Abstract
This article presents an investigation into the experiences of a group of teachers who are implementing the UDL. The study focuses on analysing the teachers' vision of the UDL, the main strategies and technological resources used, as well as the main difficulties they encounter in its implementation. The focus group was used as a qualitative research technique, since group interaction favours the production of data and perspectives. The results obtained show that teachers value the UDL as a model that promotes presence, participation and achievement among pupils with specific educational support needs. Likewise, the most commonly used methodologies and strategies are multi-level activities and project-based learning. The ICT used respond fundamentally to the principle of representation and are used more in Secondary Education. The main obstacles encountered are high ratios, the need for teacher training and rigidity in classroom organisation. In this context, it is important for teachers to improve their training, to expand the use of ICT, to address all UDL principles, and to have more flexible classrooms.
References
Aigneren, M. (2009). La técnica de recolección de información mediante los grupos focales. La Sociología En Sus Escenarios, 6. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ceo/article/view/1611/1264
Arnaiz, P., de Haro, R., y Maldonado, R. M. (2019). Barriers to Student Learning and Participation in an Inclusive School as Perceived by Future Education Professionals. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 18-24. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.321
Arnaiz, P., y Escarbajal, A. (2020). Aulas Abiertas a la Inclusión. Dykinson.
Barredo, E. Amenabar, N., y Lareki, A. (2023). Grupo focal como técnica de análisis de la actitud y la aptitud del profesorado universitario online ante el alumnado con discapacidad visual. REIDOCREA, 12(11), 126-138. https://doi.org/10.30827/digibug.81003
Benavides-Lara, M.A., Pompa, M., Agüero, M., Sánchez-Mendiola, M., y Rendón, V. J. (2022). Los grupos focales como estrategia de investigación en educación: algunas lecciones desde su diseño, puesta en marcha, transcripción y moderación. CPU-e, Revista de investigación educativa, 34, https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2793
Bisquerra, R. (2019). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla.
Bueno, D. (2019). Neurociencia para educadores. Octaedro.
Cabero, J., y Valencia, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146
CAST (2018). Diseño Universal para el aprendizaje. Principios y Pautas. Traducción EDUCADUA. https://www.educadua.es/html/dua/pautasDUA/dua_pautas.html
CAST (2022). Udl Guidelines. https://udlguidelines.cast.org
Creswell, J. W., y Poth, Ch. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches. SAGE.
Díaz Orgaz, M. (2022). Guía Rueda DUA: Herramientas para el Diseño Universal para el Aprendizaje. DOWN ESPAÑA.
Duk, C., Blanco, R., Zecchetto, F., Capell, C., y López, M. (2021). Desarrollo Profesional Docente para la Inclusión: Investigación Acción Colaborativa a través de Estudios de Clase en Escuelas Chilenas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(2), 67-95. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200067
Elizondo, C. (2023). Neuroeducación y diseño universal para el aprendizaje. Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro.
Escarbajal, A., Cárceles, J. C., e Izquierdo, T. (2023). La perspectiva del profesorado sobre el contexto escolar en educación inclusiva. Aula Abierta, 52(1), 15-22. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.15-22
Escobar, J., y Bonilla-Jiménez, F. (2017). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1), 51-67.
Espada Chavarría, R. M., Gallego Condoy, M., y González-Montesino, R.H. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. Alteridad, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05
Estalella, A. (2022). Ética de la investigación para las ciencias sociales. Universidad Complutense de Madrid.
Freeman, T. (2006). Best practice in focus group research: making sense of different views. Journal of Advanced Nursing, 56(5), 491-497. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.04043.x
Krueger, R (2006). Is it a focus group? tips on how to tell. Spotlight On Research, 33(4), 363-366. https://doi.org/10.1097/00152192-200609000-00004
Kuhn, G. (2018, 5 agosto). What is the Best Length for a Focus Group? Qualitative Research Firm. DriveResearch. https://www.driveresearch.com/market-research-company-blog/what-is-the-best-length-for-a-focus-group-qualitative-research-firm/
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020.
Nyumba, T., Wilson, K., Derrick, C., y Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discusión methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and evolution, 9(1), 20-32. https://doi.org/10.1111/2041-210x.12860
Pérez, Mª. E. (2017). Aulas inclusivas. Experiencias prácticas. Altaria.
Sánchez Fuentes, S. (2023). El Diseño Universal para el aprendizaje. Guía Práctica para el profesorado. Narcea.
Sánchez Fuentes, S., y Duk, C. (2022). La Importancia del Entorno. Diseño Universal para el Aprendizaje Contextualizado. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 16(2), 21-31. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200021
Sánchez, S., Jiménez, D., Sancho, P., y Moreno-Medina, I. (2019). Validación de instrumento para medir las percepciones de los docentes sobre el diseño universal para el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 89-103. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100089
Sánchez-Oro, M., y Robina Ramírez, R. (2020). Los grupos focales como herramienta de investigación turística. Universidad de Extremadura.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Aula Abierta

