Teaching performance from the perspective of Marketing students, a look at social aspects
PDF (Español (España))

Keywords

teaching profession
quality of education
socialization
professional training
moral conscience profesión docente
calidad de la educación
socialización
formación profesional
conciencia moral

How to Cite

Hernández Romero, G. (2023). Teaching performance from the perspective of Marketing students, a look at social aspects: Teaching performance . Aula Abierta, 52(3), 237–242. https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.237-242

Abstract

The incorporation of values ​​in teaching performance can contribute to the reaffirmation of the soft skills of future professionals, which is why the objective of this research is to present the perspective of students regarding the behavior of teachers in the classroom. , therefore the work was developed under a descriptive design, with a quantitative approach, since surveys were applied to 150 students of the Marketing degree of a Mexican public university, during the months of October - December of the year 2022. Among the results, it stands out that for the students surveyed, respect is the main value implemented by teachers, and ethics is one of the most necessary. On the other hand, among the qualities that students look for in teachers when choosing their schedules, responsibility and passion for teaching stand out, and the most important quality in teaching performance, from the perspective of the students, is the passion for teaching. teaching. It is extremely important that educators are aware of their actions and performance, since more than 50% of the students indicated that their level of influence in their lives is high.

https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.237-242
PDF (Español (España))

References

Araos, F. (2018). Navegando en aguas abiertas: tensiones y agentes en la conservación marina en la Patagonia chilena. Revista De Estudios Sociales, 1(64), 27–41. https://doi.org/10.7440/res64.2018.03

Cantos-López, G., Mero-Quiroz, F., y Vinces-Mieles, V. (2020). La comunicación educativa en el aula: una experiencia desde la práctica docente en el bachillerato. Luz, 19(2), 102-112. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1039

Centro de perfeccionamiento, experimentación e investigaciones pedagógicas del ministerio de educación (CPEIP). (2021). Estándares de la profesión docente, marco para la buena para la buena marco enseñanza. Ministerio de Educación de Chile.

Escribano-Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 717-739. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

Esteves-Villanueva, A., Paredes-Mamani, R., Calcina-Condori, C., y Yapuchura-Saico, C. (2020). Habilidades Sociales en adolescentes y Funcionalidad Familiar. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16–27. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392

Gómez-Collado, M. E., y García-Hernández, D. (2018). La cultura de paz inicia con la educación en valores. Estudios de Derecho, 75(165), 45–72. https://doi.org/10.17533/udea.esde.v75n165a03

Guerra-Báez, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e186464, 1-11. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

Gutiérrez-Torres, A., y Buitrago-Velandia, S. (2019). Las Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167–192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819

López-López, M. L., y Lozano, M. C. (2021). Las habilidades blandas y su influencia en la construcción del aprendizaje significativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 10828-10837. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1129

Martín-García, X., Bär-Kwast, B., Gijón-Casares, M., Puig-Rovira, J., y Rubio-Serrano, L. (2021). El mapa de los valores del Aprendizaje-Servicio. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.01

Martínez-Maldonado, P., Armengol-Asparó, C., y Muñoz-Moreno, J. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 55-74. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13

Montalvo-Nieto, D., y Jaramillo-Zambrano, A. (2022). Habilidades sociales y autoconcepto en adolescentes durante el aislamiento social por pandemia de COVID-19. Revista Eugenio Espejo, 16(3), 47–57. https://doi.org/10.37135/ee.04.15.06

Pérez-Pérez, C., García-García, F. J., Vázquez-Verdera, V., García-Félix, E., y Riquelme-Soto, V. (2020). La competencia “aprender a aprender” en los grados universitarios. Aula Abierta, 49(3), 309–323. https://doi.org/10.17811/rifie.49.3.2020.309-323

Renes-Arellano, P., Alvites-Huamaní, C. G., y Caldeiro-Pedreira, M.-C. (2020). La transmisión de valores sociales a través de Internet. Aula Abierta, 49(2), 113–120. https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.113-120

Rico-Gómez, M., y Ponce-Gea, A. (2022). El docente del siglo XXI: perspectivas según el rol formativo y profesional. Revista mexicana de investigación educativa, 27(92), 77-101. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000100077&lng=es&tlng=es

Rodríguez-Vite, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Ciencia Huasteca Boletín Científico De La Escuela Superior De Huejutla, 5(9). https://doi.org/10.29057/esh.v5i9.2219

Salinas-Quintanilla, A., y Valdez-Salinas, G. (2017). Una mirada a la práctica de valores en el aula desde el método de proyectos. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XXVII(2), 235-259.

Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: Claves de la gestión del conocimiento. Revista Última Década, 22(41), 153-178.

Tacca-Huamán, D., Tacca-Huamán, A., y Cuarez-Cordero, R. (2020). Inteligencia emocional del docente y satisfacción académica del estudiante universitario. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), e1085. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.887

Toro, R., Peña-Sarmiento, M., Avendaño-Prieto, B., Mejía-Vélez, S., y Bernal-Torres, A. (2022). Análisis Empírico del Coeficiente Alfa de Cronbach según Opciones de Respuesta, Muestra y Observaciones Atípicas. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 2(63),17-30.

UNICEF Venezuela (2017). Habilidades para la vida. Herramientas para el #BuenTrato y la prevención de la violencia. https://www.unicef.org/venezuela/informes/habilidades-para-la-vida-herramientas-para-el-buentrato-y-la-prevenci%C3%B3n-de-la-violencia

Valiente-Barroso, C., Arguedas-Morales, M., Marcos-Sánchez, R., y Martínez-Vicente, M. (2020). Fortaleza psicológica adolescente: relación con la inteligencia emocional y los valores. Aula Abierta, 49(4), 385–394. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.385-394

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.