Methodological strategies and use of digital resources for teaching history. Analysis through the memories and opinions of teachers in initial training
PDF (Español (España))

How to Cite

Gómez Carrasco, C. J., Chaparro Sainz, Álvaro, Felices de la Fuente, M. del M., & Cózar Gutiérrez, R. (2020). Methodological strategies and use of digital resources for teaching history. Analysis through the memories and opinions of teachers in initial training. Aula Abierta, 49(1), 65–74. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.65-74

Abstract

The changes that have taken place in our society require new teaching strategies and new purposes that build citizenship with a critical spirit and awareness of belonging to a broad and multicultural world. The main objective of this research is to analyze the memories of secondary school teachers in training on the teaching methodology used in history classes, and their opinions on the most appropriate strategies to teach this subject. The research has been carried out in the specialty of Geography and History of the Teacher Training Master. Four groups were selected at the universities of Murcia, Málaga, Castilla-La Mancha and Almería in the 2018/2019 academic year, collecting a sample of 129 participants (n=129). The results show that there are no major differences between universities in both memories and intentions about the teaching methodology that they believe they should use in the History class. However, there are significant gender differences: women have more traditional memories of History classes, and they are more in favor of the use of digital resources.


Key words: Teacher education; History education; Teaching methodology; Digital resources; Digital competence

https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.65-74
PDF (Español (España))

References

Angelini, M. L. y García-Carbonell, A. (2015). Percepciones sobre la integración de modelos pedagógicos en la formación del profesorado: la simulación y juego y el flipped classroom. Education in the Knowledge Society, 16(2), 16-30.

Arancibia, M. M. y Badia, A. (2015). Concepciones de profesores de secundaria sobre enseñar y aprender Historia con TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(2), 62-76.

Barba, J. J., Martínez, S. y Torrego, L. (2012). El proyecto de aprendizaje tutorado cooperativo. Una experiencia en el grado de maestra de Educación Infantil. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 123-144.

Blasco-Serrano, A. C., Lorenzo, J. y Sarsa, J. (2018). Percepción de los estudiantes al invertir la clase mediante el uso de redes sociales y sistemas de respuesta inmediata. RED. Revista de Educación a Distancia, 57(6), 1-19. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/57/6

Cabero, J. y Guerra, S. (2011). La alfabetización y formación en medios de comunicación en la formación inicial del profesorado. Educación XX1, 14(1), 89-115.

Cabero, J., Barroso, J., Llorente, M. C. y Yanes, C. (2016). Redes sociales y Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación: aprendizaje colaborativo, diferencias de género, edad y preferencias. RED. Revista de Educación a Distancia, 51, 1-23. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/51/1

Cabezas, M., Casillas, S. y Pinto, A. M. (2014). Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la universidad de Salamanca sobre su competencia digital. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-14.

Castaño, C., Martín, J. y Martínez, J. L. (2011). La brecha digital de género en España y Europa: medición con indicadores compuestos. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 136, 127-140. DOI: 10.5477/cis/reis.136.127

Castro, L. y López, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 97-114.

Colomer, J. C.; Saiz, J. y Bel, J. C. (2018). Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK. Educatio Siglo XXI, vol. 36(1), 107-128.

Cózar, R. y Roblizo, M. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros. Percepciones de los alumnos de los Grados de Maestros de la Facultad de Educación de Albacete. RELATEC. Revista Latinoamérica de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133.

Cózar, R., González-Calero, J. A., Villena, R. y Merino, J. M. (2019). Análisis de la motivación ante el uso de la realidad virtual en la enseñanza de la historia en futuros maestros. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 68, 1-14. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1315

Cózar, R., Moya, M. V., Hernández, J. A. y Hernández, J. R. (2016). Cocimiento y Uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) según el estilo de Aprendizaje de los Futuros Maestros. Formación Universitaria, 9(6), 105-118.

Cuenca, J. M., Estepa, J., y Martín, M. (2016). Patrimonio, educación, identidad y ciudadanía. Profesorado y libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación, 375, 136-159.

De Haro, J.J. (2009). Algunas experiencias de innovación educativa. ARBOR. Ciencia, pensamiento y cultura, CLXXXV, 71-92.

Estepa, J. (2001). El patrimonio en la didáctica de las Ciencias Sociales: obstáculos y propuestas para su tratamiento en el aula. Íber, 30, 93-106.

Estepa, J. (2017). Otra didáctica de la Historia para otra escuela. Huelva: Universidad de Huelva.

Estepa, J.; Ávila, R. y Ferreras, M. (2008). Primary and secondary teachers’ conceptions about heritage and heritage education: A comparative analysis. Teaching and Teacher Education, 26, 2095 - 2107.

Fontal, O. e Ibáñez, Á. (2017). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de Educación, n° 375, 184-214.

Gestsdóttir, S. M., Van Boxtel, C., Van Drie, J. (2018). Teaching historical thinking and reasoning: Construction of an observation instrument. British Educational Research Journal, 44 (6), 960–981.

Gómez, C. J. y Miralles, P. (2015). ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España. Revista de Estudios Sociales, 52, 52-68.

Gómez, C. J., Ortuño, J. y Miralles, J. (2018). Enseñar Ciencias Sociales con métodos activos de aprendizaje. Reflexiones y propuestas a través de la indagación. Barcelona: Octaedro.

Gómez, C. J., Rodríguez, R. A. y Mirete, A. B. (2018). Percepción de la enseñanza de la historia y concepciones epistemológicas. Una investigación con futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 29(1), 237-250.

González, J. y Pazmiño, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(1), 62-77.

González-Peiteado; M. y Pino-Juste, M. (2013). Percepción del alumnado de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela sobre el uso de los estilos de enseñanza. Innovación Educativa, 23, 215-229.

González-Peiteado; M. y Pino-Juste, M. (2014). Aproximación a las representaciones y creencias del alumnado de Magisterio sobre los estilos de enseñanza. Educación XXI, 17(1), 83-110.

González, M. y Fuentes, E. J. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70.

Gutiérrez, A., Palacios, A. y Torrego, L. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de un desencuentro. Revista de Educación, 352, 267-293.

Jiménez, R.; Cuenca, J. Mª. y Ferreras, M. (2010). Heritage education: Exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science. Teaching and Teacher Education, 26, 1319 - 1331.

Lévesque, S. y Zanazanian, P. (2015). History Is A Verb: “We Learn It Best When We Are Doing It!”: French and English Canadian Prospective Teachers and History. Revista de Estudios Sociales, 52, 32-51.

Levstik, L. y Barton, K. C. (2001). Doing History. Investigating with Children in Elementary and Middle Schools. Second Edition. Mahwah. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates (LEA).

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). Exploratory Item Factor Analysis: A practical guide revised and up-dated. Annals of Psychology, 30(3), 1151-1169.

Marqués, P. (2013). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3C TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 2(1), 2-15.

Martínez, N., Souto, X. M. y Beltrán, J. (2006). Los profesores de historia y la enseñanza de la historia en España. Una investigación a partir de los recuerdos de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 5, 55-71.

Miralles, P.; Gómez, C. J. y Rodríguez, R. (2017). Patrimonio, competencias históricas y metodologías activas de aprendizaje. Un análisis de las opiniones de los docentes en formación en España e Inglaterra. Estudios Pedagógicos, 4, 161-184.

Miralles, P.; Gómez, C. J. y Monteagudo, J. (2019). Percepciones sobre el uso de recursos TIC y «mass-media» para la enseñanza de la historia. Un estudio comparativo en futuros docentes de España-Inglaterra. Educación XX1, 22(2), 187-211, doi:10.5944/educXX1.21377

Miralles, P., Gómez, C. J., Arias, V. B. y Fontal, O. (2019). Recursos digitales y metodología didáctica en la formación inicial de docentes de Historia. Comunicar, 61, 45-56. https://doi.org/10.3916/C61-2019-04

Moya, M. V., Hernández, J. R., Hernández, J. A. y Cózar, R. (2011). Análisis de los estilos de aprendizaje y las TIC en la formación personal del alumnado universitario a través del cuestionario REATIC. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 137-156.

Parra, D. y Fuertes, C. (Coords.) (2019). Reinterpretar la tradición, transformar las prácticas. Ciencias Sociales para una educación crítica. Valencia: Tirant humanidades.

Pegalajar, M. C. y Colmenero, M. J. (2013). Percepciones hacia el aprendizaje cooperativo en estudiantes del Grado de Maestro. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 342-362.

Prats, J. (2010). En defensa de la historia como materia educativa. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 9, 8-17.

Ramírez-García, A. y González-Fernández, N. (2016). Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España/Media Competence of Teachers and Students of Compulsory Education in Spain. Comunicar, 24(49), 49-58.

Roblizo, M. y Cózar, R. (2015). Usos y competencias en TIC en los futuros maestros de educación infantil y primaria: hacia una alfabetización tecnológica real para docentes. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 23-39.

Sáiz, J. y Gómez, C. J. (2016). Investigar el pensamiento histórico y narrativo en la formación del profesorado: fundamentos teóricos y metodológicos. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(1), 175-190.

Sapsford, R. y Jupp V. (2006). Data Collection and Analysis. London: Sage Publications.

Shaw, G. y Marlow, N. (1999). The role of student learning styles, gender, attitudes and perceptions on information and communication technology assisted learning. Computers & Education, 33, 223-234.

Spennemann, D. R. (1996). Gender imbalances in computer access among environmental science students. Journal of Instructional Science and Technology, 1(2).

VanSledright, B. A. (2014). Assessing Historical Thinking and Understanding. Innovation Design for New Standards. New York: Routledge.

Downloads

Download data is not yet available.