Educational potential of Historical Memory apps. A case study
PDF (Español (España))

How to Cite

Vicent, N., Gillate Aierdi, I., Campos López, T., & Castrillo Casado, J. (2020). Educational potential of Historical Memory apps. A case study. Aula Abierta, 49(1), 35–43. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.35-43

Abstract

In the last decades, processes of “heritagization” of forgotten memories have been developed in several countries, using, among other transmission instruments, the mobile applications developed by different agents. In this paper, framed within a wider research, a case study associated with that processes is carried out. The objective is to qualitatively analyze the characteristics of seven apps, selected in a previous phase because of their educational potential, in order to establish the current trends in the treatment of the topic and to propose possible improvements. The results obtained certify a wide use of testimonies or personal memories in the apps, what helps to work on historical empathy. However, they mostly provide a one-sided account of the conflict involved and do not use deliberative methodologies for the common reconstruction of past facts.


Key words: Heritage Education, Mobile applications, Historical memory, Mobile learning, Social conflicts.

https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.35-43
PDF (Español (España))

References

Acosta, G. y Quintero, V. (2008). Memoria, cultura y patrimonio. En G. Acosta., A. Del Río, y J.M. Valcuende (coords.), La recuperación de la memoria histórica: una perspectiva transversal desde las ciencias sociales (pp. 124-136). Sevilla: Fundación Pública Andaluza Centro de Estudios Andaluces.

Adorno, T. W. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata.

Asensio, M., Castro, Asenjo, E., Pol, E., Rodríguez, J.A., Paredes, P., Cabrera, A., Rodríguez, I. y Villar, C. (2013). Cómo aprender disfrutando de la ‘Cocina Valenciana’: un modelo de evaluación para el diseño de dispositivos de realidad aumentada. En A. Cabrera, I. Rodríguez y C. Villar (Eds.), La cocina valenciana del Museo Nacional de Artes Decorativas. Una relectura a través de la tecnología de Realidad Aumentada (pp. 153- 187). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Asensio, M., Santacana, J. y Pol, E. (2017). APPLE project (APP learning evaluation): Primeros resultados de un estudio hecho en la Ciudadela Ibérica de Calafell. Didácticas Específicas, 17, 8- 38.

Benjamin, W. (2005). El libro de los pasajes. Madrid: Akal.

Bisquerra, R. (2000). Métodos de Investigación educativa. Guía práctica. Barcelona: Ceac.

Cuesta, R. (2009). Memoria, Historia y didáctica crítica. Cuadernos México (Consejería de Educación de la Embajada de España en México), 1, 9-17.

Cuesta, R. (2011). Historia con memoria y didáctica crítica. Conciencia social: Anuario de didáctica de la Geografía, la Historia y las Ciencias Sociales, 15, 15-30.

Cuesta, R. (2014). Genealogía y cambio conceptual. Educación, historia y memoria. Archivos analíticos de políticas educativas, 22(1).

Cuesta, R., Mainer, J., y Mateos, J. (2008). Genealogía, historia del presente y didáctica crítica. En J. Mainer (Coord.). Pensar críticamente la educación escolar. Perspectivas y controversias historiográficas (pp. 51-82). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Cunningham, M. (1999). Saying sorry: The politics of apology. Political Quarterly,70(3), 285-285.

Delgado Algarra, E. (2014). Educación para la ciudadanía en la enseñanza de las Ciencias Sociales y vinculación con las dimensiones de la memoria. Estudio de caso. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.

Delgado Algarra, E., y Estepa, J. (2017). Educación ciudadana y dimensiones de la memoria en la enseñanza de las ciencias sociales: investigación sobre las concepciones del profesorado de educación secundario de Huelva y provincia. Educación XX1, 20(2), 259-278. DOI: 10.5944/educXX1.19041.

Economou, M., y Meintani, E. (2011). Promising beginnings? Evaluating museum mobile phone APPs. En ; L. Ciolfi, K. Scott, S. Barbieri, Eds., Re-thinking technology in museums 2011. Emerging Experiences. Proceedings of the International Conference, (pp. 87-101). Limerick: University of Limerick. www.idc.ul.ie/techmuseums11/paper/paper8.pdf / (02-02- 2019).

Fontal, O. (2016). The Spanish Heritage Education Observatory. Cultura y Educación –Culture and Education, 28(1), 254-266. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/11356405.2015.1110374 (17-01-2019).

Gálvez, S. (2006). El proceso de la recuperación de la ‘memoria histórica’ en España: Una aproximación a los movimientos sociales por la memoria. International Journal of Iberian Studies, 19(1), 25–51. Doi: 10.1386/ijis.19.1.25/1.

Gillate, I., Ibáñez-Etxeberria, A., Molero, B., y Vicent, N. (2016). Visibilizando la historia de las mujeres a través del patrimonio en contextos informales: El Museo de la Minería del País Vasco. En S. Molina, N. Llonch y T. Martínez. Identidad, ciudadanía y patrimonio. Educación histórica para el siglo XXI (pp. 167- 186). Gijón: Trea.

Gillate, I., Vicent, N., Gómez- Redondo, C., y Marín- Cepeda, S. (2017). Características y dimensión educativa en apps de educación patrimonial. Análisis a partir del método OEPE. Revista de Estudios Pedagógicos, 43(4), 115-136. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1793 (26-05-2019).

Gillate, I., Luna, U., Ibáñez-Etxeberria, A. y Castrillo, C. (2019). Historical Memory in Heritage Education Apps. A resource for building social and civic competence. En E. Delgado Algarra y J. M. Cuenca, Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education. Editorial IGI-Global: Pensilvania (EEUU) (en prensa).

Grevtsova, I. (2013). El patrimonio urbano al alcance de la mano: arquitectura, urbanismo y apps. Her&Mus, 13, 33-46.

Gutiérrez, J. L. (2007). La memoria de la Historia española. El re-conocimiento de un viaje de la esperanza a la derrota. En. G. Acosta, A. del Río y J. M. Valcuende, La recuperación de la memoria histórica. Una perspectiva desde las Ciencias Sociales (pp. 33-44). Sevilla: Fundación Centro de Estudios Andaluces/Junta de Andalucía.

Hylén, J. (2012). Turning on Mobile Learning in Europe. París: UNESCO.

Ibáñez-Etxeberria, A. y Kortabitarte, A. (2016). Apps, Redes Sociales y dispositivos móviles en educación patrimonial. http://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/dam/jcr:4cc8d5a2-3084-409e-a134-b46b62f7126e/apps-y-socialmedia-en-educacionpatrimonial.pdf (10-05-2019).

Ibáñez-Etxeberria, A, Kortabitarte, A, De Castro, P. y Gillate, I. (2019). Competencia digital mediante apps de temática patrimonial en el marco DigComp. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del profesorado, 22(1), 13-27.

Kammen, M. (1995). Review of Frames of Remembance: The Dynamic of Collective Memory, by I. Irwin-Zarecka. Hist. Theory, 34(3), 245-261.

Klein, K. (2000). On the emergence of memory in historical discourse. Representations, 69(69), 127-150.

Kortabitarte, A., Gillate, I.; Luna, U. y Ibáñez-Etxeberria, A. (2018). Las aplicaciones móviles como recursos de apoyo en el aula de Ciencias Sociales: estudio exploratorio con el app “Architecture gothique/romane” en Educación Secundaria ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1), 65-79.

http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos (28-01-2019).

Kortabitarte, A., Ibáñez-Etxeberria, A., Luna, U., Vicent, N., Gillate, I., Molero, B. y Kintana, J. (2017). Dimensiones para la evaluación de aprendizajes en APPs sobre patrimonio. Pulso. Revista de educación, 40, 17-33. https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/252 (04-01-2019).

Levy, D. y Szneider, N. (2002). Memory Unbound: The Holocaust and the Formation of Cosmopolitan Memory. European Journal of Social Theory, 5(1), 87–106.https://doi.org/10.1177/1368431002005001002

Llorente, A., Gillate, I, Ibáñez Etxeberria, A. y Vicent, N. (2012). Patrimonio industrial y programas intergeneracionales: el caso del Museum Cementos Rezola. En O. Fontal, P. Ballesteros y M. Domingo (Coord.) I Congreso Internacional de Educación Patrimonial: Estado de la cuestión y perspectivas de futuro. Comunicaciones (pp. 229-237). Madrid: IPCE-OEPE.

Luna, U., Ibáñez-Etxeberria, A., y Rivero, P. (2019). El patrimonio aumentado. 8 apps de Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje del patrimonio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 43-62.

Mainer, J. (2010). Memoria, historia y didáctica crítica. Los deberes de la educación histórica; por una historia con memoria. XV Congreso Colombiano de Historia. Bogota.

Mate, J. (2006). Media ñoche en la historia. Comentarios a las tesis de W. Benjamin “Sobre el concepto de Historia”. Madrid: Trotta.

Olick, J. F y Robbins, J. (1998). Social memory studies: From “Collective Memory” to the Historical Sociology of Mnemonic Practices. Amn Annual Review of Sociology, 24, 105-140.

Rüsen, J. (2013). Forming Historical Consciousness Towards a Humanistic History Didactics. Antíteses 5(10), 519-536.

Seixas, P. (2015). A History/Memory Matrix for History Education. Public History Weekly, 4, 6. https://public-history-weekly.degruyter.com/4-2016-6/a-historymemory-matrix-for-history-education/ (02-05- 2019).

Valcuende, J. M. (2007). Memoria e Historia: individuos y sociedad. En G. Acosta, A. del Rio y J. M. Valcuende. La recuperación de la memoria histórica. Una perspectiva transversal desde las Ciencias Sociales (pp. 19-31). Sevilla: Fundación Centro de Estudios Andaluces y Junta de Andalucía.

Downloads

Download data is not yet available.