Abstract
This study aims to evaluate the presence of historical thinking skills and their cognitive level in the Spanish history baccalaureate university entrance exams in the Community of Madrid between 2012 and 2022. For this purpose, we used a rubric for the assessment of historical thinking skills (RECH), which includes three levels of specificity, allowing us to assess the presence of the eight historical skills through the analysis of 404 questions. In addition, a comparative analysis was carried out between the examination questions corresponding to 2012-2016 (LOE) and those corresponding to 2017-2022 (LOMCE). The results show that more than 50% of the questions do not include historical competencies. Only five of the eight skills were identified: historical perspective, historical significance, historical evidence, change and continuity, and causes and effects. In short, no aspects are related to the ethical dimension of history, historical awareness, or civic education. This leads to the conclusion that the inclusion of these areas in university entrance examinations in the Community of Madrid is limited and insufficient.
References
Chávez, C. (2024). Un pensamiento que trasciende. Peter Seixas y sus contribuciones para el desarrollo del pensamiento histórico. Revista Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica, 28, 1-18. https://doi.org/10.15359/rp.28.2
Clark, P. (2018). History Education Debates: Canadian Identity, Historical Thinking and Historical Consciousness. Arbor, 194(788), a441. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2001
Cózar, R., Solé, G., y Rodríguez, R. A. (2023). La Unión Ibérica en los manuales de historia de Educación Secundaria. Un estudio comparativo entre Portugal y España. Studia Historica: Historia Moderna, 45(1), 147-181. https://doi.org/10.14201/shhmo2023451147181
Fernández, B., Asunción, A., Lechuga, S., Osuna, J. L., y De los Reyes, J. L. (2018). Saber Historia, formar ciudadanos o aprobarla selectividad: una investigación sobre la enseñanza de la historia reciente de España en 2º de Bachillerato. En D. Verdú, C. Guerrero, y J. L. Villa (Coords.), Pensamiento histórico y competencias sociales y cívicas en Ciencias Sociales (pp. 123-134). Universidad de Murcia.
Gómez-Carrasco, C. J., y Chapman, A. (2017). Enfoques historiográficos y representaciones sociales en los libros de texto. Un estudio comparativo, España-Francia-Inglaterra. Historia y Memoria de la Educación, 6, 319-361.
Gómez-Carrasco, C. J., Miralles, P., y Molina, S. (2015). Evaluación, competencias históricas y educación ciudadana. Revista de Estudios Sociales, 52, 9-14. http://dx.doi.org/10.7440/res52.2015.01
Gómez-Carrasco, C. J., y Rodríguez, R. A. (2017). La historia como materia formativa. Reflexiones epistemológicas e historiográficas. Revista de Historiografía, 27, 265-286. https://doi.org/10.20318/revhisto.2017.3974
Gómez-Carrasco, C. J., Monteagudo, J., y Miralles, P. (2018). Conocimiento histórico y evaluación de competencias en los exámenes de Educación Secundaria. Un análisis comparativo España-Inglaterra. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 36(1), 85-106. https://doi.org/10.6018/j/324181
Gómez-Carrasco, C. J., López-Facal, R., y Castro, B. (2020). Educación histórica y competencias educativas. Educar em Revista, 35(74), 145-171. https://doi.org/10.1590/0104- 4060.64402
Gómez-Carrasco, C. J., Miralles, P., Rodríguez-Medina, J., y Maquilón, J. J. (2021). Perceptions on the procedures and techniques for assessing history and defining teaching profiles. Teacher training in Spain and the United Kingdom. Educational Studies, 47, 472-490. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1707069
González, J. M., Franco, J. G., y Español, D. (2022). Educating in History: Thinking Historically through Historical Reenactment. Social Sciences, 11(6), 256. https://doi.org/10.3390/socsci11060256
Karn, S. (2023). Historical empathy: a cognitive-affective theory for history education in Canada. Canadian Journal of Education, 46(1), 80-110. https://doi.org/10.53967/cjerce.5483
López-Facal, R. (2014). La LOMCE y la competencia histórica. Ayer. Revista De Historia Contemporánea, 94(2), 273-285.
López-García, A. (2023). Eficacia de una metodología docente basada en la teoría del pensamiento histórico mediante métodos activos y recursos digitales en adolescentes españoles. Frontiers in Education, 8, 1175123. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1175123
López-García, A., y Miralles, P. (2024). ¿Uso o abuso de la memoria? Beneficios de la enseñanza del pensamiento histórico e implicaciones en la formación del profesorado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado: REIFOP, 27(3), 243-257. https://doi.org/10.6018/reifop.620471
Miralles, P. (2022a). Estudio comparativo sobre la presencia del pensamiento histórico en los currículos educativos de diferentes países. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-2.19
Miralles, P. (2022b). Competencias de pensamiento histórico para una ciudadanía democrática y crítica. Cuadernos de Pedagogía, 537, 16-24.
Miralles, P., Sánchez, R., y Moreno, J. R. (2024). Aprender historia en el siglo XXI. Competencias para la conciencia y el pensamiento histórico. Octaedro.
Molina, S., Ortuño, J., y Sánchez, M. (2021). Nuevas leyes, mismos problemas: la enseñanza de la historia en España a partir de los recuerdos de los futuros profesores de Educación Secundaria. El Futuro del Pasado, 12, 61-89. https://doi.org/10.14201/fdp2021126189
Molina-Torres, M. P. (2021). Beliefs of the students of the secondary master in Spain-Portugal. Cadernos de Pesquisa, 51, Article e07242. https://doi.org/10.1590/198053147242
Moreno, J. R., Gómez-Carrasco, C. J., y Monteagudo, J. (2023). Teaching history to face the world today. Socially conscious approaches, activity proposals, and historical thinking competencies. Peter Lang.
Moreno, J. R., Rodríguez, R. A., y Monteagudo, J. (2023). Competencias de pensamiento histórico en Bachillerato: análisis de los niveles cognitivos en los criterios de evaluación. Areas: revista internacional de ciencias sociales, 45, 89-107. https://doi.org/10.6018/areas.528181
Ortega, J. I., Sánchez, J. A., y González, N. (2024). Experiencias de aprendizaje desde la Didáctica de las Ciencias Sociales para la formación de una ciudadanía democrática, crítica y global. Octaedro.
Rodríguez-Medina, J., Gómez-Carrasco, C. J., López-Facal, R., y Miralles, P. (2020). Tendencias emergentes en la producción académica de educación histórica. Revista de Educación, 389, 211-242. https//doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-389-460
Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizaje de los estudiantes. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 27, 43-66. https://doi.org/10.7203/dces.27.2648
Sáiz, J. (2023). Formación del futuro profesorado de educación secundaria en pensamiento histórico: análisis de niveles y discursos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37), 243-260. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.3.96970
Sáiz, J., y Fuster, C. (2014). Memorizar historia sin aprender pensamiento histórico: las PAU de Historia de España. Investigación en la Escuela, 84, 47-61. https://doi.org/10.12795/IE.2014.i84.04
Sánchez, R., y Álvarez, J.M. (2019). El uso de las fuentes en los manuales de Historia en el Bachillerato en España. Historia y Espacio, 15(53), https://doi.org/10.25100/hye.v15i53.8654
Seixas, P., y Morton, T. (2013). The big six historical thinking concepts. Nelson.
Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnaturals Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Temple University Press.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Aula Abierta

