Relationship between academic performance, psychosocial factors and healthy habits in secondary school students
PDF (Español (España))

Keywords

actividad física
calidad en la dieta
Factores psicosociales
rendimiento académco Physical activity
Diet quality
Self-concept
Emotional Intelligence
Academic performance

How to Cite

Pérez-Mármol, M., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., & Gamarra Vengoechea, M. A. (2023). Relationship between academic performance, psychosocial factors and healthy habits in secondary school students. Aula Abierta, 52(3), 281–288. https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.281-288

Abstract

The objective of this study was to analyze the relationships between emotional intelligence (EI), physical self-concept, healthy habits (physical activity and Mediterranean diet), and academic performance, in a sample of 1650 students from the province of Granada. The design was descriptive-exploratory, cross-sectional and ex post-facto, carrying out a structural equation model (SEM). To measure the variables, the CAF questionnaire was used, for physical self-concept; the PAQ-A questionnaire, to evaluate the practice of physical activity; the KIDMED, to measure the quality of the diet; and a questionnaire (ad hoc) to school performance. The results reflected that there is a relationship between all dimensions of EI with greater strength in emotional regulation and understanding, and general self-concept; that those subjects who better understand their emotions, follow healthier habits; that there is a positive relationship between diet and physical activity; and that academic performance is higher when the general self-concept is, it is better to eat and perform physical activity. In this way, the key role of emotional education as a protector of health and psychological well-being is emphasized.

https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.281-288
PDF (Español (España))

References

Adarve, M., Zurita, F., Gómez, V., Padial, R., y Lara, A. (2019). Influencia de la práctica de actividad física en el autoconcepto de adolescentes. Retos, 36, 342-347. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68852

Almagro, S., Dueñas, S., y Tercedor, P. (2016). Actividad física y depresión: revisión sistemática. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la actividad física y del Deporte, 14(54), 377-392. https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.62

Antonio-Agirre, I., Azpiazu, L., Esnaola, I., y Sarasa, M. (2015). Predictive ability of self-concept and emotional intelligence in perceived school adjustment. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(4), 9-25. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67401

Aranceta-Bartrina, J., Gianzo-Citores, M., y Pérez-Rodrigo C. (2020). Prevalencia de sobrepeso, obesidad y obesidad abdominal en población española entre 3 y 24 años. Estudio ENPE. Revista Española de Cardiología, 73(4), 290-299. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2019.07.011

Baladia, E., Moñino, M., Martínez-Rodríguez, R., Miserachs, M., y Russolillo, G. (2021). Adherencia a un patrón de Dieta Mediterránea, hábitos de consumo y práctica de actividad física recreativa en población española: Estudio transversal RECREA-DIET. Revista Española De Nutrición Humana Y Dietética, 26(1), 30-40. https://doi.org/10.14306/renhyd.26.1.1416

Barja-Fernández, S., Pino, M., Portela, I., y Leis, R. (2019). Evaluación de los hábitos de alimentación y actividad física en escolares gallegos. Nutrición Hospitalaria, 37(1), 93-100. https://doi.org/10.4067/s0717-75182005000300008

Broc, M. A. (2018). Academic Performance and Other Psychological, Social and Family Factors in Compulsory Secondary Education Students in a Multicultural Context. International Journal of Sociology of Education, 7(1), 1-23. https://doi.org/10.17583/rise.2018.2846

Byrne, B. M. (2016). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315757421

Carrillo-López, P. J., Pérez-Soto, J. J., Rosa-Guillamón, A., García-Cantó, E., y Moral-García, J. E. (2021). Estudio transversal sobre la relación entre la actividad física y la calidad de la dieta mediterránea en estudiantes de Bachillerato de Murcia (España). Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 25(1), e1288. https://doi.org/10.14306/renhyd.25.S1.1288

Cecchini, J. A., Fernández-Río, J., Méndez-Giménez, A., Carriedo, A., y Arruza, J. A. (2017). A self-determination approach to the understanding of the impact of physical activity on depressive symptoms. Stress and Health, 33(5), 600-607. https://doi.org/10.1002/smi.2744

Costa, A., y Faria, L. (2015). The impact of emotional intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school. Learning and Individual Differences, 37, 38-47. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.11.011

Curtis, C. (2015). Defining adolescence. Journal of Adolescent and Family Health, 7(2), 2.

De la Torre, M., Ruiz, A., López, S., y Martínez, E. (2018). Transformational parenting style is positively related with physical self-concept during early adolescence. Retos, 34, 3-7. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59313

Evaristo, O. S., Moreira, C., Lopes, L., Abreu, S., Agostinis-Sobrinho, C., Oliveira-Santos, J., Póvoas, S., Oliveira, A., Santos, R., y Mota, J. (2018). Associations between physical fitness and adherence to the Mediterranean diet with health-related quality of life in adolescents: results from the LabMed Physical Activity Study. European Journal of Public Health, 4(28), 631-635. https://doi.org/10.1093/eurpub/cky043

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 3(94), 751-755 https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755

Fernández-Guerrero, M., Feu-Molina, S., y Suárez-Ramírez, M. (2020). Autoconcepto físico en función de variables sociodemográficas y su relación con la actividad física. Cultura, ciencia y deporte, 15(44), 189-199. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1461

Fernández-Lasarte, O., Ramos-Díaz, E., Goñi-Palacios, E., y Rodríguez-Fernández, A. (2019). Estudio comparativo entre educación superior y media: efecto del apoyo social percibido, el autoconcepto y la inteligencia emocional en el rendimiento académico. Educación XX1, 22(2), 165-185. https://doi.org/10.5944/educxx1.22526

Galán-López, P., Gisladóttir, T., y Ries, F. (2020). Adherencia a la Dieta Mediterránea, Motivos para la Práctica de Ejercicio Físico y Composición Corporal en Adolescentes Islandeses. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 552-559. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73821

Garaigordobil, M. (2005). Diseño y evaluación de un programa de intervención socioemocional para promover la conducta prosocial y prevenir la violencia. [Tesis doctoral]. Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.14201/gredos.128844

González-Yubero, S., Lázaro-Visa, S., y Palomera, R. (2021). ¿Qué aporta la inteligencia emocional al estudio de los factores protectores personales del consumo de alcohol en la adolescencia? Psicología Educativa, 27(1), 27-36. https://doi.org/10.5093/psed2020a13

Goñi, A., Ruiz de Azúa, S., y Rodríguez, A. (2004). Deporte y autoconcepto físico en la preadolescencia. Revista Apunts. Educación Física y Deportes, 77, 18-24. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.03

Goñi, A., Ruiz de Azúa, S., y Rodríguez, A. (2006). Cuestionario del Autoconcepto Físico. Manual. EOS

Grao-Cruces, A., Nuviala, A., Fernández-Martínez, A., y Martínez-López, E. J. (2015). Relationship of physical activity and sedentarism with tobacco and alcohol consumption, and Mediterranean diet in Spanish teenagers. Nutrición Hospitalaria, 31(4), 1693-1700 https://doi.org/10.3305/nh.2015.31.4.8256

Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., y Bull, F. C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1.6 million participants. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(1), 23-35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2

Hüls, A., Wright, M. N., Bogl, L. H., Kaprio, J., Lissner, L., Mólner, D., Moreno, L. A., Stefaan De Henauw, S. A., Veidebaum, T., Ahrens, W., Pigeot. I., y Foraita, R. (2021). Polygenic risk for obesity and its interaction with lifestyle and sociodemographic factors in European children and adolescents. International Journal of Obesity, 45, 1321-1330. https://doi.org/10.1038/s41366-021-00795-5

Joshi, R., y Yadav, K. (2017). Effect of ICBT on alienationamong individuals with depression in relation topersonality type. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(3), 234-236.

López-Olivares, M., Mohatar-Barba, M., Fernández-Gómez, E., y Enrique-Mirón, C. (2020). Mediterranean Diet and the Emotional Well-Being of Students of the Campus of Melilla (University of Granada). Nutrients, 12(6), 1826. https://doi.org/10.3390/nu12061826

Losada-Puente, L., Mendiri, P., y Rebollo-Quintela, N. (2022). Del bienestar general al bienestar escolar: una revision sistemática. RELIEVE, 28(1), art.3. http://doi.org/10.30827/relieve.v28i1.23956

MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R, Double, K. S, Bucich, M., y Minbashian, A. (2020). La inteligencia emocional predice el rendimiento académico: un metaanálisis. Boletín Psicológico, 146(2), 150-186. https://doi.org/10.1037/bul0000219

Martínez, D., Martínez-de-Haro, V., Pozo, T., Welk, G., Villagra, A., Calle, M., Marcos, A., y Veiga, O. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de AF PAQ-A en adolescentes españoles. Revista española de salud pública, 83, 427-439. https://doi.org/10.1590/s1135-57272009000300008

Mateo-Orcajada, A., Abenza-Cano, L., Cano-Martínez, A., y Vaquero-Cristóbal, R. (2022). The Importance of Healthy Habits to Compensate for Differences between Adolescent Males and Females in Anthropometric, Psychological and Physical Fitness Variables. Children, 9(12), 1926. https://doi.org/10.3390/children9121926

Mayer, J.D., Caruso, D. y Salovey, P. (1999). Emotional Intelligence metes traditional stadardars for an intellingence. Intelligence, 27, 267-298. https://doi.org/10.1016/s0160-2896(99)00016-1

Mayer, J. D., Salovey, P., y Caruso, D. R. (2004). Inteligencia emocional: teoría, hallazgos e implicaciones. Investigación psicológica, 15(3), 197-215.

Mirabel-Alviz, M., León del Barco, B., Mendo-Lázaro, S., y Iglesias-Gallego, D. (2020). Rol predictivo de la inteligencia emocional y la AF sobre el autoconcepto físico en escolares. Sportis, 6(2), 308-326. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.5844

Miranda, D. S. y Vásquez, S. A. (2020). Relación entre disfrute de la actividad física y el autoconcepto físico de los escolares [Trabajo de Grado]. Universidad Andrés Bello.

Mora, J.E., Agraso, A.D., Pérez, J.J., Rosa, A., Tárraga, M.L., García, E., y Tárraga, P.J. (2019). Práctica de actividad física según adherencia a la dieta mediterránea, consumo de alcohol y motivación en adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 36(2), 420-427. https://doi.org/10.20960/nh.2181

Muros, J. J., Cofre-Bolados, C., Arriscado, D., Zurita, F. y Knox, E. (2017). Mediterranean diet adherence is associated with lifestyle, physical fitness, and mental wellness among 10-yolds in Chile. Nutrition, 35, 87-92. https://doi.org/10.1016/j.nut.2016.11.002

OCDE (2020). Coronavirus special edition: Back to school. Trends Shaping Education Spotlights, 21, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/339780fd-en

Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/s0717-95022017000100037

Pascoe, M. C., Hetrick, S. E. y Parker, A. G. (2020). El impacto del estrés en los estudiantes de secundaria y educación superior. Journal of Youth and Adolescence, 25, 104-112.

Pérez-Mármol, M., Castro-Sánchez, M., y Chacón-Cuberos, R. (2023). Asociación entre autoconcepto y hábitos saludables en adolescentes de entorno rural. Journal of Sport and Health Research, 15(5), 267-282. https://doi.org/10.58727/jshr.83805

Portolés, A., y González, J. (2015). Rendimiento académico y correspondencias con indicadores de salud física y psicológica. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 1(2), 164-181. https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.2.1409

Puertas-Molero, P., San Román-Mata, S., González-Valero, G., y Ubago-Jiménez, J. L. (2020). Hábitos y estilos de vida saludable en escolares de Educación Primaria. Importancia de la adherencia a la dieta mediterránea. Journal of Sport and Health Research, 12(Supl 3), 295-302. https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8306

Ramírez-Vélez, R., Correa-Bautista, J. E., Ojeda-Pardo, M. L., Sandoval-Cuellar, C., García-Hermoso, A., Carrillo, H. A., González-Ruíz, K., Prieto-Benavides, D. H., Tordecilla-Sanders, A., Martinkėnas, A., y Agostinis-Sobrinho, C. (2018). Optimal Adherence to a Mediterranean Diet and High Muscular Fitness Are Associated with a Healthier Cardiometabolic Profile in Collegiate Students. Nutrients, 10(4), 511. https://doi.org/10.3390/nu10040511

Rebolledo-Mejía, M. M., Tirado-Vide, M. M., Mahecha-Duarte, D. P. y Villalobos-Tova, J. del C. (2021). Incidencia del autoconcepto en el rendimiento académico de los estudiantes de educación secundaria. Encuentros, 19(01), 189-202. https://doi.org/10.37354/riee.2006.055

Revuelta, L., y Esnaola, I. (2011). Clima familiar deportivo y autoconcepto físico en la adolescencia. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 19-31. https://doi.org/10.30552/ejep.v4i1.61

Rodríguez, J., Iglesias, A., y Molina, J. (2020). Evaluación de la práctica de actividad física, la adherencia a la dieta y el comportamiento y su relación con la calidad de vida en estudiantes de Educación Primaria. Retos, 38, 129-136. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73921

Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros, I., y Zuazagoitia, A. (2018). Implicación escolar de estudiantes de secundaria: la influencia de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Educación XX1, 21(1), 87-108. https://doi.org/10.5944/educxx1.20177

Rosa, A., Carrillo, P. J., García, E., Pérez, J. J., Tarraga, L., y Tarraga, P. J. (2019). Dieta mediterránea, estado de peso y AF en escolares de la Región de Murcia. Clinica E. Investigación en Arteriosclerosis, 31(1), 1-7. https://doi.org/10.1016/j.arteri.2018.09.002

Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Inteligencia emocional. Imaginación, cognición y personalidad ,9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., y Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure and health (pp. 125-154). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10182-006

Sánchez-Gómez, M., Oliver, A., Adelantado-Renau, M., y Breso, E. (2020). Inteligencia emocional y ansiedad en adolescentes: una propuesta práctica en el aula. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 91, 74-89. https://doi.org/10.6035/psique.26

Sánchez-Zafra, M., Cachón-Zagalaz, J., Sanabrias-Moreno, D., Lara-Sánchez, A. J., Shmatkov, D., y Zagalaz-Sánchez, M. L. (2022). Inteligencia emocional, autoconcepto y práctica de actividad física en estudiantes universitarios. Journal of Sport and Health Research, 14(1), 135-148.

Schunk, D. H. y Zimmerman, B. J. (2012). Autorregulación y aprendizaje. Taylor y Francis.

Serra-Majem, L., Ribas, L., Ngo, J., Ortega, R., García, A., Pérez, C., y Aranceta, J. (2004). Food, youth and the Mediterranean diet in Spain. Development of KIDMED, Mediterranean Diet Quality Index in children and adolescents. Public Health Nutrition, 7(7), 931-935. https://doi.org/10.1079/phn2004556

Shankar, J. (2021). Food Habit Associated Mycobiota Composition and Their Impact on Human Health. Frontiers in Nutrition, 8, 773577. https://doi.org/10.3389/fnut.2021.773577

Skeen, S., Laurenzi, C. A., Gordon, S. L., du Toit, S., Tomlinson, M., Dua, T., Fleischmann, A., Kohl, K., Ross, D., Servili, C., Brand, A. S., Dowdall, N., Lund, C., van der Westhuizen, C., Carvajal-Aguirre, L., Eriksson de Carvalho, C., y Melendez-Torres, G. J. (2019). Adolescent Mental Health Program Components and Behavior Risk Reduction: a Meta-analysis. Pediatrics, 144(2), e20183488. https://doi.org/10.1542/peds.2018-3488

Sosa, D. M. (2014). Relación entre autoconcepto, ansiedad e inteligencia emocional: eficacia de un programa de intervención en estudiantes adolescentes [Tesis doctoral]. Universidad de Extremadura. https://doi.org/10.14201/gredos.143606

Usán, P., Salavera, C., y Mejías, J. (2020). Relaciones entre la inteligencia emocional, el burnout académico y el rendimiento en adolescentes escolares. CES Psychology journal, 13(1), 125-139. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.8

Vega-Torres, D. (2021). Investigación educativa y pedagogía de la investigación: crítica de la reproducción del conocimiento científico. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 99-115. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050807

Villalba-Lombarte, S., Villena-Serrano, M., y Castro-López, R. (2020). Influencia de la actividad física y práctica deportiva en el rendimiento académico del alumnado de educación secundaria. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 9(2), 95-100. https://doi.org/10.6018/sportk.454231

Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., y Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak, Lancet, 395(10228), 945-947. https://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.