Teacher training in adult education. A case study from a multi-contextual approach
PDF (Español (España))

Keywords

educación
adultos
formación
empresas
observación education
adults
training
companies
observation

How to Cite

Pascual Sevillano, Ángeles, Fombona Cadavieco, J., García Rodríguez, M. S., & Sánchez Castro, S. (2023). Teacher training in adult education. A case study from a multi-contextual approach. Aula Abierta, 52(3), 213–220. https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.213-220

Abstract

Adult educators often feel under-trained, lack a strong foundation, and have few opportunities for continuing education throughout their careers. This study is carried out in the context of a European Project where participate teachers from four European countries, Poland, Spain, Finland and Italy, recording information on training in companies. The goal was to contribute to their professional development, and the methodology were the case study and the participant observation technique through a checklist and field notes. The research involved 190 adult education teachers and 5 representative companies from different industrial sectors that offer training to their employees. The results of the descriptive analysis conclude that the participating teachers positively value reflection based on observation in contexts other than formal education. They highlighted some features of the training observed in companies that would be important to transpose into usual teaching practice. The most outstanding findings have been: the development of personal and social skills, an attractive approach to training, the use of technological and audiovisual resources, specific theoretical pills and greater prominence of practical training, among other aspects.

https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.213-220
PDF (Español (España))

References

Alonso-Rodrigo, J.M. (2011). La formación en la empresa: metodología Outdoor [Tesis de doctorado]. UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Jmalonso

Aragón-Sánchez, A., y Esteban-Lloret, N. N. (2010). La formación en la empresa española: ¿sólo se busca mejorar los resultados organizacionales? Universia Business Review, 26, 36-58. https://www.redalyc.org/pdf/433/43315587002.pdf

Baker-Doyle, K.J., y Yoon, S.A. (2020). The social side of teacher education: implications of social network research for the design of professional development. International journal of educational research, 101, 101563. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101563

Barrero, N., y Álvarez, V. (2001). El área de formación en el departamento de recursos humanos. Kronos.

Batalla, J.M., y Myrthianos, V. (2013). Influencia de la innovación y uso de las TIC en la formación en la empresa. IN3 working paper series wp12-005. http://doi.org/10.7238/in3wps.v0i0.1722

Campos, G., y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13), 45-60.

Cedeño, J.F., Palacio, C.L., y Calderón, M. (2018). Modelo de vinculación universidad-empresa en la formación inicial del profesional en el Ecuador. RefCalE, 6 (2), e0253400. https://bit.ly/3YY0mJe

Consejo de la Unión Europea (2021). Resolución del Consejo sobre un nuevo plan europeo de aprendizaje de adultos 2021-2030. (2021/C 504/02). Diario Oficial de la Unión Europea C504/9.

Corral, J., y Bretschneider, V. (2011). Formación a la carta, una apuesta para mejorar los resultados empresariales. Harward Deusto Marketing y Ventas, 105, 75-79. https://bit.ly/3IdhEeW

De Ocaña, J. M., García E. A., y Colomo, E. (2018). Educación de adultos e inclusión social. Experiencias y opiniones de un grupo de estudiantes. Revista internacional de educación para la justicia social, 7(29), 95-112. http://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.006

DVV International, DIE, UNESCO, ICAE (2021). Curriculum globalALE. Marco de competencias para educadores de adultos. http://www.unesco.org/openaccess/terms-use-ccbysa-en

Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa. Voz y quebranto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 5-15.

Egetenmeyer, R., Breitschwedt, L., y Reinhard, L. (2019). From “traditional professions” to “new professionalism”: A multi-level perspective for analyzing professionalization in adult and continuing education. Journal of Adult and Continuing Education, 25(1), 7-24. https://doi.org/10.1177/1477971418814009

Fernández, J. M., y Reyes, M. M. (2017). Competencias emprendedoras del alumnado de educación permanente de adultos en Andalucía. Percepción del profesorado. Educación XX1, 20(1), 253-275. http://doi.org/10.5944/educXX1.17511

Fombona, J., García, M. S., Sierra, B., Pascual, M. A., y Molina, S. (2019). Inclusión social y los centros de educación de adultos en Europa. Enseñanza & Teaching, 37(1), 7-21. https://doi.org/10.14201/et2019371721

Fombona, J., Fombona-Pascual, A., y Vázquez-Cano, E. (2023). References on innovative methodologies for adult training. Studies in the Education of Adults. https://doi.org/10.1080/02660830.2023.2166740

Fundación Estatal para la Formación en el Empleo (2019). La formación en las empresas. Informe anual 2018. Fundación Estatal para la formación en el empleo. https://bit.ly/3Z4NAbY

Fundación Foessa (2019). VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España. Cáritas Española Editores. https://www.arrelsfundacio.org/es/informe-foessa-2019/

Knowles, M. S. (1980). The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Prentice Hall/Cambridge.

Kolb, D. (2015). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Pearson Education.

Ley Orgánica 2/2006 de Educación (3 de mayo de 2006). Boletín Oficial del Estado (BOE), núm. 16, de 4 de mayo de 2006.

Merriam, S. B., y Baumgartner, L. M. (2020). Learning in Aulthood: A comprehensive Guide, 4th Edition. Jossey-Bass.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Plan estratégico de Aprendizaje a lo largo de la vida. Secretaría General Técnica.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales #FP. Instituto Nacional de las Cualificaciones, INCUAL.

Miri, D. H., y Macke, J. (2022). Gamification, motivation, and engagement at work: a qualitative multiple case study. European business review, 34(2), 263-276. https://doi.org/10.1108/EBR-04-2020-0106

Molina-Martín, S., Sierra-Arizmendiarrieta, B., y García-Rodríguez, M.S. (2019). Competencias y curriculum en educación de adultos: hábitos docentes en Asturias. Revista Luxófona de Educaçao, 45, 57-71. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.04

Nicoll, K., y Salling Olesen, H. (2013). Editorial: What’s new in a new competence regime? European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 4(2), 103-109.

Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523.

Rüber, I. E., y Janmaat, J. G. (2021). Does participation in Adult Education increase volunteering? An analysis of british longitudinal data. Adult Education Quarterly, 71(1), 55-72. https://doi.org/10.1177/0741713620927

Rumbo, B. (2010). La profesionalización de la educación de personas adultas, Revista Iberoamericana de Educación, 54(4), 1-7. https://doi.org/10.35362/rie5441658

Rumbo, B. (2016). Problemas y retos de la educación de las personas adultas. Educar, 52(1), 93-106, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/302859.

Santana, L. E., Alonso, E., y Feliciano, L. A. (2018). Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29(2), 355-369. https://doi.org/10.5209/RCED.52444

Subirats, J., Alfama, E., y Obradors, A. (2009). Ciudadanía e inclusión social frente a las inseguridades contemporáneas. La significación del empleo. Documentos de Trabajo (Fundación Carolina), 32, 133-142.

UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. UNESCO.

UNESCO (2015). UNESCO Recommendation on Adult Learning and Education. UNESCO. https://uil.unesco.org/adult-education/unesco-recommendation/unesco-recommendation-adult-learning-and-education-2015

UNESCO (2017). 3º Informe Mundial sobre el Aprendizaje y la Educación de Adultos (GRALE 3). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247556

UNESCO. (2019). 4th Global Report on Adult Learning and Education. (GRALE 4). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372274

UNESCO (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2020: Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817

UNESCO (2022). 5th Global report on adult learning and education: citizenship education: empowering adults for change (GRALE 5). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247556

Usher, R. (2007). Reading Lifelong Learning. Through a Postmodern Lends. En D. Aspin (Ed.), Philosophical perspectives on lifelong learning (pp. 211-233). Springer.

Vega, T. (2015). La formación en la gran empresa de Asturias. Aspectos pedagógicos y de gestión. [Tesis de doctorado]. Universidad de Oviedo. http://hdl.handle.net/10651/36737

Young, L. M. (2021). The Current State of Employment in Japan and Teaching Methods. Journal of the society of Japanese Language and Literature, Japanology. 89, 431-451.

Zagir, T., y Dorner, H. (2022). Revisiting competences of adult learning facilitators: Perspectives from the Mongolian context. Journal of Adult and Continuing Education, 28(1), 184-207. https://doi.org/10.1177/14779714211003100

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.