Satisfaction of rural teachers of Granada (Spain) regarding their professional development
PDF (Español (España))

Keywords

Escuela Primaria
satisfacción en el trabajo
docente
encuesta
desarrollo de la carrera surveys
job satisfaction
teachers
primary schools
career development

How to Cite

Raso Sánchez, F., & ARANDA, D. (2022). Satisfaction of rural teachers of Granada (Spain) regarding their professional development. Aula Abierta, 51(3), 275–284. https://doi.org/10.17811/rifie.51.3.2022.275-284

Abstract

The importance recently acquired by satisfaction studies in pedagogical institutions has caused scientific interest for the welfare of the members of the educational community to increase considerably, given the relationship of this variable, not only to labor productivity, but to the quality of personal life, something especially necessary in today's times. In this regard, we present the following study, funded by the Ministry of Science and Innovation of Spain, whose main objective is to know the satisfaction of teachers in rural schools in the province of Granada in relation to their self-realization and degree of professional development, for which a descriptive and non-experimental research, focused on the implementation of the survey technique on a sample of 221 teachers in Grenadian rural public schools (CPR) was designed, which revealed, among other findings, that these professionals are highly pleased with the achievements in their work, being especially remarkable in this line, both the support granted by their respective centers and the freedom and autonomy they usually enjoy for the exercise of their work.

https://doi.org/10.17811/rifie.51.3.2022.275-284
PDF (Español (España))

References

Álvarez, J., Chaparro, E.M. y Reyes, D.E. (2015). Estudio de la Satisfacción de los Estudiantes con los Servicios Educativos Brindados por Instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca. REICE: Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13 (2), 5 – 26. https://doi.org/10.15366/reice.

Anaya, D. y López, E. (2015). Satisfacción Laboral del Profesorado de Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33 (2), 435 - 452. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.202841.

Badia, M.M. y Garcés, V. (2017). Las Conductas Disruptivas en la Escuela Rural. Papeles Salmantinos de Educación, 21, 11 – 33. https://doi.org/10.36576/summa.47467.

Badilla, M.G. y Parra, E. (2014). E – Mentoring: The Effects on Pedagogical Training of Rural Teachers with Complex Geographical Accesses. Computers In Human Behavior, 30 (1), 629 – 636. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.042.

Ballester, L., Nadal, A. y Amer, J.A. (2017). Métodos y Técnicas de Investigación Educativa. Palma de Mallorca: Universidad de las Islas Baleares.

Boix, R. y Buscá, L. (2020). Competencias del Profesorado de la Escuela Rural Catalana Para Abordar la Dimensión Territorial en el Aula Multigrado. REICE: Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18 (2), 115 - 133. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.007.

Boix, R. y Domingo, L. (2018). La Escuela Rural: Una Mirada Intercontinental. Aula de Innovación Educativa, 270, 14 – 17.

Brumat, M.R. y Coca, C.B. (2015). Prácticas Docentes en Contextos de Ruralidad: Un Estudio en Escuelas Rurales del Norte de Córdoba. Educación, Formación e Investigación, 1 (2), 1 – 16. http://doi.org/11086.1/1111.

Bustos, A. (2014). La Escuela Rural. Granada: Octaedro.

Cantón, I. y Téllez, S. (2017). La Satisfacción en el Desempeño Profesional de los Docentes de Educación Infantil y Primaria: Un Estudio de Caso. PROFESORADO: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21 (1), 279 - 292. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10056.

Corchón, E. (2005). La Escuela en el Medio Rural: Modelos Organizativos. Barcelona: DaVinci Continental.

Corchón, E., Raso, F. e Hinojo, M.A. (2013). Análisis Histórico-Legislativo de la Organización de la Escuela Rural Española

en el Período (1857 – 2012). Enseñanza & Teaching, 31 (3), 147- 179. https://doi.org/10.14201

Curci, R. (2014). Satisfacción de los Estudiantes Respecto a las Acciones Formativas E – Learning en el Ámbito Universitario. PÍXEL – BIT: Revista de Medios y Educación, 44 (1), 215 – 229. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.15.

De La Orden, A. y Jornet, J.M. (2012). La Utilidad de las Evaluaciones de Sistemas Educativos: El Valor de la Consideración del Contexto. BORDÓN: Revista de Pedagogía, 64 (2), 69 – 88. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/21988.

De Pablos, J.M., Bravo, P.S. y González, M.T. (2011). Bienestar Docente e Innovación con Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista de Investigación Educativa, 29 (1), 59 – 81. https://doi.org/10.6018/rie.

Dris, Y. (2012). Satisfacción del Alumnado de la Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla de la Universidad de Granada. Proyecto de Tesis Doctoral: Universidad de Granada.

Fowles, J. et al. (2014). Public Employee Quality in a Geographic Context: A Study of Rural Teachers. The American Review of Public Administration, 44 (5), 503 – 521. https://doi.org/10.1177/0275074012474714.

Hernández, L. et al. (2018). Rendimiento, Motivación y Satisfacción Académica: ¿Una Relación de Tres?. REIDOCREA: Revista de Investigación y Docencia Creativa, 7, 92 – 97. https://doi.org/10.30827/digibug.49829.

Autores (XXX). -

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (IECA) (2020). Padrón Municipal de Habitantes: Cifras Oficiales de Población Municipal. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/padron/avance/index.htm.

Jiménez, J. (2018). Sin Fronteras en la Pequeña Escuela Rural. Cuadernos de Pedagogía, 492, 10 – 11.

Martínez, R., Granero, A. y Gómez, M. (2020). La Satisfacción de las Necesidades Psicológicas Básicas en las Clases de Educación Física y su Relación con la Satisfacción con la Vida en los Adolescentes. Revista Complutense de Educación, 31 (1), 45 – 54. https://doi.org/10.5209/rced.61750.

Mayoral, D. et al. (2018). Liderazgo en la Escuela Rural: Estudios de Casos. RISE, 7 (1), 49 – 70. https://doi.org/10.17583/rise.2018.2637.

Morales, N. (2017). The Spanish Rural School From the New Rural Paradigm: Evolution and Challenges for the Future. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8 (2), 412 – 438. https://doi.org/10.21501/22161201.2090.

Muñoz, E.M., Fernández, A. y Jacott, L. (2018). Bienestar Subjetivo y Satisfacción Vital del Profesorado. REICE: Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16 (1), 105 - 117. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.007.

Ramírez, A. (2015). Assessment of the Rural Teacher’s Profile from the Perspective of the Training Process and the Educational Practice. EDUCARE, 19 (3), 1 – 26. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.9.

Raso, F. (2012). La Escuela Rural Andaluza y su Profesorado Ante las Tecnologías de la Información y la Comunicación (T.I.C.). Universidad de Granada.

Raso, F., Marín, J.A. y Rodríguez, A.M. (2017a). Análisis de la Satisfacción del Profesorado de la Escuela Rural en la Provincia

de Granada (España) Respecto a su Relación Personal y Profesional con la Comunidad Educativa. European Scientific Journal,

(4), 27 – 50. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n4p27.

Raso, F., Sola, T. e Hinojo, F.J. (2017b). Satisfacción del Profesorado de la Escuela Rural en la Provincia de Granada (España)

Respecto a la Organización Escolar. BORDÓN, 69 (2), 79 – 96. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.41372.

Sáez, J.M. (2017). Investigación Educativa: Fundamentos Teóricos, Procesos y Elementos Prácticos. Madrid: U.N.E.D.

Tomazzoli, E. (2018). Escuela Rural y Comunidad: La Innovación que Hemos Ignorado. Aula de Innovación Educativa, 270, 29 – 32.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.