Teacher’s perspective in a challenging pandemic scenario
PDF

Keywords

Profesores
Recursos educativos
Universidad
E-learning
COVID-19 Teachers
Educational resources
University
E-learning
COVID-19

How to Cite

García Gómez, B., R. Coca, J., & Mesquita, C. (2022). Teacher’s perspective in a challenging pandemic scenario. Aula Abierta, 51(2), 181–190. https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.181-190

Abstract

This paper aims to understand the higher education teachers’ perspectives facing the necessity to adopt a full online learning methodology brought by COVID-19 pandemic situation. For this, we carried out a quantitative study by means of an online survey of teachers at the University of Valladolid, belonging to different categories and areas of knowledge. The aspects dealt with were, a) the tools used for teaching and evaluation, b) the perception of the teacher's previous preparation, c) the personal assessment of the work carried out, and d) the limitations observed in the development of teaching activity.

The main conclusions include the high number of teachers who had never taught online, the feeling of unease when faced with an unknown scenario, the excessive stress derived from the need to transfer teaching to an unknown scenario, the excessive use of transmission of contents via virtual campus, the perception of ICT as mere assistants of the teaching-learning process or the excessive concern for plagiarism linked to the evaluation via exam.

https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.181-190
PDF

References

Agreda, M., Hinojo, M. A., and Sola, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la educación superior española. Píxel-Bit, (49), 39-56. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03

Amaya, A., Cantú, D., and Marreros, J. G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del COVID-19. RED. Revista Educación a Distancia, 21(64). http://dx.doi.org/10.6018/red.426371

Area-Moreira, M., Bethencourt-Aguilar, A., and Martín-Gómez, S. (2020). De la enseñanza semipresencial a la enseñanza online en tiempos de Covid-19. Visiones del alumnado. Campus Virtuales, 9(2), 35-50.

Area-Moreira, M., Bethencourt-Aguilar, A., Martín-Gómez, S., and San Nicolás-Santos, B. (2021). Análisis de las políticas de enseñanza universitaria en España en tiempos de Covid-19. La presencialidad adaptada. RED. Revista Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450461

Barbosa, S., and Amariles, M. (2019). Learning styles and the use of ICT in university students within a competency-based training model. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 1-6. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.296

Bozkurt, A., and Sharma, R. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083

Cabero, J. (2014). Nuevas miradas sobre las TIC aplicadas en la educación. Andalucía Educativa, 81. http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/revista-anda-lucia-educativa/en-portada/-/noticia/detalle/nuevas-miradas-sobre-las-tic-aplicadas-en-la-educacion-julio-cabe-ro-almenara-1

Cabero-Almenara, J., and Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34.

Cecilio-Fernandes, D., Parisi, M. C. R., Santos, T. M., and Sandars, J. (2020). The COVID-19 pandemic and the challenge of using technology for medical education in low and middle income countries. MedEdPublish. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000074.1

Cervantes, E., and Gutiérrez, P. (2020). Resistir la Covid-19. Intersecciones en la Educación de Ciudad Juárez, México. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 7-23.

Díaz-Guillen, P.A., Andrade Arango, Hincapié Zuleta, A.M., and Uribe, A. P. (2021). Análisis del proceso metodológico en programas de educación superior en modalidad virtual. RED. Revista Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450711

Fabregat, J.; Guardia, L. and Forés, A. (2016). La perspectiva del profesorado respecto a la evaluación favorecedora del desarrollo de competencias. En: E. Cano García and M. Fernández F. (Eds.), Evaluación por competencias: la perspectiva de las primeras promociones de graduados en el EEES (pp. 67-80). Octaedro.

Fernández-Regueira, U., Gewerc, A., and Llamas-Nistal, M. (2020). El profesorado universitario de Galicia y la enseñanza remota de emergencia: condiciones y contradicciones. Campus Virtuales, 9(2). 9-24.

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., and Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. https://doi.org/10.14201/eks.23013

Garrison, D., and Anderson, T. (2010). El e-learning del Siglo XXI. Investigación y práctica. Octaedro.

González-Calvo, G., Barba-Martín, R.A., Bores-García, D., and Gallego-Lema, V. (2020). Aprendiendo a ser docente sin estar en las aulas. La COVID-19 como amenaza al desarrollo profesional del futuro profesorado. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(9), 152-177. http://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783

Guri-Rosenblit, S. (2018). La enseñanza electrónica (e-teaching) en la educación superior: Un prerrequisito esencial para el aprendizaje electrónico (e-learning). Journal new approaches in educational research, 7(2), 100-105. https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.298

Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., and Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Horn, B. and Staker, H. (2014). Blended Learning Definitions. San

Francisco: Jossey-Bass. http://www.christenseninstitute.

org/blended-learning-definitions-and-models

Llorens-Largo, F. (2020). Re-diseño exprés de la docencia para una adaptación de emergencia a la no presencialidad. Conferencia en Ciclo. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=6NH0cUm7wqY

Marciniak, R. (2015). La educación superior virtual en Polonia: Condiciones de su organización, funcionamiento y evaluación. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a distancia, 4, 1-13

Mateo-Berganza, M., and Lee, C. (2020). Una revolución silenciosa. En M. Mateo-Berganza y C. Lee (Eds.), Tecnología: Lo que puede y no puede hacer por la educación. Una comparación de cinco historias de éxito. (pp. 20-33). Banco Iberoamericano de desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002401

Mercader, C. (2019). Las resistencias del profesorado universitario a la utilización de las tecnologías digitales. Aula Abierta, 48(2), 167-174. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.167-174

Mercader, C., and Gairín, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU-Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-273.

Muller, L., and Goldenber, G. (2020). Education in times of crisis: The potential implications of school closures for teachers and students. Chartered College of Teaching. https://my.chartered.college/wp-content/uploads/2020/05/CCTReport150520_FINAL.pdf

Niño, S., Castellanos-Ramirez, J.C., and Patrón, F. (2021). Contraste de experiencias de estudiantes universitarios en dos escenarios educativos: enseñanza en línea vs enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.440731

Pérez-López, E., Vázquez Atochero, A., and Cambero Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 331-350. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Pinto, A., Cortés, O., and Alfaro, C. (2017). Hacia la transformación de la práctica docente: modelo espiral de competencias TIC TAC TEP. Pixel-bit. Revista de Medios y Educación, 51, 37-51. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.03

Prestridge, S. (2017). Examining the shaping of teachers’ pedagogical orientation for the use of technology. Technology, Pedagogy and Education, 26(4), 367-381. https://doi.org/10.1080/1475939X.2016.1258369

Roig-Vila, R., Urrea-Solano, M., and Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 197-220. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27519

Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., Servín, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V., and Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-24.

Sangrá, A. (Coord.) (2020). Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos. UOC. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/122307/1/9788491807766_no_venal.pdf

Torres-Díaz, J. C., Gómez, H., Arias, S., Infante Moro, A., de Castro Lozano, C., and Torres, S. (2015). Social learning environments. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL) (pp. 128-131). IEEE.

Valdivieso, T. S., and Gonzáles, M. A. (2016). Competencia digital docente: ¿Dónde estamos? Perfil del docente de educación primaria y secundaria. El caso de Ecuador. Píxel-Bit, 49, 57-73. Rec. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61714

Venegas-Ramos, L., Luzardo Martínez, H. J. and Pereira Santana, A. (2020). Conocimiento, formación y uso de herramientas TIC aplicadas a la Educación Superior por el profesorado de la Universidad Miguel de Cervantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 71, 35-52. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1405

Vlachopoulos, D., and Makri, A. (2019). Online communication and interaction in distance higher education: A framework study of good practice. International Review of Education, 65, 605-63. https://doi.org/10.1007/s11159-019-09792-3

Zempoalteca, B., Barragán, J. F., González-Martínez, J., and Guzmán, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9(1), 80-96. https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.922

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.