Abstract
This is the introductory text to the monograph on the assessment of historical skills in baccalaureate.
References
Alvargonzález, D. (2024). La filosofía de Gustavo Bueno. Comentarios críticos. Universidad de Oviedo.
Bueno, G. (1978a). Reliquias y relatos: construcción del concepto de historia fenoménica. El Basilisco, 1, 5-16.
Bueno, G. (1978b). En torno al concepto de ciencias humanas. La distinción entre metodologías alfa operatorias y beta operatorias. El Basilisco, 2,12-46.
Chapman, A. (2018). Desenvolvendo o pensamento histórico. Abordagens conceituais e estratégias didáticas. WAS Edições.
Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Graó.
Fernández-Liria, C., García, O. y Galindo, E. (2023). Escuela o barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Akal.
Körber, A. (2023). Formando a consciência histórica em direção a uma aprendizagem histórica transcultural: das abordagens conceituais à constituição das competências históricas. WAS Edições.
Lee, P. (2005). How students learn. History in the classroom. The National Academies Press.
Monteagudo, J., y López Facal, R. (2018). Estándares de aprendizaje y evaluación del pensamiento histórico, ¿incompatibles? Análisis de currículos, programaciones, exámenes y opinión de expertos en España. Perfiles Educativos, 40(161), 128 - 146. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58586
Miralles, P., Molina, S. y Santisteban, A. (2011) (Eds.). La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (Vols. I y II).
Seixas, P. y Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson College Indigenous.
von Borries, B. (2018). Jovens e consciência histórica. Curitiba: WAS Edições.
Wineburg, S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Temple University Press.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Aula Abierta

