Abstract
This article reports on the experiences of trainee teachers who collaborate in schools during their practicum in pandemic contexts. The purposes that have guided this study are to explore the teaching experiences of future teachers and to delve into the singularities and educational meanings of these experiences. Embrace narrative enquiry methodology based on accounts of experience, narrative conversations and in-depth seminars, we delve into the educational relationships between students, content and trainee teachers. The findings allow us to show that, despite the impossibilities arising from a new teaching context that alters the ways of being present, with new mediations that appear and others that disappear, the meeting time summons more than ever the need to count on the students and their world so that teaching acquires meaning, so that the educational journey keeps alive the desire to learn and, certainly, the desire to teach.
References
Arnaus, R. y Piussi, A. M. (2010). Universidad fértil. Octaedro.
Autor. (2016). Información eliminada para anonimizar el artículo.
Autor. (2018). Información eliminada para anonimizar el artículo.
Bárcena, F. (2012). Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica a la impostura pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 25-57. https://doi.org/10.14201/10354
Bárcena, F. y Mèlich, J. C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Paidós.
Biesta, G. J. J. (2020). Have we been paying attention? Educational anaesthetics in a time of crises. Educational Philosophy and Theory. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1792612
Clandinin, D. J. y Connelly, F. M. (2000). Narrative Inquiry. Experience and Story in Qualitative Research. Jossey-Bass.
Clandinin, J. (2013). Engaging in Narrative Inquiry. Routledge.
Contreras, J. (2016a). Tensiones fructíferas. Octaedro.
Contreras, J. (2016b). Tener historias que contar: profundizar narrativamente la educación. Roteiro, Joaçaba, 41(1), 15-40. https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9259
Contreras, J. (2017). Enseñar tejiendo relaciones. Morata.
Contreras, J., Quiles-Fernández, E. y Paredes, A. (2019). Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0(0), 58-75. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6624
Cosentino, V. (1996). Hacer práctica, interrogar a la práctica. En A. M. Piussi y L. Bianchi (Eds.), Saber que se sabe (pp. 187-204). Icaria.
Di Bartolomeo, M. (1998). Il tempo regolamentato. En A. Lelario, V. Cosentino y G. Armellini (Eds.), Buone notizie dalla scuola (pp. 95-98). Pratiche Editrice.
Duschatzky, L. (2019). ¿Cómo disfrutar mis clases? Morata.
Dussel, I. (2018). Sobre la precariedad de la escuela. En J. Larrosa (Ed.), Elogio de la escuela (pp. 83-106). Miño y Dávila.
Dussel, I. (2020). La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Práxis Educativa, 15, 1-16. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16482.090
Flores, M. A. y Swennen, A. (2020). The COVID-19 pandemic and its effects on teacher education. European Journal of Teacher Education, 43(4), 453-456. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1824253
González-Calvo, G. (2020). Vivo y enseñando, pero... ¿por cuánto tiempo? Cuando las circunstancias sociales y los tiempos de pandemia convierten la pasión por la enseñanza en duda y desánimo. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 110-132. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.8714
Han, B. C. (2017). La expulsión de lo distinto. Herder.
Hargreaves, A. (2021). Austerity and inequality; or prosperity for all? Educational policy directions beyond the pandemic. Educational Research for Policy and Practice, 20, 3-10. https://doi.org/10.1007/s10671-020-09283-5
Larrosa, J. (2018). Elogio de la escuela. Miño y Dávila.
Masschelein, J. y Simons, M. (2014). La defensa de la escuela. Miño y Dávila.
Meirieu, P. (2016). Recuperar la pedagogía. De lugares comunes a conceptos claves. Paidós.
Mèlich, J. (2014). Lógica de la crueldad. Herder.
Piussi, A. M. (2006). El sentido libre de la diferencia sexual en la educación. En A. M. Piussi y A. Mañeru, Educación nombre común femenino (pp. 15-35). Octaedro.
Quiles-Fernández, E. y Orozco Martínez, S. (2019). Atender las tensiones educativas en la formación inicial del profesorado: La Indagación Narrativa como práctica pedagógica. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94 (33.3), 105-120. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i3.75231
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
Ruiz, G. R. (2020). The Pandemic Traces: The Stricken Right to Education. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003
Silva-Peña, I. (2020). Mantener los vínculos: pedagogía de emergencia en tiempos de coronavirus. En https://www.elmostrador.cl/agenda-pais/2020/04/19/mantener-los-vinculos-pedagogia-de-emergencia-en-tiempos-de-coronavirus/
Simons, M. y Masschelein, M. (2018). Experiencias escolares: intentando encontrar una voz pedagógica. En J. Larrosa (Ed.), Elogio de la escuela (pp. 41- 62). Miño y Dávila.
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Noveduc.
Sloterdijk, P. (2012). Has de cambiar tu vida: Sobre antropotécnica. Pre-textos
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books.
Van Manen, M. (2014). Phenomenology of Practice. Left Coast Press.
Williamson, B., Enyon, R. y Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107-114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641
Zambrano, M. (2012). Hacia un saber sobre el alma. Alianza literaria.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Aula Abierta

