Abstract
The Service-Learning practices carried out by the students of the Faculties of Education, suppose a pedagogical approach oriented to training in real contexts and the development of social responsibility. The main purpose of this study is to know the students' perception of the importance of ApS projects and their social responsibility in community tasks, comparing their scores between different university degrees (Infant, Primary and Social) and the University Master's Degree in Secondary Education Teachers, to each sex. For this, a non-experimental ex post facto design is proposed through ad hoc surveys, and a sample of 506 students from different Faculties of Education in Spain, the results showed very satisfactory levels in student perceptions, for both sexes. However, the results determined that the participants of the Master, coming from degrees from different Faculties, obtained lower levels in their scores. These findings highlight that the involvement of students in ApS actions increases their social responsibility, requiring the need to design and implement training plans mainly in the latter type of student body.
References
Asghar, M. & Rowe, N. (2017). Reciprocity and critical reflection as the key to social justice in service learning: A case study. Innovations in Education and Teaching International, 54(2), 117-125. https://doi.org/10.1080/14703297.2016.1273788
Batlle, R. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: PPC. Educar.
Belando-Montoro, M. R. y Temiño, M. A. C. (2020). Currículo a través de la Metodología de Aprendizaje-Servicio: El caso de la Universidad Complutense de Madrid en el Área de Ciencias Sociales y Jurídicas. En E. Sengupta, P. Blessinger y C. Mahoney (Eds.), Sociedad civil y responsabilidad social en la educación superior: perspectivas internacionales sobre el desarrollo del currículo y la enseñanza (pp. 77-91). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S2055-364120200000021007
Celio, C. I., Durlak, J. & Dymnicki, A. (2011). A meta-analysis of the impact of service-learning on students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181. https://doi.org/10.1177/105382591103400205
Chiva-Bartoll, Ó. y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-Servicio universitario. Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Madrid: Octaedro.
Codina, S. y Delgado, C.J. (2006). La revolución contemporánea del saber y la complejidad social. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Comisión Europea (2010). Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida. Dirección General de Educación y Cultura Comisión Europea.
Conway, J. M., Amel, E. L. & Gerwien, D. P. (2009). Teaching and learning in the social context: A meta-analysis of service learning's effects on academic, personal, social, and citizenship outcomes. Teaching of psychology, 36(4), 233-245. https://doi.org/10.1080/00986280903172969
CRUE. (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad Universitaria.
De la Calle, C. y Giménez, P. (2011). Aproximación al concepto de responsabilidad social del universitario. Revista Comunicación y Hombre, 7, 237-247. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2011.7.134.237-247
Deeley, S. (2016). El Aprendizaje-Servicio en la educación superior. Teoría, práctica y perspectiva educativa. Madrid: Narcea.
Feir-Walsh, B. J. & Toothaker, L. E. (1974). An empirical comparison of the ANOVA F-test, normal scores test and Kruskal-Wallis test under violation of assumptions. Educational and Psychological Measurement, 34(4), 789-799. https://doi.org/10.1177/001316447403400406
Freire, P. (1983). La educación como práctica de la libertad. España: Siglo XXI.
Fullerton, A., Reitenauer, V. L. & Kerrigan, S. M. (2015). A grateful recollecting: A qualitative study of the long-term impact of service-learning on graduates. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 19(2), 65-92.
Gámez, F. D. G., Fernández, M. J. M. y Gil, M. G. (2020). El Aprendizaje y Servicio como estrategia formativa en la Universidad: Estudio cuantitativo de las percepciones del alumnado. Teoría y práctica del Aprendizaje-Servicio en la Universidad, 6, 225-241.
Gil, J., Chiva, Ó. y Martí, M. (2013). La adquisición de la competencia social y ciudadana en la universidad mediante el Aprendizaje-Servicio: un estudio cuantitativo y cualitativo en el ámbito de la Educación Física. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 89-108. https://repositorio.uam.es/handle/10486/660359
Gregorova, A. B. & Heinzova, Z. (2019). Specifics of Measuring Social and Personal Responsibility of University Students After Completion of a Service-Learning Course in Slovak Conditions. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 23(3), 104-123.
Hervás, M.; Fernández, F. D.; Arco, J. L. y Miñaca, M. I. (2017). Efectos de un programa de Aprendizaje- Servicio en el alumnado universitario. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), pp. 126-146. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.41.16049
Holland, B. A. (2016). Factors and strategies that influence faculty involvement in public service. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 20(1), 63-71.
http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.231401
Hu, L-T. & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
Lazo, C. y González, P. (2012). El aprendizaje-servicio, una herramienta para el desarrollo profesional de la responsabilidad social del periodista. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 577-588. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40937
Manzano, V. (2012). La Universidad Comprometida. Barcelona: Hipatia.
Martínez-Usarralde, M. J.; Zayas, B. y Sahuquillo, P. M. (2016). Aps y ciudadanía comprometida: aproximación descriptiva-exploratoria a un caso. Opción, 32(8), pp. 187-208. http://mobiroderic.uv.es/handle/10550/55890
Mayor, D. (2020). Aprendizaje-Servicio como Estrategia Metodológica para Impulsar Procesos de Educación Expandida. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(1), pp. 47-74. http://dx.doi.org/10.447/remie.2020.4562
Mayor, D. (2019). El Aprendizaje-Servicio como eje articulador de procesos de desarrollo personal-estudiantil y social en el estudiantado universitario. Perfiles Educativos, 4(124), pp. 124-140. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.166.58835
Mayor, D. y Rodríguez, D. (2016). Aprendizaje-servicio y práctica docente: una relación para el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 535-552. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.231401
Ministerio de Educación (2010). Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Gobierno de España.
Naval, C., García, R., Puig, J. y Anxo, M. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 11, 77-91. https://www.unav.edu/documents/29007/8315083/formacion_eticocivica.pdf
O´Dwyer, L. y Bernauer, J. (2014). Quantitative research for the qualitative researcher. California: Sage.
OCDE (2003). Definición y Selección de Competencias fundamentales. Resumen ejecutivo.
Pérez, N. R., Cleveland, M. R., Lleras, S. A., Cortés, N. y Cortés, E. (2019). Educación ambiental mediante la metodología aprendizaje–servicio: percepción de adquisición de competencias e impacto en la comunidad. Universidad y Sociedad, 11(4), pp. 154-162. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Pillay, M. & Ramkissoon, I. (2020). Civic Responsibility and Global Health Care: Audiology Service Learning in Africa. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups, 5(4), 1075-1084. https://doi.org/10.1044/2020_PERSP-19-00161
Ramos, J. M. G., De la Calle Maldonado, C., Martínez, M. C. V. y De Dios Alija, T. (2016). Hacia la validación del constructo" responsabilidad social del estudiante universitario"(RSEU). Bordón. Revista de pedagogía, 68(3), 41-58. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68303
Rubio, L. y Escofet, A. (coord.). (2017). Aprendizaje-Servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad. Barcelona: Octaedro.
Ruiz-Corbella, M. y García-Gutiérrez, J. (2019). Aprendizaje-Servicio. Los retos de la evaluación. Madrid: Narcea.
Scales, P. C., Blyth, D. A., Berkas, T. H. & Kielsmeier, J. C. (2000). The effects of service-learning on middle school students’ social responsibility and academic success. The Journal of Early Adolescence, 20(3), 332-358. https://doi.org/10.1177/0272431600020003004
Srivastava, A. B. L. (1959). Effect of non-normality on the power of the analysis of variance test. Biometrika, 46(1/2), 114-122. https://doi.org/10.2307/2332813
Tapia, M. N. e Ierullo, M. (2019). La evaluación de los procesos de institucionalización del Aprendizaje-Servicio. En M. Ruíz-Corbella y J. García-Gutiérrez (Eds.), Aprendizaje-Servicio. Los retos de la evaluación (pp. 169-188). Madrid: Narcea.
UNESCO. (2009). Conferencia Mundial sobre Educación Superior-2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo.
Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 112(5), 105-117. http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n12/v5n12a6.pdf
Yorio, P. L. & Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11(1), 9-27. https://doi.org/10.5465/amle.2010.0072
Zayas, B. y Martínez-Usarralde, M. J. (2017). Actitudes del alumnado universitario ante la comunidad: Conciencia de ciudadanía y ApS. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 3, 55-65. https://doi.org/10.1344/RIDAS2017.3.5
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Aula Abierta