Analysis of the face-to-face and online application of dialogic reading for people with intellectual disabilities and recommendations for its implementation
PDF (Español (España))

Keywords

Spoken language
reading
intellectual disability
speech therapy
distance learning Lenguaje hablado
lectura
discapacidad intelectual
logopedia
enseñanza a distancia

How to Cite

Ayuso Lanchares, A., & Santiago Pardo, R. B. (2022). Analysis of the face-to-face and online application of dialogic reading for people with intellectual disabilities and recommendations for its implementation. Aula Abierta, 51(4), 375–383. https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.375-383

Abstract

The COVID-19 crisis has led to an increase in the use of videoconferencing for educational inclusion. One of the practices to be carried out with people with intellectual disabilities through videoconferencing is dialogic reading, characterised by simultaneous reading aloud and group reading using interactive techniques. The aim of this study is to analyse the process of applying dialogic reading with people with mild intellectual disabilities (MID) in two modalities: face-to-face and virtual. A case study is used with a mixed methodology, with the participation of 10 adults with MID, carrying out 5 face-to-face and 5 online dialogic reading sessions. Video recordings of sessions, Mean Sentence Length (MSL), percentage of communicative interaction and an ad hoc Likert questionnaire, filled in at the end of both face-to-face and online dialogic reading, were used. The results indicate that both modalities are satisfactory, but it should be noted that in the face-to-face sessions the following are greater: the self-perception of improvement, the amount of personal opinions expressed and the initiative of the participants; in the virtual sessions the MSL and the percentage of communicative interaction of the speech therapist are greater. Finally, recommendations are made for online dialogic reading sessions with adults with MID.

https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.375-383
PDF (Español (España))

References

Acosta-Rodríguez, V. M. (2012). La intervención logopédica en los trastornos específicos del lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 32(2), 67-74. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2012.03.003

Almazán-Gómez, A. (2020). Covid-19: ¿punto sin retorno de la digitalización de la educación? Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS). 9(3e), 1-4.

Álvarez, C., González. L. y Larrinaga, A. (2013) Aprendizaje dialógico: una apuesta de centro educativo para la inclusión. Tabanque: revista pedagógica, 26, 209-224.

Asociación Americana de Psiquiatría (2014). Manual de Diagnóstico y Estadístico de Trastornos Mentales, 5ª edición. DSM-5. Editorial Panamericana

Baixauli-Fortea, I., Gómez-García, S., Andrés-Sebastiá, M. P. & Berenguer-Forner, C. (2019). Una propuesta de intervención para niños con trastorno del espectro autista a través de la lectura dialógica y la realidad aumentada. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, (56), 135-150.

Barr, O., McConkey, R. & McConaghie, J. (2003). Views of people with learning difficulties about current and future accommodation: the use of focus groups to promote discussion. Disability & Society, 18(5), 577-597. https://doi.org/10.1080/0968759032000097834

Bonilla-del-Río, M., & Calero, M. L. S. (2022). Inclusión educativa en tiempos de COVID-19: Uso de redes sociales en personas con discapacidad intelectual. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 141-161. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30875

Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294

Bosch, M., & Fernández-Llebrez, C. (2014). Las pautas de lectura fácil como metodología de aproximación al trabajo en el aula. Revista síndrome de Down, 31, 155-162.

Cabero-Almenara, J. y Valencia-Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146

Cangi, M. E. & Toğram, B. (2020). Stuttering therapy through telepractice in Turkey: A mixed method study. Journal of fluency disorders, 66, 105793. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2020.105793

Cherny, L. (1999). Conversation and Community. Chat in a Virtual World. CSLI Publications,

Courtenay, K. & Perera, B. (2020). COVID-19 and people with intellectual disability: impacts of a pandemic. Irish Journal of Psychological Medicine, 37(3), 231-236. https://doi.org/10.1017/ipm.2020.45

De Souza-Guevara, V. L., Rodrigues-Queiroz, L., & Pfeiffer-Flores, E. (2017). Lectura dialógica adaptada para un niño con trastorno del espectro autista: una investigación preliminar. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 17(1), 87-99. http://dx.doi.org/10.5935/cadernosdisturbios.v17n1p87-99

Delgado-Vázquez, Á., Vázquez-Cano, E., Belando-Montoro, M. R., & López-Meneses, E. (2019). Análisis bibliométrico del impacto de la investigación educativa en diversidad funcional y competencia digital: Web of Science y Scopus. Aula abierta, 48(2), 147-156. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.147-156

Desbrow, J. M., Criado, M. A. y García, A. H. (2020). Autopercepción de la experiencia de aprendizaje en el entorno virtual en jóvenes universitarios con discapacidad intelectual. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(Especial), 140-156.

Felgueras-Custodio, N., Moreno-Rodríguez, R. y López-Bastías, J. L. (2020). Investigación en formación universitaria y habilidades socioemocionales dirigida a estudiantes con discapacidad intelectual. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 7(1), 48-58. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.1.5791

Gómez, M., Ávila, V., Fajardo, I., Tavares, G., Hernández, A. y Ferrer, A. (2012). Desarrollo de materiales didácticos adaptados en “lectura fácil” dirigidos a estudiantes de Programas de Cualificación Profesional Inicial mediante el uso de la plataforma Moodle. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 43, 241.

Guerschberg, K. & Rubinowicz, G. (2021). Colaboración ubicua en un centro de día para personas con discapacidad intelectual en contexto de covid19. Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, 5(1), 276-286.

Gutiérrez-Fresneda, R. (2018). Efectos de la lectura compartida y la conciencia fonológica para una mejora en el aprendizaje lector. Revista Complutense de Educación, 29(2), 441-454 http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52790

Hernández Sánchez, A. M. & Ortega Carrillo, J. A. (2016). Percepción de bienestar en experiencias inclusivas de blended learning. Educatio Siglo XXI, 34(2 Julio), 63-82. https://doi.org/10.6018/j/263811

Igualada, A. (2020a, mayo 14). Telepráctica en logopedia: ¿una reacción al Covid-19? Salud con Ciencia. Blog de los Estudios de Ciencias de la Salud de la UOC. https://cienciasdelasalud.blogs.uoc.edu/telepractica-en-logopedia-reaccioncovid19-teleintervencion/

Igualada, A. (2020b). Qué evidencias hay sobre la tele-práctica en el campo de la logopedia. [Webinar]. Universitat Oberta de Catalunya. https://www.youtube.com/watch?v=UTTsyf-jVt8&t=3s

Kaehne, A. & O'Connell, C. (2010). Focus groups with people with learning disabilities. Journal of intellectual disabilities, 14(2), 133-145. https://doi.org/10.1177/1744629510381939

Lin, F. C., Chien, H. Y., Chen, S. H., Kao, Y. C., Cheng, P. W., & Wang, C. T. (2020). Voice therapy for benign voice disorders in the elderly: A randomized controlled trial comparing telepractice and conventional face-to-face therapy. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 63(7), 2132-2140. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00364

Palomares-Ruíz, A., y Domínguez-Rodríguez, F. J. (2019). Tertulias dialógicas literarias como actuación educativa de éxito para mejorar la competencia lingüística. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 5(3), 38-53. https://doi.org/10.17561/riai.v5.n3.4

Pedraza-Medina, H. y Acle-Tomasini, G. (2009). Formas de interacción y diálogo maestro-alumno con discapacidad intelectual en clases de español. Revista mexicana de investigación educativa, 14(41), 431-449.

Pedro-Viejo, A. B. (2020). La educación especial en tiempos de la COVID-19. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (382), 19-24.

Pérez, J. M. y López, L. (2015) La lectura fácil: una apuesta de valor para las organizaciones. Revista Española de Discapacidad, 3(1): 187-192. http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.03.01.10

Plena Inclusión España. (2018). Guía de evaluación de la accesibilidad cognitiva de entornos. Plena Inclusión España

Rice, M., Smolik, F., Perpich, D., Thompson, T., Rytting, N. y Blosson, M. (2010). Mean Length of Utterance Levels in 6 - month intervals for children 3 to 9 years with and without Language Impairment. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 35, 333-349. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2009/08-0183)

Saez-Benito, J. A., Traver, J. A. y Martí, J. E. (2007). Tertulias contra la exclusión. Cuadernos de Pedagogía, 365, 18-23.

Schreier, M. & Odağ, Ö. (2020). Mixed methods. En Handbuch qualitative Forschung in der Psychologie (pp. 159-184). Springer, Wiesbaden.

Segovia, C. (2007). Accesibilidad e Internet... para que todas las personas con distintas capacidades y recursos puedan acceder a Internet. Madrid: SIDAR. Recuperado de: http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO19018/accesibilidadeinternet.pdf

Terband, H., Coppens‐Hofman, M. C., Reffeltrath, M. & Maassen, B. A. (2018). Effectiveness of speech therapy in adults with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(2), 236-248. https://doi.org/10.1111/jar.12384

Thomas, G. (2021). How to do your case study. Sage.

Urios, C. M., Tornero, J. L. & Abellán, J. (2020). Programa de aprendizaje virtual de danza española dirigido a alumnado con discapacidad Intelectual. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (15), 64-76. http://dx.doi.org/10.33776/remo.v0i15.4902

Valls, R., Soler Gallart, M. y Flecha, R. (2008). Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 46, 71-87.

Verdugo, M. A. y Gutiérrez, B. (2013): Discapacidad intelectual: Adaptación social y problemas de comportamiento. Pirámide.

Wittchen, H. U., Jacobi, F., Rehm, J., Gustavsson, A., Svensson, M., Jönsson, B., ... & Steinhausen, H. C. (2011). The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. European neuropsychopharmacology, 21(9), 655-679. https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2011.07.018

World Health Organization. (1996). ICD-10 Guide For Mental Retardation. World Health Organization.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.