Abstract
Engaging recesses was a Service Learning project aimed at improving social relationships among a group of secondary school students (ESO). We present such experience in students of ESO and Vocational Education and Training on Physical Activities and Animation (TAFAD) by analyzing the dimensions of socialization, friendship, usefulness, conflicts and learning. We conclude that the project has achieved its objectives: to improve ESO students’ socialization, integration and inclusion, as well as promote the integral development of TAFAD students.
References
Abal de Hevia, I. (2016). Aprendizaje servicio solidario: una propuesta pedagógica innovadora. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 2, 3-32. http://dx.doi.org/10.1344/RIDAS2016.2.2
Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.
Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-servicio: Una herramienta para educar desde y para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la justicia social, 2(2), 5-11.
Artiles Rodríguez, J., Marchena Gómez, R., & Santana Hernández, R. (2016). Los recreos del alumnado con discapacidad en centros de Educación Secundaria. Siglo Cero, 47(2), 79-98. http://dx.doi.org/10.14201/scero20164727998
Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Crítica, 972, 49-54.
Bosch, C., & Batlle, R. (2006). Proyectos para mejorar la ciudadanía. Cuadernos de Pedagogía, 357, 64-68.
Brown, K. M., & Bright, L. M. (2017). Teaching caring and competence: student transformation during an older adult focused service-learning course. Nurse Education in Practice, 27, 29–35. http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2017.08.013
Butcher, D., & Hall, E. (1998). University students learn by helping at-risk elementary school students: “Team Lincoln”. Children & Schools, 20(3), 191-202.
Butin, Dan W. (2003). Of What Use Is It? Multiple Conceptualizations of Service Learning within Education” Teachers College Record, 105(9), 1674–1692. http://dx.doi.org/10.1046/j.1467-9620.2003.00305.x.
Capella, C., Gil, J. & Martí, M. (2014). La metodología del aprendizaje-servicio en la educación física. Apunts. Educación Física y Deportes. 116(2), 33-43. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.03
Castillo-Rodríguez, G., Córdoba, C. C. P., & Gil-Madrona, P. (2018). Dinamización del recreo como resolución de conflictos y participación en actividades físico-deportivas. Revista Electrónica Educare, 22(2), 237-258. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.14
Chin, J. J., & Ludwig, D. (2013). Cómo aumentar la actividad física de los niños durante el período del recreo en las escuelas. Revista Panamericana de Salud Pública, 34(5), 367-374. https://dx.doi.org/10.2105%2FAJPH.2012.301132s.
Chiva Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Martin Moya, R., Pérez López, I. J., Giles Girela, J., Garcia Suarez, J., & Rivera García, E. (2019). University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review. Revista complutense de educación, 30(4), 1147-1164. https://doi.org/10.5209/rced.60191
Chiva-Bartoll, Ó., Capella, C. & Pallarès, M. (2018). Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la Educación Física. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 277-293. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.270581
Chiva-Bartoll, O., Capella-Peris, C., & Salvador-García, C. (2020a). Service-learning in physical education teacher education: towards a critical and inclusive perspective. Journal of Education for Teaching, 1-13. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733400
Bartoll, O. C., García, C. S., Peris, C. C., & Vivas, M. M. (2019a). Aprendizaje-servicio en la formación inicial docente: desarrollo de la inclusión en el área de didáctica de la expresión corporal. Bordón. Revista de pedagogía, 71(3), 63-77. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.67773
Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Capella-Peris, C., & Salvador-García, C. (2020b). Effects of service-learning on physical education teacher education students' subjective happiness, prosocial behaviour and professional learning. Frontiers in psychology, 11(331), 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00331
Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Martín-Moya, R., Pérez López, I., Giles Girela, J., García-Suárez, J., & Rivera García, E. (2019b). University service-learning in physical education and sport sciences: A systematic review. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1147-1164. https://dx.doi.org/10.5209/rced.60191
Declaration of Helsinki. (1964). Human experimentation. Code of ethics of the world medical association. British medical journal, 2(5402), 177-177.
Dewey, J. (1938). Education and experience. Simon & Schuster.
Francisco, A., & Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 69-77.
Freire, P. (1974). Pedagogia do oprimido. Paz e terra.
García-Rodríguez, M., & Serrano-Aguilera, J. M. (2010). La optimización del patio de recreo para favorecer la práctica de actividades físico-deportivas mediante un proyecto de convivencia. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3(6), 32-42.
Halcomb, E. J., & Davidson, P. M. (2006). Is verbatim transcription of interview data always necessary? Applied Nursing Research, 19(1), 38-42. https://dx.doi.org/10.1016/j.apnr.2005.06.001.
Hollis, J. L., Sutherland, R., Williams, A. J., Campbell, E., Nathan, N., Wolfenden, L., ... & Wiggers, J. (2017). A systematic review and meta-analysis of moderate-to-vigorous physical activity levels in secondary school physical education lessons. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 34-54. https://dx.doi.org/10.1186/s12966-017-0504-0
Lamoneda, J. (2018). Programas de aprendizaje-servicio en estudiantes de ciclo formativo en animación y actividad física. Journal of sport and health research, 10(1), 65-78.
Lee, S. J., Wilder, C., & Yu, C. (2018). Exploring students’ perceptions of service-learning experiences in an undergraduate web design course. Teaching in Higher Education, 23, 212–226. https://dx.doi.org/10.1080/13562517.2017.1379486
Levitt, H. M., Bamberg, M., Creswell, J. W., Frost, D. M., Josselson, R., & Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73(1), 1-20. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000151
Lova, M. & Porto, M. (2013). “Programas bilingües en Educación Primaria: valoraciones de docentes”. Porta Linguarum, 20, 253-268.
Martínez, B. (2014). Aprendizaje-servicio y educación inclusiva. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 30, 183-208.
Martínez-Usarralde, M.J., (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1, 24 (1), 93-115. https://doi.org/10.5944/educxx1.26444
Lorenzo, M.d.M., Ruiz, C., Arbués, E., Martínez-Usarralde, M.J., Buenestado, M., & Mella, Í. (2020). Aprendizaje-servicio en el sistema universitario español: un estudio enfocado en la evaluación de los proyectos. Aula abierta, 49(4), 353-362.
Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage.
Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Octaedro.
Puig, J.M. (Coord.) (2009). Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Graó.
Silvestre, L. Z., Valverde, T., Ballester, J. C., & Delgado, A. G. (2019). Estrategias emocionales en educación física a través del aprendizaje servicio: aplicación del programa siente jugando en alumnado de primaria. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49(4), 163-179. http://dx.doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11734
Stenhouse, V. L., & Jarrett, O. S. (2012). In the service of learning and activism: Service learning, critical pedagogy, and the problem solution project. Teacher Education Quarterly, 39(1), 51-76.
Valverde-Esteve, T., Chiva-Bartoll, O., Salvador-García, C., & Maravé-Vivas, M. (2020). Effect of a Service-Learning Program on the Active Lifestyle of Children with Autism Spectrum Disorder: A Pilot Study. Sustainability, 12(11), 4354. https://doi.org/10.3390/su12114354
Vázquez, S., Liesa, M., & Lozano, A. (2017). Recreos cooperativos e inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje-Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 173-185. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.213181
Whitley, Meredith A., David Walsh, Laura Hayden, & Daniel Gould. (2017). “Narratives of Experiential Learning: Students’ Engagement in a Physical Activity-Based Service-Learning Course.” Journal of Teaching in Physical Education, 36(4): 419–429. http://dx.doi.org/10.1123/jtpe.2016-0141.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Aula Abierta