How do Catalan rural schools position themselves in relation to the territorial dimension? A look from their school projects
PDF (Español (España))

Keywords

territorial dimension
rural school
social capital
rural development
cross-sectional study dimensión territorial
escuela rural
capital social
desarrollo rural
estudio transversal

How to Cite

Carrete-Marín, N., & Buscà, F. (2022). How do Catalan rural schools position themselves in relation to the territorial dimension? A look from their school projects. Aula Abierta, 51(4), 367–374. https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.367-374

Abstract

The rural school of the 21st century must adopt a fundamental role as a driving force in local development and as a generator of social capital and, therefore, school projects must include the territorial dimension, working together with the community and local agents, in order to promote equity and reduce inequalities in these contexts. The aim of this article is to analyze the presence of the territorial dimension in schools through the documents and educational projects of a representative sample of 193 Catalan rural schools by means of a descriptive cross-sectional study. The results show that, despite the existence of educational projects and good practices that confirm the treatment of the territorial dimension from a rural perspective, most of the schools' websites do not clearly reflect either their intention or how their educational practices achieve it. Nor do they show whether this treatment is developed in collaboration with the educational community and local entities. The conclusions refer to the need to consider improvements in the visibility of territorial dimension work in schools.

https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.367-374
PDF (Español (España))

References

Abós, P., Boix, R., Domingo-Peñafiel, L., Lorenzo, J., y Rubio, P. (2021). El reto de la escuela rural: Hacer visible lo invisible (Vol. 54). Graó.

Alpe, Y. (2012). Contexte territorial et organisation scolaire: l’école rurale française, de l’idéalisation à la stigmatisation. Swiss Journal of Educational Research, 34(2), 213–232. https://doi.org/10.24452/sjer.34.2.4881

Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas, 9(2), 34-52. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127z

Bauch, P. A. (2001). School-community partnerships in rural schools: Leadership, renewal, and a sense of place. Peabody journal of education, 76(2), 204-221. https://doi.org/10.1207/s15327930pje7602_9

Boix, R. (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. WK Educación.

Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la Escuela Rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 15(2), 13–23.

Boix, R. (2014). La escuela rural en la dimensión territorial. Innovación educativa, 24, 89-97. https://doi.org/10.15304/ie.24.1959

Boix, R., y Buscà, F. (2020). Competencias del Profesorado de la Escuela Rural Catalana para Abordar la Dimensión Territorial en el Aula Multigrado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 115-133. https://dx.doi.org/10.15366/reice2020.18.2

Boix, R., Champollion, P., y Duarte, A. (2015). Teaching and Learning in Rural Contexts. Sisyphus. Journal of Education, 3(2), 28–47. https://doi.org/10.25749/sis.7883

Boix, R., y Rius, J. (2019). La escuela rural: ¿Un laboratorio para la innovación educativa?. Cuadernos de pedagogía, 500, 98-102.

Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural. Aprendiendo a hacerlo. Evolución de la identidad profesional en las aulas multigrado. Profesorado, Revista de Curículum y Formación Del Profesorado, 11(3), 1-26.

Bryant, J. A. (2010). Dismantling Rural Stereotypes. Educational Leadership, 68(5), 54–58.

Carrete-Marín y Domingo-Peñafiel, L. (2021). Los recursos tecnológicos en las aulas multigrado de la escuela rural: Una revisión sistemática. Revista Brasileira de Educação do Campo, 6, 1-31. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13452

Champollion, P. (2010). Repérer et caractériser l ’ influence des territoires ruraux et montagnards sur l’école: des impacts ponctuels aux effets globaux de territoire. TransFormations – Revue de Recherche En Éducation Des Adultes, 3, 53–76.

Champollion, P. (2018). Inégalités d’orientation et territorialité: l’exemple de l’école rurale montagnarde. Cnesco.

Coladarci, T. (2007). Improving the yield of rural education research: An editor’s swan song. Journal of Research in Rural Education, 22(3), 1–9.

Domingo-Peñafiel, L. (2020). Escola rural i territori: una simbiosi clau. Temps d'Educació, 59, 7-9. https://doi.org/10.1344/tempseducacio2020.59.1

Du Plessis, P. (2017). Challenges for rural school leaders in a developing context: A case study on leadership practices of effective rural principals. Koers, 1–10. https://doi.org/10.19108/koers.82.3.2337

Echazarra, A., y Radinger, T. (2019). Learning in rural schools: Insights from PISA, TALIS and the literature. OECD Education Working Papers, 196. OECD Publishing. https://doi.org/https://doi.org/10.1787/19939019

Fargas-Malet, M., y Bagley, C. (2021). Is small beautiful? A scoping review of 21st-century research on small rural schools in Europe. European Educational Research Journal, 21(5), 822-844. https://doi.org/10.1177/14749041211022202

Fundació Món Rural (2019). Proyecto Fopromar. La formación profesional y las competencias del maestro rural como dinamizador de la dimensión territorial de la escuela rural. https://fopromar.files.wordpress.com/2019/11/informe-final-proyecto-e-fopromar.pdf

Hargreaves, L. M. (2009). Respect and responsibility: Review of research on small rural schools in England. International journal of educational research, 48(2), 117-128. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.004

Jiménez-Sánchez, J. (2020). Innovar desde la escuela rural. Participación educativa, 7(10), 33-45.

Lorenzo, J., Rubio, P., y Abós, P. (2020). Educación y vertebración del territorio: un estudio de caso en torno a la escuela rural de Teruel. Temps d'Educació, 59, 27-46.

Lorenzo, J., y Abós, P. (2021). Escuela Rural y Territorio. Análisis de buenas prácticas educativas en el contexto de la Comunidad Autónoma de Aragón (España). Revista Espaço do Currículo, 14(2), 1–21. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58080

McInerney, P., Smyth, J., y Down, B. (2011). Coming to a place near you? The politics and possibilities of a critical pedagogy of place-based education. Asia-Pacific journal of teacher education, 39(1), 3-16. https://doi.org/10.1080/1359866X.2010.540894

McMillan, J. H., y Schumacher, S. (2011). Investigación educativa. Pearson-Addison Wesley.

Parson, L., y Hunter, C. (2019). Exploring Differences in Principal Experiences According to Rurality: A Mixed-Method Study. Planning and Changing, 49(1–2), 37–61.

Quílez, M., y Vázquez, R. (2012). Aulas multigrado o el mito de la mala calidad de enseñanza en la escuela rural. Revista Iberoamericana de Educación, 59(2), 1–12. https://doi.org/10.35362/rie5921393

San Fabián-Maroto, J. L. (2011). El papel de la organización escolar en el cambio educativo: La inercia de lo establecido. Revista de Educación, 356, 41–60.

Sanz, A. (2009). Educación y territorio. Encrucijadas socioculturales. Jornadas sobre educación en el medio rural: encrucijadas y respuestas. Universidad de Zaragoza.

Sastre, J. (2019). La brecha digital en las escuelas rurales: un estudio de caso. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 189-196. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.4995

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.