download data is not yet available.