Abstract
Homework, one of the most questioned educational topics due to its educational potential and alteration in the dynamics marked by family reconciliation, is the subject of debate in the scientific field regarding its influence on academic performance. This descriptive-inferential, cross-sectional and quantitative study, in which a total of 1,787 Spanish families participated, aims to find out the family perception of homework as a function of children's academic performance, through a questionnaire that measures the amount, difficulty and frequency, benefits, skills and emotional exhaustion of homework. The results show that parents with high-achieving children perceive more benefits and skills, while those whose offspring are low achievers identify homework as more difficult and the main cause of family stress. This highlights the need, on the one hand, to establish homework tasks that are accessible to all students, regardless of their abilities and qualifications, and, on the other hand, teachers, through tutorial action, must provide guidance and advice to families in accompanying their children with their homework.
References
Álvarez-Muñoz, J. S., Hernández Prados, M. Á., y Gil Noguera, J. A. (2023). Influencia del contexto escolar en las tareas para realizar en casa durante la covid-19: percepción familiar. Educar, 59(1), 197-211. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1599
Asociación Médica Mundial (2008). Declaración de Helsinki de la AMM-Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. WMA.
Barrientos, L., y Arranz, M. (2019). Influencia de la implicación familiar sobre el rendimiento académico en la etapa de educación primaria. Perspectivas, 4(2), 80-86. https://doi.org/10.22463/25909215.1974
Belmonte, M. L., Álvarez-Muñoz, J. S., y Hernández-Prados, M. Á. (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3), 67-79. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue3-fulltext-236
Cabrera-Pérez, L. (2016). Revisión sistemática de la producción española sobre rendimiento académico entre 1980 y 2011. Revista Complutense de Educación, 27(1), 119-140. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45293
Castro, M., Marín, D., y Sáiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61), 1-37. https://doi.org/10.6018/red/61/06
Cid-Sillero, S., Pascual-Sagastizabal, E., y Martínez-de-Morentin, J. I. (2020). Influencia de la autoestima y la atención en el rendimiento académico del alumnado de la ESO y FPB. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 59-67. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.06.001
Dettmers, S., Yotyodying, S., y Jonkmann, K. (2019). Antecedents and outcomes of parental homework involvement: How do family-school partnerships affect parental homework involvement and student outcomes? Frontiers in Psychology, 10(1048). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01048
Díaz-Vicario, A., Mercader-Juan, C., y Gairín-Sallán, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista electrónica de investigación educativa, 21(07), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
Feito-Alonso, R. (2020). Los deberes escolares. Un análisis sistematizado con especial referencia al caso español. Contextos Educativos. Revista de Educación, 25, 163-182. https://doi.org/10.18172/con.3957
Feng, X., Xie, K., Gong, S., Gao, L., y Cao, Y. (2019). Effects of parental autonomy support and teacher support on middle school students’ homework effort: homework autonomous motivation as mediator. Frontiers in Psychology, 10(612). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00612
Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruíz, B., y Martínez-González, R. A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: La visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84
Fowler, M., Chen, B., West, M., y Zilles, C. (2021). How productive are homework and elective practice? Applying a post hoc modeling of student knowledge in a large, introductory computing course. CEUR Workshop Proceedings, 3051. CEUR-WS.
Gervacio, J. H., y Castillo, E. B. (2021). Impactos de la pandemia covid-19 en el rendimiento escolar durante la transición a la educación virtual. Revista Pedagógica, 23, 1-29. http://dx.doi.org/10.22196/rp.v22i0.6153
Gil-Noguera, J. A., Hernández-Prados, M. A., y Álvarez-Muñoz, J. S. (2023). Tareas escolares en tiempos de confinamiento Covid-19. Percepción familiar en función de las variables escolares. Revista de Investigación Educativa, 41(1) 281-298. https://doi.org/10.6018/rie.520951
Hernández-Prados, M. Á., y Gil-Noguera, J. A. (2022). El papel de la familia en la realización de los deberes escolares. Revista Electrónica Educare, 26(2), 291-308. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-2.16
Inal, M., y Korkmaz, Ö. (2019). The effect of web based blended learning on students’ academic achievement and attitudes towards English course. Education and Information Technologies, 24(4), 2603-2619. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09890-7
John, A. Ã., y Arteaga-Muñoz, K. C. (2016). La formación cultural de los padres de familia, y su aporte al desarrollo de las tareas escolares. Domino de las Ciencias, 2, 75-92. https://doi.org/10.23857/dc.v2i4.86
Kline, T. (2005). Psychological testing: A practical approach to design and evaluation. Sage.
Latif, E., y Miles, S. (2011). The Impact of Assignments on Academic Performance. Journal of Economics and Economic Education Research. Journal of Economics and Economic Education Research, 12(1). https://www.semanticscholar.org/paper/The-Impact-of-Assignments-on-Academic-Performance-Latif-Miles/e38e0cb7109bd1c6b978be928e3a33b1a840da84
Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales. Boletín Oficial del Estado, 294, de 6 de diciembre de 2018, 119788-119857. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2018-16673
Madjar, N., Shklar, N., y Moshe, L. (2016). The role of parental attitudes in children's motivation toward homework assignments. Psychology in the Schools, 53(2), 173-188. https://doi.org/10.1002/pits.21890
Martínez-Chairez, G. I., Torres-Díaz, M. J., y Ríos Cepeda, V. L. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11(657), 1-17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.657
Martínez-Vicente, M., Suárez-Riveiro, J. M., y Valiente-Barroso, C. (2020). Implicación estudiantil y parental en los deberes escolares: diferencias según el curso, género y rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 151-165, https://doi.org/10.23923/rpye2020.02.193
May, K. E., y Elder, A. D. (2018). Efficient, helpful, or distracting? A literature review of media multitasking in relation to academic performance. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0096-z
Moe, A., Katz, I., Cohen, R., y Alesi, M. (2020). Reducing homework stress by increasing adoption of need-supportive practices: Effects of an intervention with parents. Learning and Individual Differences, 82. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101921
Müggenburg-Rodríguez, V., y Pérez-Cabrera, I. (2007). Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Enfermería universitaria, 4(1), 35-38. https://www.redalyc.org/pdf/3587/358741821004.pdf
Pan, I. P., Fernández, B. R., Ponte, B., Martínez, S. R., Aguín, I. P., y Arias, A. V. (2013). Motivación, implicación en los deberes escolares y rendimientos académico. Aula Abierta, 41(3), 13-22.
Parra-González, M. E., y Sánchez-Núñez, C. A. (2019). La actuación docente con los deberes para casa en Educación Primaria. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 23(2), 301-320. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9686
Ramírez-Castro, I., y Velazco-Capistrán, D. L. (2021). Lo que dejó el covid-19 en la salud mental de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 13778-13796. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1357
Ramírez-Montoya, M.S. (2020). Transformación digital e innovación educativa en Latinoamérica en el marco del COVID-19. Campus virtuales, 9(2), 123-139. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/744
Rodríguez, S., Núñez, J. C., Valle, A., Freire, C., Ferradás, M. M., y Rodríguez-Llorente, C. (2019). Relationship between students’ prior academic achievement and homework behavioral engagement: The mediating/moderating role of learning motivation. Frontiers in Psychology, 10, 1047. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01047
Rodríguez-Pereiro, S., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Pan, I., Sánchez, B., y Valle, A. (2015). Enfoques de trabajo e implicación en los deberes escolares en estudiantes de Educación Primaria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (01), 090-092. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.468
Ruíz Vega, J., Castillo Perilla, M.C., y Santiago Galvis, Á.W. (2015). Las tareas escolares: representaciones de los docentes de lenguas. Folios, 42, 105-126. https://doi.org/10.17227/01234870.42folios105.126
Songsirisak, P., y Jitpranee, J. (2019). Impact of homework assignment on students’learning. Journal of Education Naresuan University, 21(2), 1-19. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/edujournal_nu/article/view/117542
Starkey, L. (2020). A review of research exploring teacher preparation for the digital age. Cambridge Journal of Education, 50(1), 37-56. https://doi.org/10.1080/0305764X.2019.1625867
Trautwein, U., Niggli, A., Schnyder, I., y Lüdtke, O. (2009). Between-teacher differences in homework assignments and the development of students' homework effort, homework emotions, and achievement. Journal of Educational Psychology, 101(1), 176–189. https://doi.org/10.1037/0022-0663.101.1.176
Tristán Sarmiento, R., Serrano Pastor, F. J., y Martínez Segura, M. J. Influencia de la implicación familiar en los deberes escolares en Educación Primaria. Percepción de la comunidad educativa en centros de la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 335-350. https://doi.org/10.6018/rie.363891
Valdés-Cuervo, A. A., Grijalva-Quiñonez, C. S., Parra-Pérez, L. G., y Vázquez, F. I. (2020). Parental involvement in Mexican elementary students’ homework: Its relation with academic self-efficacy, self-regulated learning, and academic achievement. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 26(2), 129-136. https://doi.org/10.5093/psed2020a5
Valiente-Barroso, C., Suárez-Riveiro, J. M., y Martínez-Vicente, M. (2020). Rendimiento académico, aprendizaje y estrés en alumnado de primaria. Revista complutense de educación, 31(3), 365-374. https://doi.org/10.5209/rced.63480
Valle, A., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Ferradás, M., y Freire, C. (2015). ¿Es diferente la implicación en los deberes escolares según el rendimiento académico de los estudiantes? Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 2(2), 80-85. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.2.1344
Valle, A., Regueiro, B., Suárez, N., Núñez, J. C., Rosário, P., y Pan, I. (2017). Rendimiento académico, enfoques de trabajo e implicación en los deberes escolares. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(20), 123-142. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.raet
Vázquez Toledo, S., Latorre Cosculluela, C., Sierra Sánchez, V., y Liesa Orús, M. (2019). Percepción y valoraciones sobre las tareas escolares para casa en la etapa de Educación Primaria: la visión de los docentes y alumnos. Avances en supervisión educativa (31), 1-24. https://doi.org/10.23824/ase.v0i31.641
Ventura-León, J. L., y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627039.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Aula Abierta