Citizenship Education and European educational curricula. The curricular approach in Spain, France and Germany
PDF (Español (España))

Keywords

Citizenship
curriculum
Education
Sustainable Development Goals (SDGs)
Education System Ciudadanía
Currículo
Educación
ODS
Sistema Educativo

How to Cite

Calatayud Requena, L. (2024). Citizenship Education and European educational curricula. The curricular approach in Spain, France and Germany. Aula Abierta, 53(3), 221–228. https://doi.org/10.17811/rifie.19976

Abstract

The 2030 Agenda makes the Sustainable Development Goals the roadmap where citizens become aware of reality. They call for global citizenship, but are liberal democracies encouraging the formation of this citizenship? Citizenship education continues to be used to train the citizens of tomorrow, and it is for this reason that the aim of this research is to analyse its status in the curricula of the Member States, taking as a sample the curricula of Spain, Germany and France, in order to see whether it is pursued in a similar way in all of them. Variables such as the curricular situation of citizenship education, the aims and content of citizenship education at primary and compulsory secondary education stages are analysed through qualitative research in order to observe differences and similarities by means of a comparative study. This study demonstrates that citizenship education is worked on in different countries in an unequal way, since in Spain and France similarities are found with regard to its curricular integration, objectives and content in comparison with the German approach.

https://doi.org/10.17811/rifie.19976
PDF (Español (España))

References

Apple, M. (1981). Social structure, ideology and curriculum. En M. Lawn y L. Berton (Eds.), Rethinking curriculum studies (pp. 131-159). Croom Helm.

Beauchamp, G. (1981). Curriculum theory. Wilmette.

Bobbitt, F. (1985). The Curriculum. Houghton Miffin

Boni, A., Belda, S., y Calabuig, C. (2020). Educación para la ciudadanía global crítica. Síntesis.

Caballero, M., Manso J., Matarranz, M., y Valle, J. (2016) Investigación en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9, 15-25.

Calatayud, L., y Guardeño, M. (2022). La importancia curricular de la Educación para la Ciudadanía en las escuelas de la Unión Europea. Integración de la EpC en el currículum educativo de España y Alemania. Revista Internacional de Cultura Visual, 10(3), 2-10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3737

Calatayud L., y Monsalve, L. (2023) La educación para la ciudadanía en el currículo. Hacia un modelo de ciudadanía universal. Atenas, 61, 1-14.

Calatayud, L., y Monsalve, L. (2021). Retos de la Educación para la Ciudadanía en las escuelas de la Unión Europea: creación de la ciudadanía española digital, ética y participativa. En A. Cristina Sánchez (Ed.), Retos y Desafíos de la Innovación Educativa en la era post COVID-19 (pp. 63-83). McGraw-Hill/Interamericana de España.

Coll, C. (1987). Psicología y currículum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. LAIA.

Consejo Europeo, (1997, 10-11 de octubre). Declaración del Consejo de Europa de Jefes de Estado y de Gobierno. Estrasburgo.

Eisner, E., y Vallance, E. (1974) Introduction - Five conceptions of curriculum: Their roots and implications for curriculum planning. Conflicting Conceptions of Curriculum (pp. 1- 18). McCutchan.

Elósegui, M. (2011) Igualdad y derecho antidiscriminatorio. Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico, 45, 65-87. https://doi.org/10.30827/acfs.v45i0.522

Escudero, A. (2010). Ciudadanía y educación para la ciudadanía [Tesis de doctorado, Universidad de Castilla-La Mancha]. Universidad de Castilla-La Mancha.

Estelles, M., y Fischman, G. E. (2020). Imaginando una Educación para la Ciudadanía Global después del Covid-19. Práxis Educativa, 15, 1-14. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15566.051

Eurydice (2023). Sistemas educativos europeos www.eurydice.org

Fernández, J. M. (2008). Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos: controversias en torno a una asignatura (o entre ética pública y ética privada). Transatlántica de educación, 4(4), 45-64.

Flick, U. (2002). El diseño de la investigación cualitativa. Sage.

Frías, A. S. (2007). El currículo escolar y la descentralización educativa en España. Revista de Educación,3(43), 199-221.

Gamba, A., y Arias, S. (2017). El papel de la universidad y la Cooperación Universitaria al Desarrollo del nuevo escenario de la Agenda 2030. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, 41, 13-24.

García, J. L. (1990). Fundamentos de Educación Comparada. Dykinson.

Gimeno Sacristán, J. (1989). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata.

Gómez, C. (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 140, 107-118.

Gómez, A. E., y García, C. R. (2019). Educación para la Ciudadanía en España. Una asignatura para la confrontación ideológica y política. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales,(37), 51-66.

Guardeño, M., García, E., y Calatayud, L. (2021). Integración de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en la formación inicial del profesorado. En R. M’Raber y C. Hervás (Eds.). Innovación en la docencia e investigación de las Ciencias Sociales y de la educación (pp. 1223-1243). Dykinson.

Guevara, G. P., Verdesoto, A. E., y Castro, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 4(3), 163-173.

Kemmis, S. (1988). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Morata.

Ley Fundamental de la República Federal de Alemania (Grundgesetz), de 23 de mayo de 1949. Artículo 92.b.

Ley de orientación y planificación curricular n.o 2005-380, de 23 de abril de 2005, para el futuro de las escuelas. Francia.

Ley no 2004-391 de mayo de 2004 sobre formación profesional permanente y diálogo social. Francia.

Ley no 2004-809 de 13 de agosto de 2004 relativa a las libertades y responsabilidades locales. Francia.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006, 97858-97921.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013.

Ley Orgánica 3/2020, la cual modifica la Ley Orgánica de 2/2006 de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020.

Mesa, M. (2019). La educación para la ciudadanía global: una apuesta por la Democracia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 15-26.

Montero, A. (2021). Currículo y Autonomía Pedagógica. Enseñanzas Mínimas, Comunes y Currículo básico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación, 19(2), 23-36.

Organización de las Naciones Unidas [ONU] (2016). Acuerdo de París sobre el Cambio Climático 2015. https://www.un.org/es/climatechange/paris-agreement

Raventós, F. (1983). El fundamento de la metodología comparativa en educación. Educar.

Raventós, F. (1990). Metodología comparativa y pedagogía comparada. Boixareau Universitaria.

Tamayo, M. (1994). El proceso de la investigación científica. Limusa Noriega Editores.

Tanner, D., y Tanner, L. (1987). Curricuum Development. Theory into Practice. MacMillan.

Tyler, R. W. (1973). Principios básicos del currículum. Troquel.

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. https://es.unesco.org/themes/liderar-ods-4-educacion-2030

Vázquez R., y Porto, Á. S. (2020). Temas transversales, ciudadanía y educación en valores: de la LOGSE (1990) a la LOMLOE (2020). Innovación educativa, 30, 113-125. https://doi.org/10.15304/ie.30.7092

Wollmann H. (2019). Crónica de Alemania. En J. Tornos (Ed.), Observatorio del ciclo del agua 2019 (pp. 25-44). ARANZAZI.

Zais, R. (1976). Curriculum: Principles and Fundations. Crowell Harper & Row.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.