Abstract
This article develops the analysis of a block of questions posed to 2124 students in 5th and 6th grades of Primary School in which they were asked what they had learned after reading some of the books most read by boys and girls aged between 10 and 13 years in the report Reading Habits and Book Buying in 2018. The aim of this analysis was to test two hypotheses: that boys and girls are indeed influenced by YJL and that they construct various stereotypes, including gender stereotypes, from their reading, and that there are differences with regard to the learning that boys and girls extract from their reading. As the data collected show, there are indeed differences in the appreciations that boys and girls make of the readings which also leads to the conclusion that certain stereotypes are therefore generated, which are detailed here.
References
Alvariñas, M.; Fernández, M.A.; López, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de Investigación en Educación, 6, 113-122. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/4).106.08
Ashby, M. S., & Wittmaier, B. C. (1978). Attitude changes in children after exposure to stories about women in traditional or nontraditional occupations. Journal of Educational Psychology, 70, 945-949 https://doi.org/10.1037/0022-0663.70.6.945
Bussey, K. & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and
differentiation. Psychological Review 106, 676-713. https://doi.org/10.1037/0033-295x.106.4.676
Cherland, M. (2008). Harry's girls: Harry Potter and the discourse of gender. Journal of Adolescent and Adult Literacy 52.4, 273-282. https://doi.org/10.1598/jaal.52.4.1
Colás, B. P., y Villaciervos, M. P. (2007). La interiorización de los estereotipos
de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa. 25(1),
-58.
Colomer, Teresa y Isabel Olid. (2009). Princesas con tatuaje: las nuevas caras del sexismo en la ficción juvenil. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 51, 55-67. https://doi.org/10.5209/dida.54082
Connor, J. M., & Serbin, L. A. (1978). Children’s responses to stories with male and female characters. Sex Roles, 4, 637-645. https://doi.org/10.1007/bf00287329
Delval, J. (2006). El desarrollo humano. Siglo XXI
Fanjul, C. y Mendoza, M. F. (2009) Harry Potter y la cascada de sentidos. [Tesis Doctoral]. Universidad Nacional de la Plata. Facultad de Periodismo y Comunicación Social.
Federación de Gremio de Editores de España. (2019). Hábitos de lectura y compra de libros en España. 2018. Ministerio de Cultura. Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas.
Federación de Gremio de Editores de España. (2020). Hábitos de lectura y compra de libros en España. 2019. Ministerio de Cultura. Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas.
Fisas, V. (ed.) (1998). El Sexo de la Violencia, Género y Cultura de la Violencia. Icaria.
Fonseca, C. (2005). Reflexionando sobre la construcción de la masculinidad
en el Occidente desde una postura crítica, Bajo el volcán, 5(9), 135-155.
Freixas, A. (2000). Entre el mandato y el deseo: el proceso de adquisición de la identidad
sexual y de género. En C. Flecha y M. Núñez (Eds.) La Educación de las Mujeres: Nuevas perspectivas, Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla, pp. 23-32.
Fuertes, A.; Martínez, J.L. y Hernández, A. (2001). Relaciones de amistad y competencia en las relaciones con los iguales en la adolescencia, Revista de Psicología General y Aplicada, 54(3), 531-546. https://doi.org/10.1174/021347499760259976
González, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, 12, 79-88. https://doi.org/10.3916/c12-1999-12
González, T. (2016). Los libros infantiles como modelos de aprendizaje. La transmisión de roles de género. Formazione and Insegnamento XIV(2), 57-67.
Heilman, E.E & Donaldon, T. (2009). From Sexist to (sort-of) Feminist. Representations of Gender in the Harry Potter series. Critical Perspectives on Harry Potter, 2 edition. Ed. Elisabeth E. Heilman. Routledge, pp. 139-161.
Hunt, S. (2015). Representations of gender and agency in the Harry Potter series.
In Baker, Paul and McEnery, Tony (ed.). Corpora and Discourse Studies: Integrating Discourse and Corpora. Palgrave Advances in Language and Linguistics Series, pp. 266-284.
Huston, A.C. (1983). Sex Typing en P.H. Mussen (ed.). Handbook of child psychology, vol. IV. Wiley.
Hyde, J.S. & Linn, M.C. (1986). The psychology of gender: Advances through meta-analysis. Johns Hopkins University Press.
Lanza, D., Moreno, G., De Diego, A., Ruz, C. y Moreno, A (2012). Concepciones acerca de la amistad: un estudio exploratorio con niños españoles e inmigrantes afincados en la Comunidad de Madrid. International Journal of Developmental and Educational Psychology 249. INFAD Revista de Psicología, 1(2), 293-302. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.217
McArthur, L. Z., & Eisen, S. V. (1976). Achievements of male and female storybook characters as determinants of achievement behavior by boys and girls. Journal of Personality and Social Psychology, 33, 467-473. https://doi.org/10.1037/0022-3514.33.4.467
Maccoby, E. E., & Jacklin, C.N. (1974). The psychology of sex differences. Standford University Press.
Menéndez, M.I y Fernández, M. (2015). Sobre género y géneros: una lectura feminista de los Juegos del Hambre. Dossier Feministes, 20, 173-188.
Money, J. & Ehrhardt, A. (1972). Man and woman, boy and girl, the differentitation and dimorphism of gender identity form conception to madurity. Johns Hopkins University Press.
Parham, F. (2013). Gender Representation in Children's EFL Textbooks. Theory and Practice in Language Studies, 3 (9) ,1674-1679. http://doi.org/10.4304/tpls.3.9.1674-1679
Quesada, J. (2014). Estereotipos de Género y usos de la Lengua. Un Estudio Descriptivo en las Aulas y Propuestas de Intervención Didáctica. [Tesis doctoral]. Facultad de Derecho. Universidad de Murcia.
Recio, C. y López, M. (2008). Masculinidad y feminidad: división errónea de
la persona: aportaciones desde la Didáctica de la Lengua, Didáctica
(Lengua y Literatura), 20, 247-282. https://doi.org/10.5209/dida.57128
Scott, K. P., & Feldman-Summers, S. (1979). Children’s reactions to textbook stories in which females are portrayed in traditionally male roles. Journal of Educational Psychology, 71, 396-402. https://doi.org/10.1037/0022-0663.71.3.396
Subirats, M. (1994). Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Educación, 6, 49-78. https://doi.org/10.35362/rie601207
Sureda, I., García-Bacete, F.J. y Monjas, M. I. (2009). Razones de niños y niñas de diex y once años para preferir o rechazar a sus iguales. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(2), 305-321.
Torío, S., Fernández, M.C., Inda, M.M. (2016). Evaluación de un programa experiencial de educación parental: la perspectiva de los educadores como agentes de cambio. Aula Abierta, 44, 31-37. http://dx.doi.org/10.1016/j.aula.2015.05.001
Unger, R.K. (1979). Toward a redifinition of sex and gender. American Psycologist, 34, 1085-1094.
Vasta, R.; Haith, M. y Miller, S. (1996). Psicología infantil. Ariel
Zosuls, K.M; Martin, C.L and Fabes, R.A. (2011). Gender Development Research in Sex Roles: Historical Trends and Future Directions. Sex Roles, 64, 826-842. http://doi.org/10.1007/s11199-010-9902-3
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Aula Abierta