Introduction to Monograph
PDF (Español (España))

How to Cite

Monteagudo Fernández, J., Sánchez-Fuster, M. del C., & Schmidt, M. A. (2025). Introduction to Monograph. Aula Abierta, 54(3), 279–281. https://doi.org/10.17811/rifie.23243

Abstract

This is the introductory text to the monograph on the assessment of historical skills in baccalaureate.

https://doi.org/10.17811/rifie.23243
PDF (Español (España))

References

Alvargonzález, D. (2024). La filosofía de Gustavo Bueno. Comentarios críticos. Universidad de Oviedo.

Bueno, G. (1978a). Reliquias y relatos: construcción del concepto de historia fenoménica. El Basilisco, 1, 5-16.

Bueno, G. (1978b). En torno al concepto de ciencias humanas. La distinción entre metodologías alfa operatorias y beta operatorias. El Basilisco, 2,12-46.

Chapman, A. (2018). Desenvolvendo o pensamento histórico. Abordagens conceituais e estratégias didáticas. WAS Edições.

Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Graó.

Fernández-Liria, C., García, O. y Galindo, E. (2023). Escuela o barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Akal.

Körber, A. (2023). Formando a consciência histórica em direção a uma aprendizagem histórica transcultural: das abordagens conceituais à constituição das competências históricas. WAS Edições.

Lee, P. (2005). How students learn. History in the classroom. The National Academies Press.

Monteagudo, J., y López Facal, R. (2018). Estándares de aprendizaje y evaluación del pensamiento histórico, ¿incompatibles? Análisis de currículos, programaciones, exámenes y opinión de expertos en España. Perfiles Educativos, 40(161), 128 - 146. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58586

Miralles, P., Molina, S. y Santisteban, A. (2011) (Eds.). La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (Vols. I y II).

Seixas, P. y Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson College Indigenous.

von Borries, B. (2018). Jovens e consciência histórica. Curitiba: WAS Edições.

Wineburg, S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Temple University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.