Comparative study on language support classrooms: the case of Andalusia and England
PDF (Español (España))

How to Cite

Ortega Martín, J. L., & Peña García, S. (2019). Comparative study on language support classrooms: the case of Andalusia and England. Aula Abierta, 48(2), 213–220. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.213-220

Abstract

Today the presence of immigrant students in Europe has led to a series of measures and actions to tackle this multicultural reality. In this study we present the functioning and characteristics of language support classrooms and compare Temporary Language Adaptation Classrooms (ATAL, from its initials in Spanish) in Andalusia and the teaching of English as an Additional Language (EAL) in England. Similarly, this study presents the opinion of the students and teachers regarding the materials and activities used in the ATAL and EAL classrooms. Our investigation, which involved 202 students and 23 teachers, employed a descriptive and correlational method with data collected through a series of questionnaires that measure the opinion of students and teachers regarding the materials and activities used in these classrooms. The results obtained indicate the existence of positive and negative aspects of both programmes and show the levels of student-perceived appropriateness of target language materials employed by teachers in the support classrooms. This study concludes with an overview of the current situation and considerations for possible future improvements
https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.213-220
PDF (Español (España))

References

AGAEVE (2015). Estudio sobre la organización y el funcionamiento de las Aulas Temporales de Adaptación Lingüística (ATAL). Sevilla: Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. Retrieved from: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/agaeve/docs/ATAL_C.pdf

Arroyo González, M. J. (2010). La lengua en la integración del alumnado inmigrante. Estudios de las aulas ALISO en la provincia de Segovia. (Doctoral Thesis). Universidad de Valladolid, Segovia.

Arroyo González, M. J. (2011). Las aulas y programas de inmersión lingüística para alumnado extranjero en España. Dialnet, nº 5. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4060330.

BOE (2006) Ley Orgánica 2/2006, 3 de mayo, de Educación. Retrieved from https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf

Busto Rey, C. (2014). Integración de inmigrantes en el Sistema Educativo Español. Retrieved from http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/27817/6/TFM_CasandraBustoRey.pdf.

Consejería (2007). Orden de 15 de enero de 2007, por la que se regulan las medidas y actuaciones a desarrollar para la atención del alumnado inmigrante y, especialmente, las Aulas Temporales de Adaptación Lingüística. Sevilla: Consejería de Educación.

Consejería (2016). Educación en Andalucía: Avance curso 2016-2017). Seville: Consejería de Educación.

European Commission/EACEA/Eurydice, 2017. Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Madrid, D. (2004). La formación del profesorado de Lengua Extranjera. Profesorado. Revista de Currículum Y Formación de Profesorado, 8 (1). Granada: Universidad de Granada.

Morrison, N. (2014). How schools are breaking down the language barrier for EAL students. Retrieved from https://www.theguardian.com/teacher-network/teacher-blog/2014/mar/05/teaching-eal-foreign-languages-students-integration-schools

Níkleva, D.G. (2014). El reto de atender a alumnos inmigrantes en la sociedad española. Síntesis. Madrid.

Ortega, J. L. y Sierra, V. (2014). Factores motivacionales en alumnos inmigrantes hacia el español y el inglés en El Ejido (Almería), en Níkleva, D. El reto de atender a alumnos inmigrantes en la sociedad española. Sinthesis. Madrid.

Prieto, J. (2014). Agrupaciones escolares con alta proporción de alumnado inmigrante. ¿Gueto o refugio?, en Níkleva, D. El reto de atender a alumnos inmigrantes en la sociedad española. Sinthesis. Madrid.

Rodríguez Izquierdo, R. Mª. (2015). La escolarización del alumnado inmigrante ¿un nuevo reto en la formación del profesorado? Portal de revistas electrónica UAM. Tendencias pedagógicas. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1835.

Rojas Tejada, A. J., Cruz del Pino, R.M., Tatar, M., & Jiménez Sayáns, P.J. (2012). Spanish as a foreign language teachers’ profiles: inclusive beliefs, teachers’ perceptions of student outcomes in the TCLA program, burnout, and experience. European Journal of Psychology of Education, 27, p.285-298.

Strand, S., Malmberg, L. & Hall, J. (2015). English as an Additional Language (EAL) and educational achievement in England: An analysis of the National Pupil Database. Retrieved from https://v1.educationendowmentfoundation.org.uk/uploads/pdf/EAL_and_educational_achievement2.pdf.

Downloads

Download data is not yet available.