Reading and talking, the course of the literary gathering in a sixth grade class
PDF (Español (España))

Keywords

indagación narrativa
creación curricular
tertulia literaria narrative inquiry
curriculum making
literary circle

How to Cite

Molina Galvañ, M. D. (2021). Reading and talking, the course of the literary gathering in a sixth grade class. Aula Abierta, 50(3), 697–704. https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.697-704

Abstract

This paper presents the curricular story of an experience of being alongside a Primary Education classroom. The story focuses on the course of the literary circle, which is the pedagogical way with which this teacher opens a time to read and talk together in class. A story that is intertwined with the stories that precede it and, at the same time, with new stories that emerge from it. The article structures a temporality that runs longitudinally through the narrative plot of this educational experience, showing, in its journey and in a narrative way, the changes, inventions and overflows that are taking place. Approaching a way of living the curriculum as a plan that is being composed and co-composed in the very process of teaching and learning.

https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.697-704
PDF (Español (España))

References

Anzaldúa, G. (2016). Borderlands-La frontera. Capitán Swing.

Bellamy, F.X. (2018). Los desheredados. Por qué es urgente transmitir la cultura. Encuentro.

Biesta, G. (2017). El bello riesgo de educar. SM

Clandinin, D.J. (2015). Stories to live by on the professional knowledge landscape. Waikato Journal of Education, Special 20th Anniversary Collection 2015,183-194. doi: 10.15663/wje.v5i0.403.

Contreras, J. y Quiles-Fernández, E. (2017). Vivir y profundizar experiencias de enseñanza desde una perspectiva narrativa. En Contreras, J. (ed.). Enseñar tejiendo relaciones (pp.19-34). Morata.

Coscollà, I. (2016). Pràctiques que ajuden a construir la relació educativa. Guix. Elements d’Acció Educactiva, 421, 55-59.

Díez, M.C. (2015). Los pendientes de la maestra. Graó.

Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg.

Larrosa, J. (2018). Con P de Profesor. Noveduc.

Larrosa, J. (2019). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio de profesor. Candaya.

Lopez, A. y Gabbarini, P. (2016). Hacia una epistemología vulnerable. En Contreras, J. (comp.). Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia. Octaedro.

Meirieu, P. (2007). Frankestein educador. Laertes.

Molina, M.D. (2018). Enseñar y aprender, la poética de la presencia en un aula de primaria: un estudio narrativo. Revista Educaçao UFSM, 43(2), 179-194. DOI: 10.5902/198464443211

Olson, M. (2000). Curriculum as a Multistoried Process. Canadian Journal of Education, 25(3), 169-187.

Parker, D.C, Pushor, D. y Kitchen, J. (2011). Narrative Inquiry, Curriculum Making, and Teacher Education. En Kitchen, J., Parker, D.C. y Pushor, D. (Eds.), Narrative Inquiries into Curriculum Making in Teacher Education (pp.3-18). Emerald Group Publishing Limited.

Petit, M. (2015). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. Fondo de Cultura Económica.

Punta, T. (2013). Señales de vida. Bitácora de una escuela. Lugar Editorial.

Punta, T. (2019). Mundo escuela. Didácticas de equidad e inclusión. Paidós Educación.

Recalcati, M. (2016). La hora de clase. Por una erótica de la enseñanza. Anagrama.

Simons, M. y Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño y Dávila.

Van Manen, M. (2004). El tono en la enseñanza. El lenguaje de la pedagogía. Paidós.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.