Student perceptions of teachers with respect to Creating an Enabling Environment for Learning. Preliminary data
PDF (Español (España))

Keywords

student's attitude
teacher attitude
learning environment
class climate
learning conditions actitud del alumno
actitud del profesor
ambiente de aprendizaje
clima de la clase
condiciones de aprendizaje

How to Cite

Ortega Cabezas, P. A., & Fernández-Río, J. (2024). Student perceptions of teachers with respect to Creating an Enabling Environment for Learning. Preliminary data. Aula Abierta, 53(1), 25–36. https://doi.org/10.17811/rifie.19680

Abstract

This research had one main goal: to use the domain B “create an environment conducive to learning” of the official document “Standards for the Teaching Profession Framework for Good Teaching” (EPDMBE) to obtain information from the students’ perspective of a broad sample of secondary education students from different regions of Chile on the use of the standards of this domain in class by their teachers. The research design was quantitative, ex post facto prospective, cross-sectional, descriptive. A total of 425 students from four regions of Chile participated: Coquimbo, Los Lagos, Metropolitan, Valparaíso. Information was collected by means of a questionnaire. The results showed significantly lower values in Valparaíso and Coquimbo regarding the creation of a socioemotionally safe classroom environment and collaborative strategies. In conclusion, teachers in these regions require training to create an adequate classroom environment and collaborative work strategies for their students.

https://doi.org/10.17811/rifie.19680
PDF (Español (España))

References

Ahrbeck, B. (2014). Schulische Inklusion – Möglichkeiten, Dilemmata und Widersprüche. Soziale Passagen, 6(1), 5-19. https://doi.org/10.1007/s12592-014-0154-x

Araya M., y Palma F. (2023). Cómo mejorar la permanencia del estudiantado en el sistema escolar, Aprendizajes a partir de la implementación del Programa de Tutorías Pedagógicas en la región de Valparaíso, Chile. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385346

Asociación Americana de Psicología [APA] (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. https://www.apa.org/ethics/code

Azoulay, A., Houngbo, G., Russell, C., y Edwards, D. (2022). Mensaje; La transformación de la educación comienza con los docentes. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382950_spa

Barkley, E., Cross, K., y Major, C. (2012). Técnicas de aprendizaje colaborativo: manual para el profesorado universitario (2ª ed.). Morata.

Blanca, J., Alarcón, R., Arnau, J., Bono, R., y Bendayas, R. (2017). Non-normal data: Is ANOVA still a valid option? Psicothema, 29(4), 552-557. https://doi.org/10.7334/psicothema2016.383

Bruner, J.J., Boeninger, E., Correa, E., De Castro, R., De Pujadas, G., Edwards, V., Figueroa, G., Larroulet, C., Léniz, F., Markmann, S., Muga, A., Navarro, A., Sancho, A., Segure, A., Valdés, M., Vial, G., y Ríos, F. (1995). Los desafíos de la educación chilena frete al siglo 21; Informe de la comisión nacional para la modernización de la educación. Universitaria.

Cañadas, I., y Sánchez, A. (1998). Categorías de respuestas en escalas tipo Likert. Psicothema, 10(3), 623-631.

Carbonell, J. (2015) Pedagogías del Siglo XXI; Alternativas para la innovación educativa. Octaedro.

Casanova, M. A. (2016). Educación inclusiva: un modelo de futuro (2ª Edición). Wolters Kluwer Educación.

Cohen, L., Manion, K., y Morrison, K. (2011). Research methods in education. Routledge.

Coll, C. (1991). Psicología y Currículum; una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. Paidós.

Díez-Gutiérrez, E. J., Horcas, V., Arregui-Murguiondo, X., y Simó-Gil, N. (2023). La renovación pedagógica hoy: Transformación, y defensa de lo público y el bien común. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(2), 31-49. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.2.002

Espinoza, L., Hernández, K., y Ledezma, D. (2020). Prácticas inclusivas del profesorado en aulas de escuelas chilenas: Un estudio comparativo. Estudios Pedagógicos, 46(1), 183-201. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100183

García, A., y Gaviria, A. (2021). Creencias sobre las interacciones docente-estudiante en el aprendizaje colaborativo. Estudios Pedagógicos, 47(3), 303–319. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000300303

González-Mayorga, H., y Rodríguez-Esteban, A. (2023). Autoeficacia en la gestión del aula en el profesorado de primaria y secundaria: variables predictoras y perfiles docente. Aula Abierta, 52(1), 71-80. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.71-80

Greiner, F., Taskinen, P., y Kracke, B. (2020). Einstellungen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Lehramtsstudierenden bezüglich inklusiven Unterrichts: Zusammenhänge mit Kontakterfahrungen und Grundlagenkenntnissen über schulische Inklusion. Unterrichtswissenschaft, 48(2), 273-295. https://doi.org/10.1007/s42010-020-00069-5

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Izar-de-la-Fuente, I., Rodríguez-Fernández, A., Escalante, N., y Fernández-Lasarte, O. (2023). Capacidad predictiva de fuentes y tipos de apoyo social sobre implicación escolar. Educación XX1, 26, 165-183. https://doi.org/10.5944/educxx1.31876

Jackson, N. (2013). The concept of learning ecologies. Lifewide Learning, Education and Personal Development (chapter A5). https://www.lifewideeducation.uk/lifewide-learning-education--personal-development.html

León K., Santos A., y Alonzo L. (2023). El trabajo colaborativo en la educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de La Educación, 7(29), 1423-1437. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.602

Ley 20.903 (2016, 04 de marzo). Crea el Sistema de Desarrollo Profesional Docente y Modifica Otras Normas. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1087343

MINEDUC (Ministerio de Educación de Chile). (2004). Marco para la buena enseñanza. Ministerio de Educación de Chile.

MINEDUC (Ministerio de Educación de Chile). (2021). Estándares de la profesión docente, marco para la buena enseñanza. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17596

Montero, I., y León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.

Muñiz, J., y Fonseca-Pedrero, E. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema, 31(1), 7-16. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.291

OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en

OECD. (2022). Building the future of education. OECD.

Paneiva, J. P., Bakker, L., y Rubiales, J. (2021). Clima áulico en la escuela secundaria de la ciudad de Mar del Plata. Psicología Escolar e Educacional, 25, 1-9 https://doi.org/10.1590/2175-35392021221999

Pascual-Arias, C., y García-Sanz, E. (2022). Aprendizaje colaborativo y autorregulación: resultados de su desarrollo en aulas internivelares de Educación Infantil y Educación Primaria, TRIM, Revista de investigación Multidisciplinar, 22-23, 29-45. https://doi.org/10.24197/trim.22-23.2022.29-45

Rincón-Gallardo, S. (2019). Liberar el aprendizaje: El cambio educativo como movimiento social. Grano de sal.

Roorda, D., Zee, M., y Koomen, H., (2021). Don’t forget student-teacher dependency! A Meta-analysis on associations with students’ school adjustment and the moderating role of student and teacher characteristics. Attachment and Human Development, 23(5), 490-503. https://doi.org/10.1080/14616734.2020.1751987

Simons, R. (1997). Definitions and theories of active learning. En D. Stern y G.L. Huber (Eds.), Active Learning for Students and Teachers: Reports from Eight Countries (pp.19-39). OECD/Peter Lang.

Triana, A., y Velásquez, A. (2014). Comunicación asertiva de los docentes y clima emocional del aula en preescolar. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 5(1), 23-41. https://doi.org/10.18175/vys5.1.2014.02

UNESCO (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO (2020). Educación para el desarrollo sostenible: hoja de ruta. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374896

UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. UNESCO y SM. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560

Valenzuela, J.P., Contreras M., y Ruiz C. (2019). Estudio de caracterización de estrategias que contribuyen a la retención escolar. Informe final. Centro de Investigación Avanzada en Educación (CIAE), Universidad de Chile: MINEDUC. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18872

Villanueva, R. (2020). Clima de aula en secundaria: Un análisis entre las interacciones de estudiantes y docentes. Revista Peruana de Investigación Educativa, 12(12), 187–216. https://doi.org/10.34236/rpie.v12i12.178

Watkins, C., Carnell, E., y Lodge, C. (2007). Effective Learning in Classrooms. First published. Paul Chapman Publishing. https://www.chriswatkins.net/wp-content/uploads/2015/07/Watkins-07-Effective-Learning-in-Classrooms.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.