Heritage education and ecofeminism. Analysis of Spanish ecomuseums
PDF (Español (España))

Keywords

Heritage education
ecofeminism
ecomuseums
qualitative research
system of categories Educación patrimonial
ecofeminismo
ecomuseos
análisis cualitativo
sistema de categorías

How to Cite

Lucas Palacios, L., Arroyo Mora, E., & Trabajo Rite, M. . (2022). Heritage education and ecofeminism. Analysis of Spanish ecomuseums. Aula Abierta, 51(2), 151–160. https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.151-160

Abstract

The practices of critical ecofeminism are still unknown in education despite the potential it offers us for the formation of critical and democratic citizenship. For this reason, this paper has a double objective: on the one hand, to establish guidelines for the development of heritage education proposals from the ecofeminist perspective, and, on the other, to analyse the conceptual and methodological approaches and the purpose of 55 Spanish ecomuseums in order to investigate if their didactic proposals conform to the values and principles of critical ecofeminism. To investigate these proposals, we have made a qualitative analysis of the web pages of the ecomuseums using as an instrument a complex system of categories with subcategories, indicators and descriptors, which allows us to classify the data obtained in a progression hypothesis from a simple perspective of environmental education to desirable ecofeminist education. As first results, we have found that the majority of Spanish ecomuseums do not consider the gender perspective and do not even tend to delve into the eco-social problems with the aim of promoting a social transformation in the territory of which they are part.

https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.151-160
PDF (Español (España))

References

Amorós, C. (1991). Hacia una crítica de la razón patriarcal. Anthropos.

Asensio, M., Pol, E., y Gomis, M. (2001). Estudios de público, evaluación de exposiciones y programas y diseño de áreas expositivas en el Museu Marítim. Drassana: revista del Museu Marítim, (9), 18-31.

Aso, B., García, S., Rivero, M.P., y Fontal, O. (2016). Estudio de caso de la acción educativa del Museu Afro Brasil de São Paulo. CLIO. History and History teaching, (42).

Award, M. (2009). Programa de educación ambiental y participación ciudadana. Colombia: Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial Oficina de Educación y Participación.

Bel Bravo, A. (2016). Ecofeminismo: una nueva manera de mirar la naturaleza. Arbor, 192(778), a304. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.778n2007

Bennet, T. (2005). Civic Laboratories: Museums, Cultural Objecthood and the Governance of the Social. Cultural Studies, 19(5), 521-547. https://doi.org/10.1080/09502380500365416

Bitgood, S., y Shettel, H. (1996). Determining Museum Effec­tiveness: Visitor Studies Today. The Journal of Museum Edu­cation, 3(21), 6-10.

Cacheda, M. (2019). La coeducación patrimonial o cómo aplicar la perspectiva de género en la educación patrimonial en instituciones culturales y museos. Cuadernos del CLAEH, 38(110), 273-300. https://doi.org/10.29192/claeh.38.2.12

Calaf, R., y Suárez, M.A. (2015). Acción educativa en museos. Su calidad desde la evaluación cualitativa. Trea.

Calaf, R., Gutiérrez, S., y Suárez, M. A. (2020). La evaluación en la Educación Patrimonial. 20 años de investigaciones y Congresos de ICOM. Aula Abierta, 49(1), 55-64. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.55-64

Cuenca, J. M. (2002). El patrimonio en la didáctica de las Ciencias Sociales. Análisis de concepciones, dificultades y obstáculos para su integración en la enseñanza obligatoria. Tesis Doctoral. Universidad de Huelva. Recuperado de: http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/2648

Cuenca, J. M., Martín-Cáceres, M., y Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre museos, territorio y ciudadanía. Aula Abierta, 49(1), 45-54. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54

Echegoyen, Y. (2019). Sostenibilidad y género. El ecofeminismo y su dimensión educativa. En Helena Rausell y Marta Talavera (coords.), Género y didácticas. Una mirada crítica, una aproximación práctica (pp. 225-246). Tirant Humanidades.

Escribano, R.M. (2017). Tejiendo lazos entre el ecofeminismo crítico y la educación para el desarrollo. Géneros, 21(2), 151-164.

Estepa J., Wamba, A.M., y Jiménez-Pérez R. (2005) Fundamentos para una enseñanza y difusión del patrimonio desde una perspectiva integradora de las ciencias sociales y experimentales. Investigación en la Escuela, (56), 19-26.

European Commission (2018). Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic and Social Committe and the Committee of the Regions on a New European Agenda for Culture, COM/2018/267 final.

European Council (2014). Conclusions of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, on a Work Plan for Culture (2015-2018), OJ C 463, 23.12.2014, 4–14.

Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos XI, 2(2), 415-436.

Fontal, O., e Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33(1), 15‐32. https://10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340

Fontal, O., Darrás, B., y Rickenmann, R. (2008). El acceso al patrimonio cultural. Retos y Debates. Pamplona: Universidad Pública de Navarra y Cátedra Jorge Oteiza.

García-Luque, A. (2017). Aprender el patrimonio con perspectiva de género. Sociedad: boletín de la Sociedad de Amigos de la Cultura de Vélez-Málaga, (15), 79-91.

Gibbs, G. R. (2007). Análisis de datos cualitativos. Morata.

Griffin, S. (1994). Woman and Nature. The Women’s Press.

Guba, E. G. (1983). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno y A.I. Pérez Gómez (eds.), La enseñanza. Su teoría y su práctica (pp. 148-165). Akal.

Guba, E. G., y Lincoln, Y. S. (1991). Investigación naturalista y racionalista. En T. Husen, y N. Postlthwaite (eds.) Enciclopedia Internacional de la Educación, (pp. 3337-3343). Vicens-Vives.

Hawkerworth, M. E. (2006). Globalization and feminist activism. Rowman & Littlefield.

Hooper-Greenhill, E. (2013). Museums and their visitors. Routledge.

King, I. (1983). The eco-feminist Perspective. In S. Leland (ed.), Reclaim the Earth: Women Speak out for Life on Earth. The Women Press.

Limón, D., y Solís, C. (2014). Educación ambiental y enfoque de género, claves para su integración. Investigación en la escuela, (83), 37-50. https://doi.org/10.12795/IE.2014.i83.04

Lucas, L., y Delgado-Algarra, E. (2019). La coeducación en la educación patrimonial. Resultados de un estudio de caso. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (18), 5-15.

Lucas, L., y Delgado-Algarra, E. (2020). El profesor posmoderno de Ciencias Sociales: Un modelo de Buenas Prácticas en Educación Patrimonial. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 27-45. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.002

Lucas, L., Trabajo, M., y Borghi, B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 299-317. https://dx.doi.org/10.5209/aris.63288

Luna, U., e Ibánez-Etxeberria, A. (2020). Cuando el museo se convirtió en espacio de aprendizaje. Educación y museos en Guipúzcoa en los años 80. Arte, Individuo y Sociedad, 32(3), 641-659. https://dx.doi.org/10.5209/aris.64869

Marqués, X., Castro-Fernández, B.M., y López-Facal, R.V. (2020). Patrimonio y comunidad patrimonial: construcción de una identidad compartida en un entorno rural. Aula Abierta, 49(1), 25-43. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.25-34

Martínez, E. (2017). Los ecofeminismos como vanguardia en la interseccionalidad feminista. Géneros, 24(21), 133-150.

McManus, P. (1996). Archaeological displays and the public: muse­ology and interpretation. Institute of Archaeology, University College London.

Mellor, M. (2000). Nature, (Re)Production and Power. A Materialist Ecofeminist Perspective. En F. P. Gale y M. M'Gonigle (eds.), Nature, Production and Power (pp. 105–120). Edward Elgar.

Mies, M., y Shiva, V. (1997). Ecofeminismo. Teoría, crítica y perspectivas. Icaria.

Moreno-Fernández, O. y Navarro-Díaz, M. (2015). Educación ambiental, ciudadanía y participación. IJERI, International Journal of Educational Research and Innovation, (4), 175-186.

Morón, H. (2015). ¿Qué aporta la Educación patrimonial a la enseñanza de las ciencias experimentales? Un análisis de los libros de texto de ciencias de la naturaleza de ESO. Tesis doctoral. Universidad de Huelva. Recuperado de: http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/11392

Morón, H., y Morón M.C. (2017) ¿Educación Patrimonial o Educación Ambiental?: perspectivas que convergen para la enseñanza de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 244-257.

Navajas, O. (2012). Ecomuseos y Ecomuseología en España. Revista de Museología, (53), 55-57.

Navarro, E. (2012). Participación ciudadana y educación ambiental ¿Puede la educación ambiental contribuir a una ciudadanía más justa? En N. de Alba, F.F. García Pérez y A. Santisteban (eds.). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales I (pp. 159-163). Díada Editora.

Nodarse, N. (2005). La Educación Ambiental una vía para la participación popular. Tesis doctoral: Ciudad de la Habana. Recuperado de: http://repositorio.flacsoandes.edu.ec:8080/bitstream/10469/1061/1/TFLACSO-2005NNV.pdf

Novo, M., y Murga, M.A. (2010). Educación ambiental y ciudadanía planetaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(número extraordinario), 179-186.

Okvuran, A. (2010). The relationship between arts education, museum education and drama education in elementary ed­ucation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5389- 5392. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.878

Pascual, M., y Herrero, Y. (2010). Ecofeminismo, una propuesta para repensar el presente y construir el futuro. ECOS, (10), 1-7.

Pérez Santos, E. (2000). Estudio de visitantes en museos: metodología y aplicaciones. Trea.

Pujal i LLombarrt, M. (1998). Feminist Psychology or the History of a Nom-Feminisst Práctice. In Erica Burman (ed.) Deconstructing Feminist Psychology (pp. 30-46). SAGE.

Puleo, A.H. (2002). Feminismo y Ecología. Un repaso a las diversas corrientes del ecofeminismo. El ecologista, (31), 36-39.

Puleo, A.H. (2011). Ecofeminismo para otro mundo posible. Cátedra.

Puleo, A.H. (2017). ¿Qué es el ecofeminismo? Quaderns de la Mediterrànea, (25), 210-215.

Redon, S. (2019). Ciudadanía y participación en redes sociales: un estudio en adolescentes chilenos. Aula Abierta, 48(2), 203-212. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.203-212

RK&A (2018). Impact study. The effects of facilitated single-visit art museum programs on students grades 4–6: Technical report. National Art Education Association & Association of Art Museum Directors.

Robles, A. M. (2017). La importancia del museo en la educación. Un binomio en continua evolución. Educación y Futuro, (36), 127-150.

Roman, L. G., y Apple, M. W. (1991). ¿Es el naturalismo un alejamiento del positivismo? Los enfoques materialista y feminista de la subjetividad en la investigación etnográfica. Educación y Sociedad, (9), 59-90.

Romanello, G. (2012). Merci pour votre collaboration. Quelques réflexions sur les modalités d’approche des publics dans les institutions d’art contemporain. Marges, (15), 58-68.

Silva, N. (2018). Invitaciones a repensar los cuidados desde la economía feminista, el ecofeminismo y el Buen Vivir. Fundación InteRed.

Simons, H. (2012). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.

Simsek, G., y Kesici, A. E. (2012). Heritage Education for Primary School Children Throuhg Drama: The Case of Aydin, Turkey. Procedia–Social and Behavioral Sciences, (46), 3817-3824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.153

Warren, K. J. (1997). Ecofeminism. Women, Culture, Nature. Indiana University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.