Abstract
This research seeks to understand the conceptions of democracy in teacher education in Spain. For this, a phenomenographic study is developed with 58 teachers selected based on the educational level they teach and the ownership of the school. The results indicate the existence of three categories of conceptions about what democracy in education is: i) that which refers to the participation of agents in the school and its functioning, ii) that which considers it as the sense of belonging and emancipation of the protagonists of the educational process and, iii) that which understands it as a social responsibility of the school and its protagonists. Knowing the teaching conceptions about democracy in education helps to advance towards an education in democracy in which democratic values are taught and everyone has the opportunity to live together and participate in decision-making processes.References
Åkerlind, G. (2018). ¿Qué futuro tiene la investigación fenomenográfica? Revista Escandinava de Investigación Educativa, 62(6), 949-958.
Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
Belavi, G., Flores, C., Guiral, C. y Türk, Y. (2021). La democracia en los centros educativos españoles: Concepciones dedocentes y estudiantes. Revista Fuentes, 23, 244-253. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15375
Burke, J. y Whitty, G. (2018). Equity issues in teaching and teacher education. Peabody Journal of Education, 93(3), 272-284. https://doi.org/10.1080/0161956X.2018.1449800
Carr, P., Thésée, G., Zyngier, D. y Porfilio, B. (2018). Democracy, political literacy and transformative education. Universidad de Québec. https://doi.org/10.1163/9789463512305
Cabral, C. (2020). Las pasiones en política. Revista Ciencias y Humanidades, 11(11), 221-249.
Castañeda, M. y Fernández, A. (2016). Representaciones sociales sobre participación democrática en estudiantes de formación inicial del profesorado a partir de sus experiencias en el movimiento estudiantil. Fronteras, 3(1), 35-53.
Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2000). Phenomenographic research method. Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 6(62), 77-102.
Davies, P. (1999). What is evidence-based education? British Journal of Educational Studies, 47(2), 108-121. https://doi.org/10.1111/1467-8527.00106
Domínguez, J. (2010). Democracia, educación y escuela. Foro Social de Madrid.
Ginocchio, L., Frisancho, S. y La Rosa, M. (2015). Concepciones y creencias docentes sobre la democracia en el colegio. Revista Peruana de Investigación Educativa, 7, 5-29. https://doi.org/10.34236/rpie.v7i7.48
Grau, R., García, L. y López, R. (2019). Percepciones sobre la escuela democrática en Argentina y España. Educacão e Pesquisa, 25, 1-19. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945188681
Guiral, C. y Ortega, A. (2021). Educación a través de la democracia. Revista Educación, Política y Sociedad, 6(2), 209-227.
Llorent, V. y Cobano-Delgado, P. V. (2018). Reformas en la legislación educativa española durante el actual período democrático. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(125), 1-23. https://doi.org/10.14507/epaa.26.2855
Mathé, N. (2019). Students’ perceptions of democracy, politics, and citizenship preparation and implications for social studies education. Nordic Journal of Comparative and International Education, 3(1), 105-115. https://doi.org/10.7577/njcie.3355
Marton, F. (1986). Phenomenography: A research approach to investigating differnt understandigns of reality. En R. R. Sherman y R. B. Webb (Eds.), Qualitative research in education (pp. 140-160). Routledge.
Moliner, O., Moliner Miravet, L. y Sanahuja Ribés, A. (2018). Percepciones sobre el concepto y la gestión de la diversidad en un centro en proceso de democratización escolar. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 455-469. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.293191
Ornelas, C. (2019). La contienda por la educación: Globalización, neocorporativismo y democracia. Fondo de Cultura Económica
Osoro, J. y Castro, A. (2017). Educación y democracia: La escuela como "espacio" de participación. Revista Ibero Americana de Educaçao, 75(2), 89-108. https://doi.org/10.35362/rie7522635
Pozo, J. (2006). La cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento. En J. Pozo, N. Scheuer, M. P. Pérez Echevarría, M. Mateos, E. Martín y M. De la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje (pp. 29-53). Graó.
Pramling S. y Pramling, N. (2016). Variation theory of learning and developmental pedagogy. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(3), 286-295. https://doi.org/10.1080/00313831.2015.1120232
Prieto, M. y Villamor, P. (2018). El impacto de una reforma. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(63), 1-33. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3255
Quaranta, M. (2020). What makes up democracy? Acta Política, 55(4), 515-537. https://doi.org/10.1057/s41269-019-00129-4
Ramírez, L., Sanabria, J. A., Zavala, J. J. A. e Ysea, F. C. (2019). Educación para la ciudadanía y la democracia. Iustitia Socialis, 4(6), 71-89.
Robinson, M. y Mogliacci, R. (2019). Conceptions and models of teacher education. Oxford Research Encyclopedia of Education.
Ross, D. y Yeager, E. (1999). What does democracy mean to prospective elementary teachers? Journal of Teacher Education, 50(4), 255-266.
Sant, E. (2019). Democratic education: A theoretical review (2006–2017). Review of Educational Research, 89(5), 655-696. https://doi.org/10.3102/0034654319862493
Simó-Gil N., Tort-Bardolet A., Barniol M. y Pietx T. (2018). Learning democracy in a new secondary school. Power and Education 10(2), 166-180. https://doi.org/10.1177/1757743818756912
Tight, M. (2016). Phenomenography: The development and application of an innovative research design in higher education research. International Journal of Social Research Methodology, 19(3), 319-338. https://doi.org/10.1080/13645579.2015.1010284
Trigwell, K. (2000). A phenomenographic interview on phenomenography. Phenomenography, 1, 62-82.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Aula Abierta