Abstract
Information and communication technologies have fully entered society and, therefore, vocational training. The objective of the study is to identify and predict the incidence of digital competence in the use of online learning in Vocational Training teachers. The research method is descriptive, correlational and predictive, in a sample of 627 teachers from the Spanish geography. The data has been collected by means of a questionnaire. The results show a competence deficit in various areas of digital competence, something that directly affects the application of online learning, although the levels in the areas of information and digital literacy, problem solving and communication skills and Collaboration can mark the use of the e-learning method by teachers.
References
Afanador, H. A. (2017). Estado actual de las competencias TIC de docentes. Puente, 9(2), 23-32.
Agreda, M., Hinojo, M. A., y Sola, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la Educación Superior española. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 49, 39-56. doi: 10.12795/pixelbit.2016.i49.03
Almanthari, A., Maulina, S., y Bruce, S. (2020). Secondary School Mathematics Teachers’ Views on E-learning Implementation Barriers during the COVID-19 Pandemic: The Case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-9. doi: 10.29333/ejmste/8240
Area, M. (2015). La alfabetización digital y la formación de la ciudadanía del siglo XXI. Revista Integra Educativa, 7(3), 21-33.
Area, M., Hernández, V., y Sosa, J. J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 24(47), 79-87. doi: 10.3916/C47-2016-08
Arrosagaray, M., González, M., Pino, M., y Rodríguez, B. (2019). A comparative study of Spanish adult students' attitudes to ICT in classroom blended and distance language-learning modes. Computers & Education, 134, 31-40. doi: 10.1016/j.compedu.2019.01.016
Avitia, P., y Uriarte, I. (2017). Evaluación de la habilidad digital de los estudiantes universitarios: estado de ingreso y potencial educativo. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (61), 1-13.
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Brzezinska, M. (2018). An intuitive app generator and accompanying e-learning modules as examples of successful assistive technology. E-mentor, (2), 19-26. doi: 10.15219/em74.1348
Cabero, J., e Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Edutec, 48, 1-16. doi: 10.21556/edutec.2014.48.187
Callan, V.J., Johnston, M.A., Clayton, B., y Poulsen, A.L. (2016). E-assessment: challenges to the legitimacy of VET practitioners and auditors. Journal of vocational education and training, 68(4), 416-435. doi: 10.1080/13636820.2016.1231214
Campo, M.N., Moreno-Guerrero, A.J., y Soler, R. (2018). Use of Google Drive and Whatsapp for the follow-up and development of the final Master's Project through m-learning. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2, 858-864
Carrera, F. X., y Coiduras, J. L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las ciencias sociales. REDU – Revista de Docencia Universitaria. 10(2), 273-298. doi: 10.4995/redu.2012.6108
Castañeda, L., Esteve, F., y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, 56, 1-20. doi: 10.6018/red/56/6.
Cebreiro, B., Fernández, C., y Arribi, J. (2017). Distance vocational training: running in the wrong direction. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (50), 65-76. doi: 10.12795/pixelbit.2017.i50.04
Cela, J. M., Esteve-González, V., Esteve-Mon, F., González, J., y Gisbert, M. (2017). El docente en la sociedad digital: Una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 403-422.
Cigdem, H., y Topcu, A. (2015). Predictors of instructors' behavioral intention to use learning management system: A Turkish vocational college example. Computers in human behaviour, 52, 22-28. doi: 10.1016/j.chb.2015.05.049
Constantino, P., y De Oliveria, M.G., (2017). E-learning in vocational education: a portrait of offer and public policies for state of Sao Paulo, Brazil. Revista Ibero-americana de estudios em Educaçao, 12, 1234-1242. doi: 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10292
De Pablos, J., Colás, P., Conde, J., y Reyes, S. R. (2017). La competencia digital de los estudiantes de educación no universitaria: variables predictivas. Bordón. Revista de pedagogía, 69(1), 169-185. doi: 10.13042/Bordon.2016.48594
Dimache, A., Roche, T., Kopeinik, S., Winter, L.C., Nussbaumer, A., y Albert, D. (2015). Suitability of Adaptive Self-Regulated e-Learning to Vocational Training: A Pilot Study in Heat Pump System Installation. International Journal of Online Pedagogy and Course Design, 5(3), 31-46. doi: 10.4018/ijopcd.2015070103
Dummert, S., Leber, U., y Schwengler, B. (2019). Unfilled Training Positions in Germany – Regional and Establishment-Specific Determinants. Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik, 239(4), 661-701. doi: 10.1515/jbnst-2018-0014
Elche, M., y Yubero, S. (2019). The influence of reading habits on the use of internet: a study with university students. Investigación bibliotecológica, 33(79), 51-66. doi: 10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57985
Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista electrónica de investigación educativa, 19(4), 73-83.
Fernández, F. J., Fernández, M. J., y Rodríguez, J. M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416. doi: 10.5944/educxx1.17907
Fernández, J. M., y Rodríguez, A. (2017). TIC y diversidad funcional: conocimiento del profesorado. EJIHPE. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 7(3), 157-175. doi: 10.1989/ejihpe.v7i3.203
Fuentes, A., López, J., y Pozo, S. (2019). Analysis of the Digital Teaching Competence: Key Factor in the Performance of Active Pedagogies with Augmented Reality. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 17(2), 27-42. doi: 10.15366/reice2019.17.2.002
García, C.J., y Cabero, J. (2016). The development and current situation of e-learning in Spanish Vocational Training. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 167-191. doi: 10.5944/ried.19.2.15800
García, S., y Cantón, I. (2019). Teachers 3.0: Patterns of Use of Five Digital Tools. Digital Education Review, (35), 202-215. doi: 10.1344/der.2019.35.202-215
Gutiérrez, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en TIC. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 51-65. doi: 10.12795/pixelbit.2014.i44.04
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. Madrid: McGraw Hill.
INTEF (2017). Marco de Competencia Digital. Madrid: Ministerio de Educación, Ciencia y Deportes.
Kucheruk, O.A., Karaman, S.A., Karaman, O.V., y Vinnikova, N.M. (2019). Using ICT tolos for forming profesional competences of future teachers of the Ukrainian language and literature. Information Technologies and Learning Tools, 71(3), 196-214. doi: 10.33407/itlt.v71i3.2814
Larionova, V., Brown, K., Bystrova, T., y Sinitsyn, E. (2018). Russian perspectives of online learning technologies in higher education: An empirical study of a MOOC. Research in comparative and international education, 13(1), 70-91. doi: 10.1177/1745499918763420
López, J., Pozo, S., Fuentes, A., y Romero, J. M. (2019). Analysis of electronic leadership and digital competence of teachers of educational cooperatives in Andalucia (Spain). REMIE. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(2), 194-223. doi: 10.4471/remie.2019.4149
López-Belmonte, J., Moreno-Guerrero, A. J., Pozo-Sánchez, S., y López-Nuñez, J. A. (2020). Efecto de la competencia digital docente en el uso del blended learning en formación profesional. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 34(83), 187-205. doi: 10.22201/iibi.24488321xe.2020.83.58147
López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Vázquez-Cano, E., y López-Meneses, E. (2020). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español. Revista Fuentes, 22(1), 86-100. doi: 10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.07
Medina, J.A. (2014). Competencias en las nuevas tecnologías requeridas por los docentes. Saarbrücken, Alemania: Publicia.
Moreira, E., García, M., Conde, A., y González, A. (2019). Teachers' ICT-related self-efficacy, job resources, and positive emotions: Their structural relations with autonomous motivation and work engagement. Computers & Education, 134, 63-77. doi: 10.1016/j.compedu.2019.02.007
Moreno-Guerrero, A.J. (2019). Estudio bibliométrico de la producción científica en Web os Science. Formación Profesional y blended learning. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, (56), 149-168. doi: 10.12795/pixelbit.2019.i56.08
Moreno-Guerrero, A.J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, P., y Alonso-García, S. (2020). E-Learning in the Teaching of Mathematics: An Educational Experience in Adult High School. Mathematics, 8(5), 1-16. doi: 10.3390/math8050840
Prendes, M. P., Gutiérrez, I. y Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED: Revista de Educación a Distancia, (56), 1-22.
Prendes, M.P., y Gutiérrez, I. (2013): Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140
Rodríguez, A.M., Raso, F., y Ruiz, J. (2019). Digital competence, higher education and teacher training: a metaanalysis study on the Web of Science. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, (54), 65-81. doi: 10.12795/pixelbit.2019.i54.04
Rodríguez, A.M., Romero, J.M., y Agreda, M. (2019). Impact of ICT on the teaching of Physical Education: a bibliometric research study. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 3(1), 1-14. doi: 10481/53211.
Rodríguez, A.M., Trujillo, J.M., y Sánchez, J. (2019). Impacto de la productividad científica sobre competencia digital de los futuros docentes: aproximación bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista complutense de educación, 30(2), 623-646. doi: 10.5209/RCED.58862
Rubio, M. J., y Vilà, R. (2017). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 10(1), 118-126. doi: 10.1344/reire2017.10.11017
Sánchez, P., Ramos, F.J., y Sánchez, J. (2014). Formación continua y competencia digital docente: el caso de la comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, (65), 91-110. doi: 10.35362/rie650395
Sarmiento, J.A., Silva, A.C., y Van Gameren, E. (2019). Evolution of the inequality of educational opportunities from secondary education to university. International Journal of Educational Development, 66, 193-202. doi: 10.1016/j.ijedudev.2018.09.006
Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista española de pedagogía, 269, 25-54. doi: 10.22550/REP76-1-2018-02
Ugolini, F., Massetti, L., Sanesi, G., y Pearlmutter, D. (2015). Knowledge transfer between stakeholders in the field of urban forestry and green infrastructure: Results of a European survey. Land use policy, 49, 365-381. doi: 10.1016/j.landusepol.2015.08.019
Venieris, G., Cohen, S., Vlismas, O., Naoum, V.C., y Karatzimas, S. (2017). The requirements of different user groups on an online accounting platform. Journal for international business and entrepreneurship development, 10(1), 54-70. doi: 10.1504/JIBED.2017.082751
Viñals, A., y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114.
Wheelahan, L. (2015). Not just skills: What a focus on knowledge means for vocational education. Journal of Curriculum Studies, 47(6), 750-762. doi: 10.1080/00220272.2015.1089942
Widaningsih, L., Barliana, M.S., Aryanti, T., y Malihah, E. (2018). Inheritance pattern of vocational skills: an ethnographic study on construction workers in Indonesia. Journal of technical education and training, 10(2), 71-81. doi: 10.30880/jtet.2018.10.02.007

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Aula Abierta