The impact of teaching experience and type of school on the digital competence of secondary school teachers
PDF (Español (España))

Keywords

competencia digital docente
educación secundaria
experiencia docente
tipología de centro Digital competence in teaching
Secondary education
Teaching experience
Types of schools

How to Cite

Mas García, V., Gabarda Méndez, V., Peirats Chacón, J., & Ramón-Llin Mas, J. A. (2025). The impact of teaching experience and type of school on the digital competence of secondary school teachers. Aula Abierta, 54(2), 179–188. https://doi.org/10.17811/rifie.21283

Abstract

The development of teachers' technological skills is currently one of the main areas of reflection in the educational community. On the one hand, because as citizens of a digital society they need these skills for everyday life and, on the other hand, because as teachers they are called to design educational scenarios where technology is integrated efficiently and to promote the digital competence of the students. Based on this approach, this paper analyzes the level of digital competence of teachers of Compulsory Secondary Education in the Valencian Community. Attention is paid to the impact that teaching experience and the type of centers where they teach may have on the development of these skills. For this purpose, from a descriptive and inferential quantitative approach, an adaptation of the DigCompEdu Check-In instrument is used, answered by 673 subjects. The results show that teachers have an intermediate level of digital competence, that it is teachers with less experience who show a higher level of digital competence and that participants from private schools have greater skills. These findings allow us to reflect on contextual variables on which to continue implementing strategies for the improvement of teachers' digital competence.

https://doi.org/10.17811/rifie.21283
PDF (Español (España))

References

Ato, M., López-García, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.

Butcher, N. (2019). Marco de Competencias Docentes en Materia de TIC. UNESCO.

Cabero-Almenara, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). La Competencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363–372. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.363-372

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica, 22(2), 94-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.11.014.

Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union.

Casal, L., Barreira, E. M., Mariño, R., y García, B. (2021). Competencia Digital Docente del profesorado de FP de Galicia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 165-196. https://doi.org/10.12795/pixelbit.87192

Colomo, E., Gabarda, V., Cívico, A., y Cuevas, N. (2023). Análisis de la competencia digital de futuros profesionales de la educación en tiempos de pandemia. Educação e Pesquisa, 49, e267866. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349267866esp

Comisión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, de 30 de diciembre de 2006.

Consejo Europeo (2018). Recomendación 2018/C 189/01 del Consejo de 22 de mayo de Relativa a las Competencias Clave para el Aprendizaje Permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, de 4 de junio de 2018.

Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professional. International Society for Technology in Education.

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., y Sánchez-Valero, J.-A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167–182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista electrónica de investigación educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359

Ferrando, M. L., Marín, D., Gabarda, V., y Ramón-Llin, J. A. (2023). Profesorado universitario. ¿Consumidor o productor de contenidos digitales educativos? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 13–25. https://doi.org/10.6018/reifop.543391

Ferrando-Rodríguez, M. L., Gabarda-Méndez, V., Marín, D., y Ramón-Llin, J. (2023). ¿Crea contenidos digitales el profesorado universitario? Un diseño mixto de investigación. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 66, 137-172. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96309

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. JRC-IPTS. https://doi.org/10.2788/52966

Fuentes, A., López, J., y Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 26-40. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002

Gabarda, V., García, E., Ferrando, M. L., y Chiappe, A. (2021). El profesorado de Educación Infantil y Primaria: formación tecnológica y competencia digital. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 19-31. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261

García-Ruiz, R., Buenestado-Fernández, M., y Ramírez-Montoya, M. S. (2023). Evaluación de la Competencia Digital Docente: instrumentos, resultados y propuestas. Revisión sistemática de la literatura. Educación XXI, 26(1), 273-301. https://doi.org/10.5944/educxx1.33520

García-Sampedro, M., Rodríguez Olay, L., y Peña-Suárez, E. (2024). Implementation of ICT tools in post-pandemic schools in Spain: Language teachers’ perceptions. Revista de Investigación Educativa, 42(1), 223–239. https://doi.org/10.6018/rie.561621

Garzón, E., Sola, T., Trujillo, J. M., y Rodríguez, A. M. (2021). Competencia digital docente en educación de adultos: un estudio en un contexto español. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 62, 209-234. https://doi.org/10.12795/pixelbit.89510

Guillén-Gámez, F. D., Gómez-García, M., y Ruiz-Palmero, J. (2024). Competencia digital en labores de Investigación: predictores que influyen en función del tipo de universidad y género del profesorado de Educación Superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 69, 7–34. https://doi.org/10.12795/pixelbit.99992

Guillén-Gámez, F. D., Cabero-Almenara, J., Llorente-Cejudo, C., y Palacios-Rodríguez, A. (2022). Differential analysis of the years of experience of higher education teachers, their digital competence and use of digital resources: Comparative research methods. Technology, Knowledge and Learning, 27, 1193–1213. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09531-4

Joint Research Centre (2019). Testing the Check-In Self-Reflection Tool. https://ec.europa.eu/jrc/en/digco mpedu/self-assessment

Kampylis, P., Punie, Y., y Devine, J. (2015). Promoting Effective Digital-Age Learning: A European Framework for DigitallyCompetent Educational Organisations. Publications Office of the European Union.

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., y Fuentes-Cabrera, A. (2019). Competencia digital en profesionales de la Educación Física. Trances: Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 11(1), 687-710.

Lorenzo, E., Reinoso, R., Usategui, R., y Delgado, J. (2022). Competencia digital del profesorado español de Educación Secundaria en tiempo de COVID-19. Investigações Em Ensino De Ciências, 27(3), 59–77. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p59

Marimon-Martí, M., Romeu, T., Usart, M., y Ojando, E. S. (2023). Análisis de la autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial de maestros y maestras. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 51–67. https://doi.org/10.6018/rie.501151

Marín, D., Gabarda, V., y Ramón-Llin, J. A. (2022). Análisis de la competencia digital en el futuro profesorado a través de un diseño mixto. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(70), 1-30. https://doi.org/10.6018/red.523071

Mas, V., Peirats, J., y Gabarda, V. (2023). Competencia digital en la formación permanente del profesorado: análisis comparativo entre la Comunidad Valenciana y Galicia. Revista Española de Educación Comparada, 44, 305–323. https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37286

Moreno-Guerrero, A. J., Fernández, M. A., y Godino, A. L. (2020). Competencia digital Docente. Área de información y alfabetización informacional y su influencia con la edad. Academo. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 7(1), 45-57. https://doi.org/10.30545/academo.2020.ene-jun.5

Moreno-Guerrero, A.-J., López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., y López-Núñez, J.-A. (2021). Usabilidad y prospectiva del aprendizaje a distancia en Formación Profesional determinado por la competencia digital. Aula Abierta, 50(1), 471–480. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.471-480

Moreno-Mediavilla, D., Palacios-Ortega, A., Gómez del Amo, R., y Barreras-Peral, A. (2023). Competencia digital docente en el uso de simulaciones virtuales: percepción del profesorado de áreas STEM. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 68, 83-113. https://doi.org/10.12795/pixelbit.98768

Nieto-Isidro, S., Martínez-Abad, F., y Rodríguez-Conde, M. J. (2022). Competencia Informacional Observada y Auto-percibida en docentes y futuros docentes y su relación con variables socio-demográficas. Revista de Educación, 396, 35-64. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-396-529

Niño-Cortés, L. M., Grimalt-Álvaro, C., Lores-Gómez, B., y Usart, M. (2023). Brecha digital de género en secundaria: diferencias en competencia autopercibida y actitud hacia la tecnología. Educación XXI, 26(2), 299-322. https://doi.org/10.5944/educxx1.34587

Padilla-Carmona, T., Gil, J., y Rísquez, Á. (2022). Autoeficacia en el uso de TIC en estudiantes universitarios maduros. Educación XXI, 25(1), 19-40. https://doi.org/10.5944/educXX1.30254

Palacios-Rodríguez, A., y Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado en la era digital. Nivel de innovación y uso de las TIC según el marco común de referencia de la competencia digital docente. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 8(1), 38–53. https://doi.org/10.47554/revie2021.8.79

Paz, L. E., y Gisbert, M. (2023). Autopercepción del profesorado universitario sobre la competencia digital docente. Educar, 59(2), 437-455. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1614

Pera, B., Hajdukiewicz, A., y Hodak, D. F. (2022). Digital Competencies among Higher Education Professors and High-School Teachers: Does Teaching Experience matter? Business Systems Research: International journal of the Society for Advancing Innovation and Research in Economy, 13(2), 72-95. https://doi.org/10.2478/bsrj-2022-0016

Pérez-Navío, E., Ocaña-Moral, M. T., y Martínez-Serrano, M. C. (2021). University Graduate Students and Digital Competence: Are Future Secondary School Teachers Digitally Competent? Sustainability, 13(15), 8519. https://doi.org/10.3390/su13158519

Pinto-Santos, A. R., Pérez-Garcias, A., y Darder-Mesquida, A. (2022). Formulación y validación del modelo tecnológico empoderado y pedagógico para promover la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Formación Universitaria, 15(1), 183-196. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000100183

Portillo, J., Romero, A., y Tejada, E. (2022). Competencia digital docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 21(1), 57-74. http://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57

Pozo, S., López, J., Fernández, M., y López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Pozo, S., Domínguez, N., y Fuentes, A. (2020). El nivel de competencia digital en profesionales de la educación: El caso de los educadores físicos españoles. Zona Próxima, 33, 146-165. https://doi.org/10.14482/zp.33.371.334

Richard, F. D., Bond Jr, C. F., y Stokes-Zoota, J. J. (2003). The interpretation of factor analysis in the analysis of variance. Personality and Social Psychology Review, 7(3), 286-300. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0703_4

Redecker, C., y Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770

Rodríguez, L., Gomariz, M. Á., y Cascales, A. (2023). Competencia digital y tecnológica de los orientadores en la región de Murcia. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(3), 82–106. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.3.2023.39234

Romero, S. J., Granizo, L., y Martínez, I. (2023). La competencia digital en profesores españoles de Primaria, Secundaria y Universidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 27(1), 347–371. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21187ç

Tapasco, O., y Giraldo, J. A. (2017). Comparative Study about Perception and use of ICT among Teachers of Public and Private Universities. Formación Universitaria, 10(2), 3-12. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200002

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero-Gomez S., y Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/11517

Vuorikari, R., Kluzer, S., y Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/490274

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.